Citat:
Ursprungligen postat av
exceptional
Jag tror han har Schizofreni. Och om du vet något om sjukdomen borde du inte idiotförklara han.
Efter att ha googlat en vända på J så hittade jag en artikel (TV4) där han i intervjun själv säger att han har fått diagnosen bipolär sjukdom.
När jag läste psykologi för 100 år sedan handlade det mest om I, II och II 1/2 men såg nu att spannet är större numera och går upp mot 5.
Nu pratar jag generellt om de svårast sjuka så döm inte ut alla nu men
psykotiska inslag är inte helt ovanligt och det är hög samsjuklighet i andra sjukdomar vilket kan försvåra den medicinska bedömningen och behandlingen ytterligare.
En del har faktiskt feldiagnostiserats med just Schizofreni så du är inte helt fel ute.
Bipolära som gått i spinn och tappat all sjukdomsinsikt är inte lätta att ha med att göra eftersom dom är helt inne i sin värld där allt går i 180 innan dom kroknar och i värsta fall kraschar.
Relationer, vänner och ekonomi är det som också får ta mycket stryk.
Vi runt omkring måste framstå som oförstående zombies som inte upplever allt så intensivt utan bara tjatar, oroar oss och försöker bromsa.
Vi har nog alla någon i vår omgivning som är bipolär utan att vi vet eller ens märker det så döm för guds skull inte någon efter diagnosen nu. Majoriteten flippar inte totalt eller självmedicinerar med alkohol och sabbar allt i sin omgivning.
Man är trots allt inte en diagnos eller sjukdom, man har alltid en grundpersonlighet som lyser igenom och som avgör om man är en gris eller inte.
Case closed för min del.