Citat:
Samt en massa asfaltstävlingar, nu verkar det iofs som att de har minskat en aning, sen finns det inte riktigt några riktiga profiler på samma sätt som förr som vågade säga en del om saker o ting, nu ska allt vara så proffsigt och alla är rädda för att säga något fel och förlora styrningen. Vem minns inte tex Collins uttalande jag ska köra skiten ur den här bilen så inget är kvar av den, eller Grönholms jag är så upprörd och trött på den här bilen eller när hans kartläsare fick ett rör eller järn i baken - det var svårt att köra fort när Timo hade ett rör uppkört i arslet. Markku Alen kom ut ur skogen med en bil som inte hade en enda rak plåt och journalisterna flockades såklart och frågade vad som hänt varpå Markku blev irriterad och svarade alla håller på och frågar vad som hänt jag vet inte för det hände inget speciellt på sträckan så la han i ettan och vinglade därifrån och journalisterna stod kvar med öppna munnar.En lite sen reply men.. Det stämmer ju inte att norrmännen alltid har haft förare i WRC, hade de ens någon rallyförare i WRC innan Solberg? Rallysporten har sitt ursprung i Finland och finnarna älskar motorsport på ett helt annat vis än vad allmänheten gör här i Sverige, men inte finne har vunnit Rally-VM på 15+ år, den franska dominansen förstör mkt av intresset runt WRC.
Jag tror att Solberg var den förste norrmannen men kan inte svära på det. Att finnarna fått fram så många inom sporten enligt vad Ari Vatanen sa i en längre intervju berodde på att finnarna hade många grusvägar de låg lite efter tex Sverige när det gällde att få vägar asfalterade utanför storstäder osv därför var finnarna vana att åka på grus och vissa ville sladda och köra fortare än andra, sedan har eller hade de ett lärlingssystem eller kanske man ska säga mentorsystem där den som varit med längre stöttade och rådde den nye som kom in i högsta klassen, tex så hjälpte Kankkunen Mäkinen i början och Mäkinen i sin tur hjälpte och stöttade Hirvonen när han kom osv.