2019-01-17, 18:25
Medlem
Jag sitter och funderar på om vår familj ska byta bank. Jag har Swedbank nu och anledningen till det är att jag helt enkelt fick konto där av mina föräldrar. Och så har det rullat på, tog lån där när vi köpte hus osv utan att bry mig så mycket.

Nu är det så att Länsförsäkringar erbjuder 1,29% i bolåneränta till nya kunder om man binder i tre år. Det är mycket mindre än vad Swedbank erbjuder. Så pass att jag är beredd att byta bank i alla fall. Jag har rörlig ränta för tillfället på 1,47%. När jag frågade vad de kunde ge mig för treårsränta blev svaret 1,88%.

Är det omständigt att göra ett byte? Jag har en del fonder och även min tjänstepension flyttad till Swedbank. Autogiro, BankID och sånt är inte så farligt att fixa. Det är mer pensionen jag funderar på.

Tror ni Länsförsäkringar accepterar att jag bara flyttar bolånen och har kvar allt annat hos Swedbank? Jag har sparande till barnet hos Swedbank (konto & fond), blir han också utslängd från det om jag och sambon flyttar allt?

Huset är runt 50% belånat och lånet är ca 1,5 M (om det har betydelse).

Eller hade ni satt hårt mot hårt mot Swedbank? Vad tror ni chansen är att de matchar 1,29% om jag hotar med att flytta allt (jag har ju ändå några hundra tusen i sparande där med. Inga rikedomar men ändå)? Finns det någon risk att Länsförsäkringar inte skulle vilja ha oss som kund (då är det ju något pinsamt att ha tjafsat med Swedbank först) eller välkomnar de alla med öppna armar? Varken jag eller sambon har några andra lån eller krediter förutom bolån & CSN.

Hade ni kontaktat Länsförsäkringar först eller frågat Swedbank direkt om de kan matcha räntan?

Vilken bank är bäst på det stora hela av Swedbank och Länsförsäkringar?

Ni som har erfarenheter eller koll får gärna komma med alla råd ni kan
Citera
2019-01-17, 18:34
Medlem
sucuks avatar
Ta ett snack med länsförsäkringar bank så att du vet var ni står, har du ett riktigt erbjudande från dem så kommer swedbank vara mycket mer förhandlingsvilliga än om du bara diffust nämner att du sett länsförsäkringars ränteerbjudande.
Citera
2019-01-17, 18:36
Medlem
Barnenskonto lär ju inte beröras.

Men först ta redan på om Länsförsäkringar kräver att du blir helkund, det innefattar normalt inte fonder och sånt, utan lönekonto, betalkort osv.

Att flytta ett bolån är inte jättestökigt.
Citera
2019-01-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Barnenskonto lär ju inte beröras.

Men först ta redan på om Länsförsäkringar kräver att du blir helkund, det innefattar normalt inte fonder och sånt, utan lönekonto, betalkort osv.

Att flytta ett bolån är inte jättestökigt.

Att flytta ett bolån är skitenkelt, den du flyttar till hjälper oftast till med det hela.
Jag använde mittbolån sist jag bytte (Min dåvarande bank vägrade matcha räntan) och jag behövde inte göra mer än att gå in och signera det hela med bankid.
Några veckor senare så var bolånet flyttat.
//A
Citera
2019-01-19, 15:13
Medlem
Pudersockers avatar
Tre år bundet... För kort tid för att den rörliga ska röra sig så mycket, för kort tid för att va värt, för om tre år kanske man måste binda om till högre ränta, och har länsförsäkringar den bästa räntan då? Eller tänk om räntan går ner, lågkonjunktur på ingång. Du har rörlig ränta nu, du kanske kan tjäna mer på att försöka extra-amortera mera? Får du rabatter på försäkringar ifall du har allt i Länsförsäkringar, de delar ju ut vinst till vissa av sina kunder, vet inte hur det funkar för jag har aldrig fått nåt av dem? Ja, lite att fundera över.

Jo, jag skulle ringa Swedbank igen å säga du funderar över det här med räntan och om de inte kunde göra nåt lite på den rörliga räntan så du kan sluta fundera över det här med att byta bank eller låneform. (du har ju ändå ingen jättedålig ränta, bättre än jag har, och ett samtal är enklare än att byta bank)
Senast redigerad av Pudersocker 2019-01-19 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in