Citat:
Ursprungligen postat av Pixiala
Har följt tråden ett tag och undrar följande: Mediemannen, varför skriver du här så mycket om Jonas Inde och hans vårdnadstvist? Varför är du så gripen av detta?
Du får gärna ta över stafettpinnen på tråden, Pixiala. Det är inget Inde-i-sak-som-sådant som driver mitt intresse för denna tråd. Saker och ting har mest utvecklats så. Det finns många intressanta delar och sakfrågor. Inde bjuder på sig själv mycket, på flera sätt. Han har en extraordinär historia o.s.v.
Citat:
Och hur kan ni tro att Jonas Inde har ont om pengar för han skriver han vill städa hos kändisar? Det är ju alldeles uppenbart humor. Det är på skämt. Karln är som bekant komiker. Mer galen än vanligt verkar han inte vara heller, bara upprörd över vårdnadsbråket med sitt ex.
Visst kan det vara humor. I viss mening är det en sorts ironi över hela hans generella diskurs. Samtidigt finns ju en del tragiska och patologiska inslag, varför jag inte riktigt har velat gå in i detta med att kalla det ironi alltför mycket. Humor finns emellertid definitivt i det hela.
Citat:
Den unga kvinnan med ankmunnen som Inde har skaffat barn med träffade Jonas Inde på twitter. Och nu använder hon hans myckna twittrande som slagträ för att få ensam vårdnad om deras son, är inte det lite komiskt? Strax innan de träffades hade Jonas Inde hoppat ut genom fönstret under en psykos. Jag vill med det mena att bruden visste vad hon gav sig in i och jag tycker det är ruttet av henne att vägra barnets far delad vårdnad då han varken dricker eller är obehandlad för sin psykiska diagnos.
Mycket intressant iakttagelse. Hon har ganska givet också ett slags ansvar någonstans här. I många vårdnadstvister – utan att säga att det är så här (jag kan för lite om deras historiska relation) – utvecklas också ett tämligen häpnadsväckande smutsigt och tragiskt spel. Framtiden visar vem som har "rätt" i deras fall, och om de kan komma överens.
Visst kan man tycka att den här kvinnan borde veta om en del i det hon "gav sig in i", som du säger. Utvecklingen kanske ändå inte var helt förväntad. Indes smutskastning och angreppsvarianter på Twitter, det hade hon väl aldrig kunnat föreställa sig.
Och noterbart: han har alltså inga drogproblem f.n. Han skrev i förrgår:
Hälsningar Jonas Inde, nykter och drogfri sedan den 4 november 2009.
Citat:
Skulle man frånta alla som twittrar för mycket sina ungar är det många som skulle bli faderslösa, speciellt ungar till mediemänniskor. Och när det gäller psykiska diagnoser är jag säker på att det är mer vanligt hos mödrar, som kanske har ensam vårdnad. Jäklar vad många ungar som skulle bli utan mödrar om alla med psykiska problem inte fick ha några barn. Och hade hon själv inte rymt från sitt behandlingshem? Då har hon alltså problem själv. Kanske ingen av dem ska få ha barn?
Det finns någonting viktigt du tar upp i och med detta. Frågan varför hon, med Indes (och ditt) begrepp, "rymt från behandlingshem" är för mig fortfarande i oklarhet. Teroretiskt finns ju förstås den möjligheten också: att båda två blir utan vårdnad. Men det är nog inte aktuellt i det här fallet skulle jag tro.
Något har alltså hänt med JI – sett till torsdag–fredag (hittills).
Han har lagt av med angreppsretoriken på Twitter. Han har lagt band på sig vad gäller att offentliggöra dylik ångest etc. Och ironin/humorn är borta.......