Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-14, 23:06
  #1
Medlem
Citat:
Har just fått reda på att inläsaren av versionen för synskadade av min bok ”Det stora könsexperimentet” som görs av statliga Legimus, mitt i boken gör egna kommentarer om vad hen tycker jag har missuppfattat. Ett övertramp som tyvärr inte ens förvånar
https://twitter.com/EberhardDavid/st...38026990653442
Citat:
Intressant att mannen som ändrade i mitt manus gjorde det för att jag, enligt honom, missuppfattat postmodernismen med motiveringen att postmodernism inte alls förkastar att det finns en sanning eftersom det ju enligt den finns flera olika sanningar...Logiken är glasklar...
https://twitter.com/EberhardDavid/st...19459880550400
Citat:
Inläsaren har på ett flertal ställen i talboken lagt till egna ifrågasättande kommentarer. Han, som tidigare läst in över sexhundra böcker för läsare med funktionsnedsättningar, medger nu att han ”gått utanför sin befogenheter”. Sitt handlande förklarar han som en kombination av en ”dålig arbetsdag” och sina specialkunskaper i postmodernism:

– Jag har själv gett ut en bok som har postmodernism som fond och studerat ämnet på universitet i många år. Jag blir provocerad ibland av lättsamma vulgärtolkningar av det ämnet. Men det var helt fel av mig att läsa in dessa kommentarer, säger han till DN.

Anne Stigell, senior rådgivare på MTM, Myndigheten för tillgängliga medier, som är utgivare av Eberhard​s​ bok, tar starkt avstånd från det inträffade:

– Det är inte tillåtet att göra denna typ av kommentarer som inläsare. Vi har riktlinjer som mycket tydligt anger att innehållet i en bok som läses in inte får ändras eller förses med tillägg. Det enda som är tillåtet är att om det finns diagram och bilder som inte kommenteras i boken så har man som inläsare möjlighet att göra en beskrivning av dessa. Man får naturligtvis också ange uppenbara tryckfel, som att Columbus upptäckte Amerika 1992 till exempel.

MTM har nu blockerat talboken.
...
https://www.dn.se/kultur-noje/david-...tisk-inlasare/

Är yttrandefriheten hotad när författare riskerar att få sina verk manipulerade av statligt anställda som agerar kritiker på arbetstid?
Vad kommer detta få för konsekvenser?
Citera
2019-01-14, 23:11
  #2
Medlem
Passepartouts avatar
Har inläsaren fått sparken än? Finns inga förmildrande omständigheter här. Hoppas Eberhard stämmer Legimus.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2019-01-14 kl. 23:26.
Citera
2019-01-14, 23:12
  #3
Medlem
Ett övertramp som är ett allvarligt tjänstefel och borde vara grund för uppsägning.
Citera
2019-01-14, 23:17
  #4
Medlem
Helt sjukt, inte sett mycket (läs ingen) rapportering om det eller utöver på sociala medier från de som rör sig i samma krets (Aron Flam, Tino Sanandaji mfl.)
Citera
2019-01-14, 23:36
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Kulturmord! Där man eldar böcker eldar man snart människor, det är vad drar till minnes.
Citera
2019-01-15, 08:25
  #6
Medlem
Facebacks avatar
Kolla Benny Nilsson på Facebook så kan ni själva se vad det är för en karaktär. Jobbar på Grammar Korrektur
Citera
2019-01-15, 09:52
  #7
Medlem
klart han inte har fått sparken, i PK cirklarna har han gjort rätt och det är det enda som räknas.
Citera
2019-01-15, 10:22
  #8
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Kolla Benny Nilsson på Facebook så kan ni själva se vad det är för en karaktär. Jobbar på Grammar Korrektur

Tja, inga överraskningar där, inte.

Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
klart han inte har fått sparken, i PK cirklarna har han gjort rätt och det är det enda som räknas.

Liknande brukar ge en strålande karriär inom det offentliga.
Citera
2019-01-15, 10:41
  #9
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Varför använder han ordet "hen". Tappade all respekt jag hade för honom.
Citera
2019-01-15, 10:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Varför använder han ordet "hen". Tappade all respekt jag hade för honom.

För att han inte visste om det handlade om en man eller kvinna? PK-folk är så skitnödiga men anti-PK-folket är så krystade att man kan se sprickorna i ändtarmsöppningen på flera mils avstånd.
Citera
2019-01-15, 11:05
  #11
Medlem
En översättare, för det är ju vad det är, ändrar i boken/texten den översätter. Betänk att detta vore kontraktskrivning med olika språk inblandade. Eller att presstalespersonen för ett parti lämnar helt andra uppgifter till media än vad de fattat. Men det hela ger säkert ett nytt jobb på SVT som faktagranskare eller nyhetsuppläsare!
Citera
2019-01-15, 14:04
  #12
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
En inläsare borde se sitt jobb som man vore ett. tryckeri. Man får ett manus och man återger det till punkt och pricka.

Om ett tryckeri hade ändrat texten i en bok, hur hade reaktionen varit då?

De som har nedsatt syn har ingen möjlighet att gå till källan så det är viktigt att inläsaren inte ändrar någon ordalydelse. Eventuella fel ska nå fram till lyssnaren.

”Dålig dag på jobbet”. Vilket skitsnack. Det var ingen felskruvad mutter, han bytte ut en motordel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback