Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-15, 16:18
Medlem
Hejsan mina damer och herrar!

Vill fråga lite om att optimera min privatekonomi nu när jag har något att optimera!

Efter ett halvt decenium av väldigt dåliga jobb och för det mesta leva på staten via försörjningstöd har jag till sist hamnat i den goda positionen att jag får ett bra jobb med (relativt) bra lön och kan bli en produktiv medlem av samhället

Kommer få 25000/månaden som ingångslön och med bra löneutveckling.

Jag bor ensam och har relativt låga månadskostnader för vad jag använder på ungefär 7500~ i månaden (hyra, mat, el, internet, mobil abonnemang, försäkring, transport, CSN) där jag räknat in 2000/månaden på mat, vilket är väldigt generöst för min egen konsumption, och antagligen en dubbling av vad jag faktiskt kommer använda.

Har ej bil och inget behov eller intresse av det idag, men kan bli aktuellt senare i livet.

Min kommun har ungefär 34% skatt och jag betalar begravnings och kyrkoskatt.

Jag har inga betalningsanmärkningar och har nog endast 1-3 UC upplysningar senaste året.

Jag är ungefär 30 och tycker mig ha förlorat ut på mina bästa år till viss del, immobiliserad av ingen inkomst och under normal hälsa, men båda ändras nu, vill ta lite revansch på livet nu och lära resa en del i världen för att se den till sist, men det kommer ta något år eller två än innan jag ger mig ut där, ska cementera min position ekonomiskt först.

1) Jag har lite dumma småskulder till ställen som Klarna med mera för ibland måste man ha saker och har inget val än dyra små lån, har ungefär 35000 i skulder till 4 olika instanser, nu när jag får en säker anställning, blir det värt för mig att skaffa ett samlingslån och fort betala av dessa eller bör jag bara betala av dessa i snabbast möjliga takt individuellt? Kan kanske kasta 5000 SEK/månaden emot detta tills dessa försvinner, och det finns ingen chans att jag tar sådana lån igen efteråt.

2) Bankkontot jag har är ett Swedbank dotterbolag, är inte direkt missnöjd med deras tjänster men är det värt att shoppa runt efter diverse förmåner, om det nu ens är en sak?

3) Har ett kreditkort med gräns på 10000, som är permanent utlånat (ej övertrasserat dock) och är en del av skulderna på 35k som jag tidigare nämnde, det är min äldsta skuld med från min tid på högskolan då jag inte hade mycket val.

Vad jag undrar med detta är om jag borde direkt efter att ha betalt av det, avsluta det eller om jag borde använda det och betala av hela skulden varje månad för att bygga kredit, om det ens är en sak att göra så i Sverige (verkar ju vara en sak i anglosfären iaf).

3b) Ett kreditkort är ju bra att ha för outsedda utgifter, misstänker att mitt är gammalt och har inte direkt bra villkor som jag ska ta reda på, finns det något "bästa" kreditkort för stunden att titta på, eller snarare, vad ska man titta på om man ska skaffa ett kreditkort utöver ränta dvs.

4) Jag kommer inte leva tills jag är längre än 70 av diverse skäl, kommer ej heller skaffa barn, lever egoistiskt för min egen skull så sparande för framtiden etc är inte något jag direkt behöver för egen del, men är absolut öppen för att spara en mindre mängd varje månad för långtids saker, vem vet, jag kanske vill öppna en kaffebod om 20 år eller något, eller köpa en finare lägenhet, samt så vill jag hjälpa eventuella framtida syster/brors barn.

Från tidigare research så var rådet att kasta in pengar på Avanza Zero regulärt, eller liknande tjänst, är detta fortfarande ansett att vara klokt eller finns det bättre alternativ?

5) Antar att jag ska gå med i facket som är relevant (Unionen) samt betala in till Akassa vilket blir en ökad kostnad utöver min generella kalkyl högre upp i detta inlägg.

Vad är det för stunden rekommenderade sparande med 10 år minimum innan uttag, samt att spara för syster och brors döttrar/söner på en skala av 20+ år?

6) Är det generellt värt att handla runt om tjänster så som försäkring, el osv varje 12/24/36 månader för att se om man kan få ett bättre kontrakt och spara pengar så?

7) Har CSN skuld på nästan exakt 100k, tänkte bara beta av det i normal takt då det är det bästa lånet man kan få, jag antar inte att någon bestrider det men kan vara värt att nämna.

Dessa är frågor jag gått och grubblat över ett tag, tänkte att jag borde skriva av mig här på ett alt konto och få lite feedback, om ni har övriga förslag eller synpunkter välkommnas de!
Senast redigerad av LoneSlaven 2019-01-15 kl. 16:43.
Citera
2019-01-15, 16:35
Medlem
Betala va de dyra skulderna, för små belopp för att ta ett samlingslån.. amortera stenhårt nu över vintern och lev på havregrynsgröt och lagom till sommaren är du en skuldfri person och kan då börja spara och investera 🙂
Citera
2019-01-15, 16:35
Medlem
sucuks avatar
30 bast? Du är ung!

Grattis till att verka ha kommit på banan!

1. Småskulder, försök bli av med de som har högst ränta först och betala bara minimum på övriga, när den dyraste är betald gör om manövern på det näst dyraste lånet.

2. Kontrollera avgifter för tjänster, det mesta går att få gratis eller till väldigt låg kostnad. Nischbanker kan vara intressant som komplement men behåll åtminstone ett transaktionskonto i en storbank. Neobankerna kan vara intressanta för dig också som komplement. Revolut, pfc, ferratum bank exempelvis.

3. Betala ner skulden så fort du mäktar med, är du utan betalningsanmärkningar så kan du antingen höja krediten på ditt befintliga eller skaffa ett kort till som backup/ nödbuffert - ett sådant kort lägger man i byrålådan och handlar bara för några kronor om året på bara så att att det inte blir uppsagt pga inaktivitet.

4. Inget fel på avanza zero, jag hade kompletterat med avanza global också för mer riskspridning.

5. Facket är optional men emellanåt kan det vara bra att vara medlem, du kan annars välja att bara vara ned i akassan men egentligen blir inte besparingen så enorm.

Jag vet inte vad andra rekommenderar, själv sparar jag en hel del hos lysa.se

6. Beror på. Exempelvis el har jag kört rörligt avtal hos SHE i mer än 10 år för att jag har så låg förbrukning och de har ingen fast avgift. Man bör alltid se över sina avtal emellanåt. Samma med försäkringar.

7. Du har helt rätt, betala inte mer än minimum där. Möjligen kan du börja öka det om du är helt skuldfri i övrigt och inte tänker skuldsätta dig de närmaste 10 åren eller så.
Citera
2019-01-15, 16:43
Medlem
Tackar för svaren! Glömde tillägga och ska editera mitt första inlägg, jag har inga betalningsanmärkningar och jag har inte kollat men tror jag endast 1-3 UC upplysningar senaste året!

@sucuk

Vad menar du med neobanker? Aldrig hört denna term tidigare!
Senast redigerad av LoneSlaven 2019-01-15 kl. 16:45.
Citera
2019-01-15, 17:08
Medlem
Glömde lägga till i orginal inlägg;

Är cashback på t.ex kreditkort en sak i Sverige? Om man läser t.ex reddit på personal finance så nämns sådana ofta, har vi några sådana system i Sverige?
Citera
2019-01-16, 00:08
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoneSlaven
Jag bor ensam och har relativt låga månadskostnader för vad jag använder på ungefär 7500~ i månaden (hyra, mat, el, internet, mobil abonnemang, försäkring, transport, CSN) där jag räknat in 2000/månaden på mat, vilket är väldigt generöst för min egen konsumption, och antagligen en dubbling av vad jag faktiskt kommer använda.
Mobilabbonemang och försäkring kan du eventuellt spara några hundralappar per månad på. Jämförelsesidor på internet är din vän.

Citat:
Min kommun har ungefär 34% skatt och jag betalar begravnings och kyrkoskatt.

Gå ur kyrkan.

Citat:
1) Jag har lite dumma småskulder till ställen som Klarna med mera för ibland måste man ha saker och har inget val än dyra små lån, har ungefär 35000 i skulder till 4 olika instanser, nu när jag får en säker anställning, blir det värt för mig att skaffa ett samlingslån och fort betala av dessa eller bör jag bara betala av dessa i snabbast möjliga takt individuellt? Kan kanske kasta 5000 SEK/månaden emot detta tills dessa försvinner, och det finns ingen chans att jag tar sådana lån igen efteråt.

Detta är prio ett. Du tjänar 25000 i månaden och betalar 34% skatt. Du bör få ut 16500 kr i månaden och efter fasta utgifter ha 9000 kr kvar. 5000 SEK per månad är inte jätteambitiöst om du är seriös med att bli skuldfri.

Regeln är att skuld med högst ränta betalas av först.

Citat:
2) Bankkontot jag har är ett Swedbank dotterbolag, är inte direkt missnöjd med deras tjänster men är det värt att shoppa runt efter diverse förmåner, om det nu ens är en sak?

Så mycket förmåner har bankerna inte att erbjuda såvida man inte har lån hos dem. Då kan man alltid förhandla om räntan. Det du kan göra är att slippa månadsavgiften.

Jag gjorde en liknande resa som du nyligen och optimerade min ekonomi mest bara för sakens skull. Då bytte jag till Skandiabanken. De erbjuder alla banktjänster man kan behöva gratis (lönekonto, Swish, BankID, bra app), förutom bankkort som kostar, men om du har kreditkort så behövs ju inte riktigt det heller (om du inte behöver ta ut pengar i bankomat). En annan fördel var att jag kunde öppna kontot över internet utan att besöka ett kontor.

Besparingen blir ju inte gigantisk i slutändan, men pengar är pengar. Ser ingen anledning att skänka de till banken när jag kan få allt jag behöver gratis.

Citat:
3) Har ett kreditkort med gräns på 10000, som är permanent utlånat (ej övertrasserat dock) och är en del av skulderna på 35k som jag tidigare nämnde, det är min äldsta skuld med från min tid på högskolan då jag inte hade mycket val.

Vad jag undrar med detta är om jag borde direkt efter att ha betalt av det, avsluta det eller om jag borde använda det och betala av hela skulden varje månad för att bygga kredit, om det ens är en sak att göra så i Sverige (verkar ju vara en sak i anglosfären iaf).

Om du vet att du har disciplin och marginal att betala av skulden varje månad så är ett kreditkort en bra idé. Du bör dock shoppa runt efter ett kort som ger någon form av bonus som passar dig.

Du kan jämföra kort på exempelvis https://www.bankbetyg.se/kort

Det finns en tråd här i ekonomiforumet också om de bästa kreditkorten, så det kan vara värt att kolla in den.

Citat:
3b) Ett kreditkort är ju bra att ha för outsedda utgifter, misstänker att mitt är gammalt och har inte direkt bra villkor som jag ska ta reda på, finns det något "bästa" kreditkort för stunden att titta på, eller snarare, vad ska man titta på om man ska skaffa ett kreditkort utöver ränta dvs.

Räntan behöver du ju inte bry dig om eftersom du ska betala av skulden varje månad.

Jag skulle säga att Everyday-card är ett av de bästa korten i Sverige just nu. Det ger 1% tillbaka på alla matbutiker och bensinstationer, och 0,5% på övriga köp.

Ibland kan det till och med vara lönsamt med flera kort för olika syften, men vill du hålla det enkelt så rekommenderar jag ovanstående. Men se till att jämföra kort i min länk ovan och kolla in tråden jag rekommenderade.

Tänk dock på att det i princip räcker med att du tar skulden på avbetalning en gång för att hela besparingen ska gå upp i rök.

Citat:
Från tidigare research så var rådet att kasta in pengar på Avanza Zero regulärt, eller liknande tjänst, är detta fortfarande ansett att vara klokt eller finns det bättre alternativ?

Fortfarande klokt råd. Nylanserade Avanza Global är också bra.

Citat:
5) Antar att jag ska gå med i facket som är relevant (Unionen) samt betala in till Akassa vilket blir en ökad kostnad utöver min generella kalkyl högre upp i detta inlägg.

Inte värt kostnaden enligt mig, men helt och hållet upp till dig.

Citat:
Vad är det för stunden rekommenderade sparande med 10 år minimum innan uttag, samt att spara för syster och brors döttrar/söner på en skala av 20+ år?

Enligt mig en bakvänd fråga. När du ser sparande som en uppoffring så kommer det alltid vara frestande att spara mindre och konsumera mer. Samma sak som att det är betydligt svårare att hålla sig i form om man ser träning som något tråkigt som måste göras, snarare än något som får en att må bra. Sparande får en att må bra ekonomiskt. Konsumtion är som att ligga hemma på soffan.

Så fråga istället hur mycket du måste konsumera. Sparandet är helt enkelt det som är kvar varje månad efter att du har optimerat dina utgifter för att bli nöjd med livet. Ekonomisk trygghet är extremt underskattat, och det är varje gång du konsumerar som du gör en uppoffring på den fronten, inte när du sparar.

Allt måste givetvis vara i balans, men är man nöjd med livet så är man nöjd. Det finns ingen anledning att konsumera bara för sakens skull.

Citat:
6) Är det generellt värt att handla runt om tjänster så som försäkring, el osv varje 12/24/36 månader för att se om man kan få ett bättre kontrakt och spara pengar så?

Trogna kunder betalar mest.
Citera
2019-01-16, 04:06
Medlem
1)
Betala lånen med högst ränta först, börja med de 5000 kr du tror dig kunna avvara varje månad. Du har bara 25k i skulder totalt (bortsett CSN som jag förstår det?) så det bör gå fort, inte lönt att försöka slå ihop lånen. När första lånet är borta bör du ha exempelvis 5348 kr över varje månad därför 348 kr var räntesumman du förr betalde månadsvis på det lånet du nu betalt av. Debt Snowball kallas det, det går fortare än man tror 7 månader bör det ju ta enligt din egen uträkning.

2)
Förmåner på banker, ja du. I grund och botten ger väl ingen bank några förmåner därför de är där för att tjäna pengar liksom alla andra privata företag och banker är ju som bekant särskilt inriktade på pengar och har därför järnkoll på vad som funkar och inte, du kan inte göra en "bra affär" av att byta bank. MED DET SAGT så kan bankerna ta olika betalt för olika funktioner såsom kort, internetbank, löne/spar-konto osv osv. Personligen använder jag Länsförsäkringar därför det är gratis för mig (eller de tar betalt 275 kr i Januari varje år men en dag senare sätter de tillbaka samma belopp på mitt konto. Jag är guldkund hos dem då jag har ett månadssparande på 500kr (använder annars Nordnet för privat sparande) och dessa 500 dras på autogiro och sätts in på ett ISK med en räntefond som jag i regel säljer/tömmer efter en månad eller två, man bör inte ha räntefonder på ISK och som mest har jag förlorat 4 kr under en två månaders period så jag ser det mest som ett vanligt sparkonto. För att bli guldkund krävs också att du använder någon av deras försäkringstjänster, hemförsäkringen exempelvis eftersom du kommer ha livförsäkring genom jobbet. Eftersom du ändå måste ha en hemförsäkring kan du alltså lika gärna bli guldkund hos LF, men som sagt kolla runt det är olika från fall till fall vilket som lämpar sig bäst. En annan skön grej med LF är att man får en sorts utdelning en gång om året, de pengar LF tjänar och blir över delas ut till kunderna eftersom företaget är kundägt, nice! Jag har alltså gratis bank genom LF som delar ut pengar till mig en gång om året och på Nordnet äger jag aktier i de övriga storbankerna som ger mig utdelning på de pengar de tar betalt för av sina kunder.

3)
Du behöver inget kreditkort om du inte har JÄRNKOLL på vad du spenderar och eftersom du redan betalar ränta så antar jag att du inte har den kollen i nuläget. Man bygger inte kredit i Sverige så som man gör i exempelvis USA så det är inget att ge sig på. Däremot kan man få bättre kreditvärdighet om man har tillgång till massa lån som man inte nyttjar alls eller väldigt lite, visar på att man har sund ekonomi typ. Klipp kortet i första hand och avvakta något år.

3B)
Man har kontanter på sparkonto för oförutsedda utgifter, inte kreditkort.

4)
Absolut, 10% av din nettolön kan du gott lägga i Avanza Zero & Avanza Global. Annars skulle jag hellre rekommendera SEB Sverige Indexfond för Sverige som inkluderar utdelningar också. Gör detta på ett ISK, Avanza eller Nordnet är att rekommendera.

5)
Facket får du avgöra själv men A-kassa ska du såklart ha.
Globalfonder över lång tid är enklast för de flesta. Avanza Global är en bra fond att månadsspara i på lång tid.

6)
Absolut! Jag har flera gånger förhandlat mig till bättre deal hos olika leverantörer genom att bara ringa kundtjänsten och säga att jag vill byta därför jag hittat billigare annorledes. El, internet, telefon osv. Allt går att förhandla om man kan prata för sig.

7)
CSN har för närvarande 0.13% årsränta har jag för mig så betal av i den takt de önskar, inte mer därför du vinner inget på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in