2019-01-16, 16:12
  #1
Medlem
kakelpannas avatar
ISK fyller ju i skattesedeln automatiskt.

Behöver jag göra något, så som att försöka dra av skatt, i och med att jag torskat pengar på börsen eller måste jag fortfarande skatta?

Får man mindre skatt eller skatteavdrag (pengar tillbaka) om man torskat på börsen?
Citera
2019-01-16, 16:18
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
ISK fyller ju i skattesedeln automatiskt.

Behöver jag göra något, så som att försöka dra av skatt, i och med att jag torskat pengar på börsen eller måste jag fortfarande skatta?

Får man mindre skatt eller skatteavdrag (pengar tillbaka) om man torskat på börsen?

Har du gjort förlustaffärerna i en ISK kan du inte göra förlustavdrag. Har du gjort förlustaffärerna på ett vanligt VP-konto kan du göra förlustavdrag.
Citera
2019-01-16, 16:32
  #3
Medlem
Du behöver inte göra något alls.
En schablonskatt tas ut på isk. oavsett vinst eller förlust.
Läs om detta nedan
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html
Citera
2019-01-16, 17:07
  #4
Medlem
kakelpannas avatar
Fyfan, är på tilt. Ska man gå all in på någon aktie och hoppas vinna tillbaka allt eller ge upp och lägga ner skiten för gott?
Citera
2019-01-16, 17:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Fyfan, är på tilt. Ska man gå all in på någon aktie och hoppas vinna tillbaka allt eller ge upp och lägga ner skiten för gott?

Lägg ner tills du du kan skilja på gambling och investering.
Citera
2019-01-16, 17:14
  #6
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Lägg ner tills du du kan skilja på gambling och investering.

Det går ju fan inte att investera när precis hela börsen dippar.
Citera
2019-01-16, 17:26
  #7
Bannlyst
Det är inget casino. Dessutom tror jag omöjligt du torskat så mycket pengar att det skulle göra ont rent skattemässigt. Vet du hur ISK beskattas? Hur mycket har du förlorat?
Citera
2019-01-16, 17:38
  #8
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Det är inget casino. Dessutom tror jag omöjligt du torskat så mycket pengar att det skulle göra ont rent skattemässigt. Vet du hur ISK beskattas? Hur mycket har du förlorat?

Av 50.000 uppdelat på 10 olika fonder så gick jag på tre månader back 5.000 kr. Hade jag inte hoppat av innan kaos-dippen på sistone så hade jag förlorat mer än dubbla det.

Då hade jag tänkt sparat långsiktigt: köpt fonder och sådant för ungefär 10.000 i månaden.

Sålde alla fonder (tur är det!!) när allt var på väg ner. Kanske dumt, men i efterhand så var det tur även om det principiellt kanske var fel val.

Pengarna ligger vilande. Nu tänkte jag skaffa mig en utdelningsportfölj av alla pengar istället. Tänkte skaffa ett par stabila stora bolag. Ericsson, tele2, kanske volvo, lite sådant.. och försöka tjäna (återinvestera) på avkastningen på längre sikt.

Man gör det, eller så månadssparar man i fonder månadsvis (blandar upp mellan olika brancher)..
eller så är man expert på olika bolag och gör en bedömning om vilka som är att satsa på.

Men trots de kunskaperna tycks jag göra fel.
Citera
2019-01-16, 18:18
  #9
Medlem
rostigamazons avatar
Vänta tills Sverige är kört i botten, tar inte så lång tid nu, sen efter det kan du gå in.
Citera
2019-01-16, 18:47
  #10
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Fyfan, är på tilt. Ska man gå all in på någon aktie och hoppas vinna tillbaka allt eller ge upp och lägga ner skiten för gott?

Gå all-in, men välj rätt.
Glöm inte heller att aktier handlar om en pengaöverföring från dom otåliga till dom tåliga.
Citera
2019-01-16, 20:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Av 50.000 uppdelat på 10 olika fonder så gick jag på tre månader back 5.000 kr. Hade jag inte hoppat av innan kaos-dippen på sistone så hade jag förlorat mer än dubbla det.

Men herregud. Du har gått back 5 tkr. Det är inte mycket pengar. Men, procentuellt så är det ca. 10%.

För några år sedan torskade jag 150 tkr på 3 månader. O andra sidan så var det högrisk aktier. Så jag var väl medveten om vad jag gjorde.

Sätt lite perspektiv på saker och ting.
Citera
2019-01-16, 20:51
  #12
Medlem
Unizeros avatar
Börsen har ju gått ner med mer än så från toppen. Så du har ändå kommit undan ganska väl skulle jag säga.
Värdepapper i alla dess slag är alltid en risk.

Och nej, det går inte att göra några förlustavdrag i en ISK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in