Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 17:08
  #1
Medlem
Har tyvärr blivit bestulen på min Macbook Pro, och den var ansluten till "Hitta min iPhone/Mac". Stölden av den kan inte ha skett mer än 30 minuter innan jag upptäckte det och då gick jag genast in på tjänsten för att se om jag kunde se vart enheten var genom GPSen och iCloud funktionen för att hitta borttappat enhet, men det stod "Nedkopplad" vilket tyder på att personen som stulit den troligtvis stängt av den direkt. På iCloud kan man antingen välja "Lås" eller "Radera Macbook" varpå jag valde "Radera" funktionen som gör att allt kommer tas bort från hårddisken när datorn startas eller ansluts till internet.

Jag vet inte exakt hur bra den här funktionen fungerar eller exakt vad den gör. Helst av allt vill jag ju att datorn är helt oanvändbar av tjuven eller personen som köpt den stulna datorn men det är väl för mycket att önska antar jag? Någon som har bättre koll på hur bra iCloud funktionerna fungerar och mer exakt vad dessa funktioner gör?
Citera
2019-01-16, 18:38
  #2
Medlem
Cybersluts avatar
Är inte helt säker så kan ha fel, men tror att du genom att du valde radera-alternativet gjorde raka motsatsen till vad du ville, dvs kommer den resetas och det kommer bli möjligt att logga in/skapa en ny iCloud på enheten.
Hade du valt lås så hade den blivit iCloud-spärrad, vilket är väldigt svårt att ta sig förbi, och därmed värdelös för tjuven.
Citera
2019-01-16, 18:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Är inte helt säker så kan ha fel, men tror att du genom att du valde radera-alternativet gjorde raka motsatsen till vad du ville, dvs kommer den resetas och det kommer bli möjligt att logga in/skapa en ny iCloud på enheten.
Hade du valt lås så hade den blivit iCloud-spärrad, vilket är väldigt svårt att ta sig förbi, och därmed värdelös för tjuven.

Jag gjorde om det och avbröt radera alternativet och tog "Lås" istället då jag av samma anledning som du skrev ovan ångrade mig en stund efteråt. Eftersom att den aldrig gått online så bör det rimligtvis fungera precis som om jag valt "Lås" från första början, eller? Nu är statusen att den är i "Låsning begärdes för X timmar sedan", och jag skrev även ett meddelande om att den blivit stulen med kontaktuppgifter och så fick jag fylla i en pinkod som behövs sedan för upplåsning. Hur bra är detta skyddet egentligen? Är det verkligen så att det gör enheten i princip värdelös som du säger?
__________________
Senast redigerad av anjuna5 2019-01-16 kl. 18:59.
Citera
2019-01-16, 20:05
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Jag gjorde om det och avbröt radera alternativet och tog "Lås" istället då jag av samma anledning som du skrev ovan ångrade mig en stund efteråt. Eftersom att den aldrig gått online så bör det rimligtvis fungera precis som om jag valt "Lås" från första början, eller? Nu är statusen att den är i "Låsning begärdes för X timmar sedan", och jag skrev även ett meddelande om att den blivit stulen med kontaktuppgifter och så fick jag fylla i en pinkod som behövs sedan för upplåsning. Hur bra är detta skyddet egentligen? Är det verkligen så att det gör enheten i princip värdelös som du säger?

Såvida du inte har Filevault aktiverat (vilket alla som har en Mac borde ha) så är det fortfarande möjligt att komma åt informationen på datorn även om du har låst den med ”hitta min Mac”

Jag skulle alla gånger välja ”radera”-alternativet för att förhindra att min data kunde läsas av någon annan.

Det går alltid att radera disken och få datorn fungerande igen, så värdelös blir datorn inte när man har ”Hitta min Mac” aktiverat, men all din data på disken är borta, vilket förmodligen är det som är viktigast.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2019-01-16 kl. 20:12.
Citera
2019-01-16, 20:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Såvida du inte har Filevault aktiverat (vilket alla som har en Mac borde ha) så är det fortfarande möjligt att komma åt informationen på datorn även om du har låst den med ”hitta min Mac”

Jag skulle alla gånger välja ”radera”-alternativet för att förhindra att min data kunde läsas av någon annan.

Det går alltid att radera disken och få datorn fungerande igen, så värdelös blir datorn inte när man har ”Hitta min Mac” aktiverat, men all din data på disken är borta, vilket förmodligen är det som är viktigast.

Låset för "Hitta min Mac" försvinner tydligen inte bara för att man wipear hela hårddisken..
Citera
2019-01-16, 20:46
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Låset för "Hitta min Mac" försvinner tydligen inte bara för att man wipear hela hårddisken..

Det har du rätt i, men om man inte har aktiverat Firmware password så går det att ta bort låset för ”Hitta min Mac” genom att nollställa NVRAM. Och om inte någon form av kryptering (Filevault) är aktiverad så kan tjuven, eller någon annan, komma åt informationen på hårddisken.
Citera
2019-01-16, 22:21
  #7
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Är inte helt säker så kan ha fel, men tror att du genom att du valde radera-alternativet gjorde raka motsatsen till vad du ville, dvs kommer den resetas och det kommer bli möjligt att logga in/skapa en ny iCloud på enheten.
Hade du valt lås så hade den blivit iCloud-spärrad, vilket är väldigt svårt att ta sig förbi, och därmed värdelös för tjuven.

Tyvärr lite av en myt som Apple skapat.
Det finns ganska simpla programvaror som tar bort "spärren" tyvärr.
Citera
2019-01-16, 23:47
  #8
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Tyvärr lite av en myt som Apple skapat.
Det finns ganska simpla programvaror som tar bort "spärren" tyvärr.
Vilka?
Citera
2019-01-17, 22:08
  #9
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vilka?
Programmen har inte vanliga namn eftersom dom inte säljs öppet, men det tar max 5 minuter att söka fram en säljare på dark om du försöker.
Annars kan du gå till närmaste mindre seriösa bilhandlare eller "vi lagar din dator-butik" dom brukar också ha den tjänsten under disk.

Tekniken går ut på att du kopplar ihop den "spärrade" datorn som slav med en annan dator som agerar master, sen när du ska koppla upp slavdatorn mot internet så går signalen till masterdatorn där ett program som ser ut som den riktiga mottagaren aktiveras och på så sett luras slavdatorn att tro att det är säkert, sen låser man upp den så kallade spärren.

Programmen fungerar även på mobiltelefoner och moderna bilar (det är på just bilar som det är vanligast att man använder det då vinsterna är så mycket större där än på laptops och telefoner).

Det är alltså inget unikt mot just Apples datorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback