Okej, låt oss ponera följande:
Jag sitter med benen i kors och mediterar, dvs jag rensar bort ALL tankeverksamhet och känslomässighet från mitt medvetande. Genom ett enkelt experiment så kommer man finna att medvetandet återstår, trots att jag inte använder min hjärna (åtminstone den medvetna delen).
"Problemet" är åtminstone delvis att man fortfarande kommer att ha en "input" av sinnesintryck under meditationen, vilket bör hålla medvetenheten i gång... som syn, hörsel, känsel och eventuellt lukt. Låt oss säga en person som har den rejäla oturen att vara helt blind, döv och förlamad, samt befinner sig i en miljö där inga dofter/lukter är närvarande. Denna person tänker ingenting, och känner ingenting då denne mediterar. Kommer denna person fortfarande att ha en "närvarandekänsla" (medvetenhet)? Eller kommer personen "förlora sig själv"... typ svimma?
Om personen trots allt detta... trots NOLL sinnesintryck och ingen form av aktiv verksamhet som tankar eller känslor... ÄNDÅ är medveten. Vad fan krävs för att personen ska bli medvetslös? Många ateister/skeptiker/kalla dem vad du vill menar ju att medvetandet är en produkt av hjärnan. Men om hjärnan inte används aktivt/medvetet borde medvetenheten upphöra kan man tycka. Visst hjärnan har en rad undermedvetna/omedvetna processer, men dessa är ju inte en del av de medvetna processerna, så dessa kan väl inte räknas in? Eller? I så fall hur? Medvetenhet är per definition medvetet. Hur kan något undermedvetet upprätthålla medvetenhet om inga medvetna processer äger rum? Låter paradoxalt.
Finns det några neurologer eller liknande här som kan reda upp det här lite?
Den "totala döden" är ju noll aktivitet i hjärnan, dvs att vara hjärndöd. Frågan är när medvetenheten upphör. För något säger mig att medvetenhet upphör långt före man är helt hjärndöd.