2013-01-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen

[- - -]

Jag håller det för väldigt troligt (så som läget nu ser ut) att mamman får ensam vårdnad om barnet.

[- - -]

Tror inte jag med tanke på rättsfallet jag redovisade ovan. Med en bra advokat för Inde borde också sannolikheten för avslag för mammans begäran om ensam vårdnad öka från något typ 95 % till något typ 98 %.

Skulle tro att rättspraxis är tämligen analog för LVU-fall och ensam vårdnad-fall.

Jag förstår inte vad Marie B. och hennes advokat skulle kunna komma med som på ett påtagligt sätt skiljer ut Inde från kvinnan i rättsfallet jag länkade till. Det skulle väl då möjligen vara Indes uttalande om att han ville kväva sin incestuösa mamma med en kudde medan hon kämpade emot. I det fallet är mitt intryck att Inde var förbannad på riktigt och menade allvar. Sedan skulle man kanske kunna koppla detta till ett möjligt beteende mot frun och sonen. Men för att en sådan variant skall funka bör man nog kunna åberopa något eller några tunga expertvittnen samtidigt som Inde inte kan komma dragandes med något bra expertvittne som kommer med mothugg.

Men jag undrar hur Inde skall ha råd med en bra familjerättsadvokat om han har ont om stålar. Pröjsar någon annan?
Citera
2013-01-24, 17:51
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det behövs ingen ekonom för detta. Givetvis är taxeringsår 2012/2012 års taxering avseendes: inkomståret 2011.

Det väsentliga är alltså vad Inde deklarerade för senast (apropå hans jobbansökningar på Twitter etc.). Den taxerade förvärvsinkomst-summan är således 232 700 kr.

För övrigt vad gäller hans ekonomi (relaterat till Skatteverket):

– Det aktuella kontoutdraget avseendes avstämningsdag 2012-12-01 = 0 kronor
– Saldobesked/aktuellt saldo per 2013-01-22 = 0 kronor.

Kronofogden: inga ärenden för närvarande.

Vad han tjänade 2011 är väl ganska ointressant för hans jobbansökningar i slutet av 2012.
Citera
2013-01-24, 18:18
Medlem
Mediemannens avatar
Jonas Inde ska alltså i dag ha träffat sin nya advokat Birgitta Hållenius.
Är det någon som vet hur det har gått? Har han kommit på bättre tankar, fått ny insikt etc. månne?

Han har i dag hur som haver inte tvittrat något.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Citat:
Citat:
Det behövs ingen ekonom för detta. Givetvis är taxeringsår 2012/2012 års taxering avseendes: inkomståret 2011.

Det väsentliga är alltså vad Inde deklarerade för senast (apropå hans jobbansökningar på Twitter etc.). Den taxerade förvärvsinkomst-summan är således 232 700 kr.

För övrigt vad gäller hans ekonomi (relaterat till Skatteverket):

– Det aktuella kontoutdraget avseendes avstämningsdag 2012-12-01 = 0 kronor
– Saldobesked/aktuellt saldo per 2013-01-22 = 0 kronor.

Kronofogden: inga ärenden för närvarande.
Vad han tjänade 2011 är väl ganska ointressant för hans jobbansökningar i slutet av 2012.
Visst är det så. Men nu vad det så att det var Du som blandade in årtalet 2011 i ditt #821-inlägg i förrgår – och jag var snäll och tillmötesgick detta med information gällande just 2011 därför – och för att visa dig hur Skatteverket administrerar det hela årsvis. Samtidigt gjorde jag detta allmänt också för att komplettera bilden vad gäller Indes ekonomi under senare år (överflödigt för dig kanske, men eventuellt intressant för andra).
Citera
2013-01-25, 02:38
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Jonas Inde ska alltså i dag ha träffat sin nya advokat Birgitta Hållenius.
Är det någon som vet hur det har gått? Har han kommit på bättre tankar, fått ny insikt etc. månne?

Han har i dag hur som haver inte tvittrat något.

Visst är det så. Men nu vad det så att det var Du som blandade in årtalet 2011 i ditt #821-inlägg i förrgår – och jag var snäll och tillmötesgick detta med information gällande just 2011 därför – och för att visa dig hur Skatteverket administrerar det hela årsvis. Samtidigt gjorde jag detta allmänt också för att komplettera bilden vad gäller Indes ekonomi under senare år (överflödigt för dig kanske, men eventuellt intressant för andra).

Jag följer inte Jonas Inde på Twitter men hoppas att hans nya advokat gett honom det välbehövliga rådet att twittra försiktigt nu när han ska tvista om vårdnaden. Vad man än har gjort och hur knepig man än är så har man rätt till advokat och det ska man utnyttja när man har med rättsväsendet att göra.

(Att någon är bipolär och "nykter alkoholist" betyder ju inte per automatik att den andra föräldern är en perfekt vårdnadshavare. Finns många olämpliga föräldrar som är fina på ytan men innanför hemmets väggar beter sig jävligt illa utan att någon får reda på det.
Det finns många barn som skulle ha mått bättre av att slippa bo hos sina biologiska föräldrar.
Nu syftar jag inte på just Jonas Inde och hans ex, jag menar rent generellt.)
Citera
2013-01-25, 03:21
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag förstår inte vad Marie B. och hennes advokat skulle kunna komma med som på ett påtagligt sätt skiljer ut Inde från kvinnan i rättsfallet jag länkade till. Det skulle väl då möjligen vara Indes uttalande om att han ville kväva sin incestuösa mamma med en kudde medan hon kämpade emot. I det fallet är mitt intryck att Inde var förbannad på riktigt och menade allvar. Sedan skulle man kanske kunna koppla detta till ett möjligt beteende mot frun och sonen. Men för att en sådan variant skall funka bör man nog kunna åberopa något eller några tunga expertvittnen samtidigt som Inde inte kan komma dragandes med något bra expertvittne som kommer med mothugg.
Vi får se vad det lider vad som händer och sker genom Stockholms tingsrätt (om du ursäktar den torra och tråkiga meningen här av mig). Min utgångspunkt i det resonemang med den mening av mig du återger är att mot bakgrund av det som parterna ventilerat offentligt – där Indes twittrande sticker ut på ett enormt och i vissa delar abnormt sätt – är att jag så som läget just ser ut nu "håller det för troligt" att Mar*e tilldöms ensam vårdnad. Mitt ord "väldigt" (troligt) som jag använde, är att ta i. En felskrivning från min sida om man så vill säga det. Kanske har jag också blandat in för mycket känsla när jag spekulerat i att mamman har "fördel" i tvisten? Vi vet ju inte heller – varken du eller jag, eller de flesta andra – vad som hänt egentligen dem emellan, i kontakten, och om något ännu ej för oss känt (och dramatiskt) har skett, och om t.ex. barnet har farit illa på något sätt.

Dina statistiska (siffer)fakta är intressant i kontexten.

Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Jag följer inte Jonas Inde på Twitter men hoppas att hans nya advokat gett honom det välbehövliga rådet att twittra försiktigt nu när han ska tvista om vårdnaden. Vad man än har gjort och hur knepig man än är så har man rätt till advokat och det ska man utnyttja när man har med rättsväsendet att göra.
Kanhända har han just börjat förändra sig på grundval av mötet med den nya advokaten Hållenius under torsdagen? Tittar man på hans twitter nu, det senaste dygnet/torsdagen 24 januari, så har han enkom retweetat ett meddelande och skickat tre andra där han gör egenreklam (för Hundarna etc.). (Närmast demonstrativt oförargligt, på sätt och vis.)
Detta tolkar jag som en markant förändring av hans gängse diskurs.
Citera
2013-01-25, 19:22
Medlem
Mediemannens avatar
HANS BOENDE

Är det någon ev er som känner till och kan skvallra hur länge Inde har bott på Gjutargatan 12 på Kungsholmen?

Som jag berättat om tidigare på tråden uppgav kvinnan (mamman till Indes barn) som stämt Jonas i och med tvistemålet som nu ligger hos tingsrätten att JI bor på Gjutargatan 12. Detta trots att JI är folkbokförd på Brännkyrkagatan 86. Han skriver dessutom själv på sin twitter häromdagen att han skulle till "restaurangen på Alströmergatan" (O'Learys sannolikt, då han skrev om att han var där, som just ligger på Alströmergatan, någta tweets senare). Skriver detta bara för att spekulera om det är så att han just bor där på Gjutargatan, som kvinnan säger.

Faktum är alltså att JI är skriven på Södermalm, och hans namn står där på lägenheten i portuppgången – och han har inte ändrat sin folkbokföring denna vecka heller.

Jag kan upplysa Inde om Folkbokföringslagen (1991:481). Däri står:
"7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. /.../

En person skall anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med annan förläggning i tiden.
"

Tycker väl kanske detta är viktigt vad gäller Inde – då han själv kör med "ping @polisen_sthlm" i tid och otid som i detta Twitterexempel, utlagt på tråden här av annan skribent i december:
"Nu är hon polisanmäld. Vi får se. Det var ju inget helikopterrån direkt, bara ett litet barn som hon utsatte för fara. (ping @polisen_sthlm)"

Ett brott är ett brott; ett lagbrott är ett lagbrott.
Citera
2013-01-25, 19:48
Medlem
Har följt tråden ett tag och undrar följande: Mediemannen, varför skriver du så mycket om Jonas Inde och hans vårdnadstvist? Varför är du så gripen av detta?

Och hur kan ni tro att Jonas Inde har ont om pengar för han skriver han vill städa hos kändisar på twitter? Det är ju alldeles uppenbart humor. Det är på skämt. Karln är som bekant komiker. Mer galen än vanligt verkar han inte vara heller, bara upprörd över vårdnadsbråket med sitt ex.

Den unga kvinnan med ankmunnen som Inde har skaffat barn med träffade Jonas Inde på twitter. Och nu använder hon hans myckna twittrande som slagträ för att få ensam vårdnad om deras son, är inte det lite komiskt? Strax innan de träffades hade Jonas Inde hoppat ut genom fönstret under en psykos. Jag vill med det mena att bruden visste vad hon gav sig in i och jag tycker det är ruttet av henne att vägra barnets far delad vårdnad då han varken dricker eller är obehandlad för sin psykiska diagnos.

Ni som tror hon förfasats över att Inde i teveprogrammet skämtar brutalt om familjen har inte sett filmerna de gjorde tillsammans på Vimeo, där hon spelar ung oskuldsfull tjej som talar om att tutta eld på dagis och liknande. Hon har tagit humor och förvandlat det till allvar kan man säga.

Skulle man frånta alla som twittrar för mycket sina ungar är det många som skulle bli faderslösa, speciellt ungar till mediemänniskor. Och när det gäller psykiska diagnoser är jag säker på att det är mer vanligt hos mödrar, som kanske har ensam vårdnad. Jäklar vad många ungar som skulle bli utan mödrar om alla med psykiska problem inte fick ha några barn. Och hade hon själv inte rymt från sitt behandlingshem? Då har hon alltså problem själv. Kanske ingen av dem ska få ha barn?
Senast redigerad av Pixiala 2013-01-25 kl. 19:58.
Citera
2013-01-25, 20:20
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixiala
Har följt tråden ett tag och undrar följande: Mediemannen, varför skriver du här så mycket om Jonas Inde och hans vårdnadstvist? Varför är du så gripen av detta?
Du får gärna ta över stafettpinnen på tråden, Pixiala. Det är inget Inde-i-sak-som-sådant som driver mitt intresse för denna tråd. Saker och ting har mest utvecklats så. Det finns många intressanta delar och sakfrågor. Inde bjuder på sig själv mycket, på flera sätt. Han har en extraordinär historia o.s.v.

Citat:
Och hur kan ni tro att Jonas Inde har ont om pengar för han skriver han vill städa hos kändisar? Det är ju alldeles uppenbart humor. Det är på skämt. Karln är som bekant komiker. Mer galen än vanligt verkar han inte vara heller, bara upprörd över vårdnadsbråket med sitt ex.
Visst kan det vara humor. I viss mening är det en sorts ironi över hela hans generella diskurs. Samtidigt finns ju en del tragiska och patologiska inslag, varför jag inte riktigt har velat gå in i detta med att kalla det ironi alltför mycket. Humor finns emellertid definitivt i det hela.

Citat:
Den unga kvinnan med ankmunnen som Inde har skaffat barn med träffade Jonas Inde på twitter. Och nu använder hon hans myckna twittrande som slagträ för att få ensam vårdnad om deras son, är inte det lite komiskt? Strax innan de träffades hade Jonas Inde hoppat ut genom fönstret under en psykos. Jag vill med det mena att bruden visste vad hon gav sig in i och jag tycker det är ruttet av henne att vägra barnets far delad vårdnad då han varken dricker eller är obehandlad för sin psykiska diagnos.
Mycket intressant iakttagelse. Hon har ganska givet också ett slags ansvar någonstans här. I många vårdnadstvister – utan att säga att det är så här (jag kan för lite om deras historiska relation) – utvecklas också ett tämligen häpnadsväckande smutsigt och tragiskt spel. Framtiden visar vem som har "rätt" i deras fall, och om de kan komma överens.
Visst kan man tycka att den här kvinnan borde veta om en del i det hon "gav sig in i", som du säger. Utvecklingen kanske ändå inte var helt förväntad. Indes smutskastning och angreppsvarianter på Twitter, det hade hon väl aldrig kunnat föreställa sig.
Och noterbart: han har alltså inga drogproblem f.n. Han skrev i förrgår:
Hälsningar Jonas Inde, nykter och drogfri sedan den 4 november 2009.

Citat:
Skulle man frånta alla som twittrar för mycket sina ungar är det många som skulle bli faderslösa, speciellt ungar till mediemänniskor. Och när det gäller psykiska diagnoser är jag säker på att det är mer vanligt hos mödrar, som kanske har ensam vårdnad. Jäklar vad många ungar som skulle bli utan mödrar om alla med psykiska problem inte fick ha några barn. Och hade hon själv inte rymt från sitt behandlingshem? Då har hon alltså problem själv. Kanske ingen av dem ska få ha barn?
Det finns någonting viktigt du tar upp i och med detta. Frågan varför hon, med Indes (och ditt) begrepp, "rymt från behandlingshem" är för mig fortfarande i oklarhet. Teroretiskt finns ju förstås den möjligheten också: att båda två blir utan vårdnad. Men det är nog inte aktuellt i det här fallet skulle jag tro.

Något har alltså hänt med JI – sett till torsdag–fredag (hittills).
Han har lagt av med angreppsretoriken på Twitter. Han har lagt band på sig vad gäller att offentliggöra dylik ångest etc. Och ironin/humorn är borta.......
Senast redigerad av Mediemannen 2013-01-25 kl. 20:36.
Citera
2013-01-25, 20:27
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
HANS BOENDE

Är det någon ev er som känner till och kan skvallra hur länge Inde har bott på Gjutargatan 12 på Kungsholmen?

Som jag berättat om tidigare på tråden uppgav kvinnan (mamman till Indes barn) som stämt Jonas i och med tvistemålet som nu ligger hos tingsrätten att JI bor på Gjutargatan 12. Detta trots att JI är folkbokförd på Brännkyrkagatan 86. Han skriver dessutom själv på sin twitter häromdagen att han skulle till "restaurangen på Alströmergatan" (O'Learys sannolikt, då han skrev om att han var där, som just ligger på Alströmergatan, någta tweets senare). Skriver detta bara för att spekulera om det är så att han just bor där på Gjutargatan, som kvinnan säger.

Faktum är alltså att JI är skriven på Södermalm, och hans namn står där på lägenheten i portuppgången – och han har inte ändrat sin folkbokföring denna vecka heller.

Jag kan upplysa Inde om Folkbokföringslagen (1991:481). Däri står:
"7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. /.../

En person skall anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med annan förläggning i tiden.
"

Tycker väl kanske detta är viktigt vad gäller Inde – då han själv kör med "ping @polisen_sthlm" i tid och otid som i detta Twitterexempel, utlagt på tråden här av annan skribent i december:
"Nu är hon polisanmäld. Vi får se. Det var ju inget helikopterrån direkt, bara ett litet barn som hon utsatte för fara. (ping @polisen_sthlm)"

Ett brott är ett brott; ett lagbrott är ett lagbrott.

Varför har du en sån enorm fixering på Jonas? Har läst dina inlägg och jag är bara intresserad av varför du verkar jaga honom? Vill själv hålla mig utanför debatten kring honom och hans ex.
Citera
2013-01-25, 20:38
Medlem
Haha..Jonas Inde är Killinggängets Brian Jones om Killinggänget varit RollingStones alltså! Inde är hardcore.
Citera
2013-01-25, 20:43
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Citat:
Citat:
HANS BOENDE

Varför har du en sån enorm fixering på Jonas? Har läst dina inlägg och jag är bara intresserad av varför du verkar jaga honom? Vill själv hålla mig utanför debatten kring honom och hans ex.
I inlägget du citerar av mig kan du se att det finns en sakfråga (och inte Inde-i-sig) jag intresserar mig för.
Det är just detta som jag skriver om och koncentrerar mig på!
Vad säger du om den sakfrågan? Vet du något om Indes boende versus folkbokföring?
Citera
2013-01-25, 20:51
Medlem
Citat:
I inlägget du citerar av mig kan du se att det finns en sakfråga (och inte Inde-i-sig) jag intresserar mig för.
Det är just detta som jag skriver om och koncentrerar mig på!
Vad säger du om den sakfrågan? Vet du något om Indes boende versus folkbokföring?
Säg inte att du jobbar på Skatteverket?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in