2019-01-17, 08:33
Medlem
Hej, har kollat igenom trådarna som handlar om skatt men jag tänkte fråga några frågor efter som att det är lite olika svar i trådarna.

Jag har köpt btc och eth på bitstamp, sedan skickat till binance och på binance har jag bytt runt lite med olika valutor för att jag inte hade bestämt mig. Vid dessa byten har självklart valutorna ändrats i pris med enstaka satoshis hit och dit men ingen ren vinst.

Nu har jag investerat i två projekt.

80% i det första, 20% i det andra.

Om planen går som jag tänkt kommer min mindre investering att öka lite, och med den nya ökningen kommer jag gå all in på det första projektet.

Säg att jag la in 2000 i det andra projektet och det ökar till 4000, som jag sedan går in med i det första, så jag då har 100% i det.

Ska jag då skatta 30% av de 2000 kronorna jag går i vinst, sedan om nu det första projektet går upp 100% skatta 30% på den totala vinsten där också?

Är jag på god fot med skatteverket om det sker på detta vis? Förlåt om det är knepigt beskrivet, är lite rädd efter skräckhistorier med SKV.
Citera
2019-01-17, 08:54
Medlem
Fromlandss avatar
Det är bra om du har dokumentation på alla dina köp och försäljningar, belopp, kurser, om pengar ’studsat’ mot ditt canliga bankkonto etc.
Spara alla email, kvittenser osv och notera all handel i tex excel.
Detta gör det enklare att se vad du igenomsnitt köpt en valuta för under året och vad exakt som sålts och för vilka belopp.

Du behöver inte skatta för att dina innehav ökat i värde utan bara för dina vinster vid försäljningar. Detta med 30% av vinsten. Samtidigt får du tillbaka 30% av eventuella förluster om du deklarerar korrekt på K4 blanketten som du måste skicka in med din deklaration.

Läs mer här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html
Citera
2019-01-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Det är bra om du har dokumentation på alla dina köp och försäljningar, belopp, kurser, om pengar ’studsat’ mot ditt canliga bankkonto etc.
Detta gör det enklare att se vad du igenomsnitt köpt en valuta för under året och vad exakt som sålts och för vilka belopp.

Du behöver inte skatta för att dina innehav ökat i värde utan bara för dina vinster vid försäljningar. Detta med 30% av vinsten. Samtidigt får du tillbaka 30% av eventuella förluster om du deklarerar korrekt på K4 blanketten som du måste skicka in med din deklaration.

Läs mer här:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Tack för svaret, men herregud... Det här gör verkligen så att man inte orkar hålla på med kryptovalutor.

Vore så himla skönt om man bara fick ta sin rena vinst vid uttag och skatta på det, sen är det färdigt.
Senast redigerad av Kallekuken 2019-01-17 kl. 09:02.
Citera
2019-01-17, 08:59
Medlem
KahlanAmnells avatar
Också intresserad angående det här med att ha köpt btc och sedan köpt en alt hyfsat direkt innan priset hunnit röra på sig. Måste dessa deklareras som försäljningar, även om ingen vinst är gjord?
Citera
2019-01-17, 09:26
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuken
Tack för svaret, men herregud... Det här gör verkligen så att man inte orkar hålla på med kryptovalutor.

Vore så himla skönt om man bara fick ta sin rena vinst vid uttag och skatta på det, sen är det färdigt.
Som du beskriver funkar det faktiskt men du måste fylla i blanketten tillsammans med din vanliga inkomstdeklaration.
Men för att veta din vinst är det bra att räkna och dokumentera lite :-)
Citera
2019-01-17, 09:36
Medlem
Citat:
Som du beskriver funkar det faktiskt men du måste fylla i blanketten tillsammans med din vanliga inkomstdeklaration.
Men för att veta din vinst är det bra att räkna och dokumentera lite :-)

Jag menade att jag önskar det vore så enkelt så jag kunde kolla vad jag köpte för Fiat(säg 20k) som sedan blev 100k.

Sen bara skatta på 80 000 och slippa redovisa och deklarera 30-50 små transaktioner där imellan.

Dessutom har jag gjort det mycket drygare för mig själv, de pengarna jag har satt in gjorde jag inte i ek klumpsumma utan jag har köpt btc/eth vid flera tillfällen under några veckor. Å herregud
Senast redigerad av Kallekuken 2019-01-17 kl. 09:43.
Citera
2019-01-17, 11:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Läs mer här:

Som försäljning räknas även byte av en kryptovaluta till en annan eller att du betalar med krypto när du köper något.

"När ska jag deklarera bitcoin och andra kryptovalutor?

Du som är privatperson ska deklarera dina kryptovalutor om du till exempel har:

sålt kryptovaluta
bytt en kryptovaluta mot en eller flera andra typer av kryptovalutor
betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)
lånat ut kryptovaluta
använt kryptovaluta som spelinsats."

Citera
2019-01-17, 13:19
Medlem
Okej, som fortsättning på min första post.

Som sagt så äger jag nu två projekt, jag har fipplat mellan olika projekt i någon vecka och tradat imellan, jag har under dessa trades bara gått back.

De två projekt jag håller i nu kommer jag hålla i några år.

Måste jag deklarera ”tradingen” som jag gick förlust på i år?

Eller kan jag bara deklarera hela min historik när jag väl väljer att casha ut?
Citera
2019-01-17, 13:40
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Jag menade att jag önskar det vore så enkelt så jag kunde kolla vad jag köpte för Fiat(säg 20k) som sedan blev 100k.

Sen bara skatta på 80 000 och slippa redovisa och deklarera 30-50 små transaktioner där imellan.

Dessutom har jag gjort det mycket drygare för mig själv, de pengarna jag har satt in gjorde jag inte i ek klumpsumma utan jag har köpt btc/eth vid flera tillfällen under några veckor. Å herregud
Jag är definitivt ingen expert och det borde finnas någon minimigräns tycker man. Men eftersom det ska skattas under kapital så ska nog allt med.
Det viktiga är att alla transaktioner räknas ihop och du skattar bara på den totala vinsten med skatteverket vill nog se en redogörelse på blanketten.
Citera
2019-01-17, 16:33
Medlem
Awendelas avatar
Om du inte vill hålla koll på alla små transaktioner så kan du göra en schablonuträkning på varje typ av valuta. Då deklarerar du att du inte vet/inte vill ange inköpspris utan istället sätter det till 20% av försäljningspriset.

Det kan användas när något gått upp mer än 400% eller om du är okej med att skatta för en vinst på 400% för att du är lat och inte orkar/vill räkna ut ett snittvärde på inköp (ger 24% skatt på försäljningssumman (30% på 80%))

Om du ändå väljer att göra på vanliga sättet, kom ihåg att transaktionsavgifterna (courtage) dras av från försäljningssumman vid sälj och läggs på inköpspriset vid köp när man räknar pris per bitcoin (GAV) (så lite mindre att skatta för).
Citera
2019-01-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om du inte vill hålla koll på alla små transaktioner så kan du göra en schablonuträkning på varje typ av valuta. Då deklarerar du att du inte vet/inte vill ange inköpspris utan istället sätter det till 20% av försäljningspriset.

Det kan användas när något gått upp mer än 400% eller om du är okej med att skatta för en vinst på 400% för att du är lat och inte orkar/vill räkna ut ett snittvärde på inköp (ger 24% skatt på försäljningssumman (30% på 80%))

Om du ändå väljer att göra på vanliga sättet, kom ihåg att transaktionsavgifterna (courtage) dras av från försäljningssumman vid sälj och läggs på inköpspriset vid köp när man räknar pris per bitcoin (GAV) (så lite mindre att skatta för).

Tack för svar. Trodde de hade dragit tillbaka beslutet om att schablonbeskattning var möjligt.

Frågar igen;

Alla små transaktioner som jag gjort(helt utan vinst) måste jag deklarera dem det här året? Eller räcker det med att jag redovisar varenda transaktion när jag väl väljer att casha ut?
Citera
2019-01-17, 17:59
Medlem
Citat:
Tack för svar. Trodde de hade dragit tillbaka beslutet om att schablonbeskattning var möjligt.

Frågar igen;

Alla små transaktioner som jag gjort(helt utan vinst) måste jag deklarera dem det här året? Eller räcker det med att jag redovisar varenda transaktion när jag väl väljer att casha ut?

Schablonbeskattning är inte möjlig för kryptovalutor och du måste deklarera alla försäljningar, när du cashar ut spelar ingen roll. I den kommande deklarationen ska du redovisa alla försäljningar som skett år 2018.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in