2016-08-04, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoShitShirley
Har det här twitterbombandet pågått flera år eller har han blivit såhär besatt nyligen?
.

Det har hållt på så här rätt länge faktiskt. Min poäng med det är att det antagligen inte är ett maniskt skov.
Citera
2016-08-04, 19:36
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det har hållt på så här rätt länge faktiskt. Min poäng med det är att det antagligen inte är ett maniskt skov.

Jag tror tvärtom, att han är i ett hypomaniskt skov för tillfället. Det finns exempel på bipolära som haft hypomaniska skov som varat över ett halvår(med kortare dippar).

Anledningen till att jag tror det är för att han verkar helt oförmögen att förstå hur galet han beter sig och konsekvenstänket är lika med NOLL, det är först när det maniska skovet är över som den sjuke förstår att denne har handlat fel och får ta konsekvenserna för all galenskap som skett under skovet.

Jonas är ju ingen dumskalle, självfallet förstår han på ett intellektuellt plan att han skjuter sin son längre och längre bort för varje tweet han skriver, det förstår han dock inte då manin styr hans hjärna.

Det lär inte bli något roligt uppvaknande
Citera
2016-08-04, 19:38
Medlem
exceptionals avatar
Allt känns så jävla tragiskt när jag läser denna tråd. Varit med om det själv. En person som man tycker om tappar fotfäste och man försöker att hen ska ha hjälp men vill inte hen ha hjälp av psyk kan man inte göra något.
Vilket kanske är bra så ingen kan påstå att jag tappat fotfäste.
Citera
2016-08-04, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jag tror tvärtom, att han är i ett hypomaniskt skov för tillfället. Det finns exempel på bipolära som haft hypomaniska skov som varat över ett halvår(med kortare dippar).

Anledningen till att jag tror det är för att han verkar helt oförmögen att förstå hur galet han beter sig och konsekvenstänket är lika med NOLL, det är först när det maniska skovet är över som den sjuke förstår att denne har handlat fel och får ta konsekvenserna för all galenskap som skett under skovet.

Jonas är ju ingen dumskalle, självfallet förstår han på ett intellektuellt plan att han skjuter sin son längre och längre bort för varje tweet han skriver, det förstår han dock inte då manin styr hans hjärna.

Det lär inte bli något roligt uppvaknande

Jo, jag vet, jag har liksom idiotförklarat honom först på sistone. Tänkt ofta "Men varför fattar han inte?".

Hypoman kan jag köpa att han är. Men han har hållt på så här i åratal nu.

Edit: Jonas borde skaffa konto istället för att snacka med oss via Twitter som han gör just i detta nu.
Senast redigerad av farfar 2016-08-04 kl. 19:41.
Citera
2016-08-04, 19:52
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Jo, jag vet, jag har liksom idiotförklarat honom först på sistone. Tänkt ofta "Men varför fattar han inte?".

Edit: Jonas borde skaffa konto istället för att snacka med oss via Twitter som han gör just i detta nu.
Jag tror han har Schizofreni. Och om du vet något om sjukdomen borde du inte idiotförklara han.
Citera
2016-08-04, 20:09
Medlem
NoShitShirleys avatar
Citat:

Jag såg det men hoppas verkligen att han avstår från det för sin egen värdighets skull.
Det måste vara riktigt jobbigt att vara så fixerad och inte kunna hantera det på ett någorlunda rationellt sätt.
Situationen i sig skulle nog kunna driva vilken sund människa som helst till mer eller mindre vansinne men att kasta bensin på brasan är nog ingen vidare idé.
Önskar att han kunde söka hjälp.

Sorry men det känns lite som Agenten eller vad han hette som hängde på Flashback förut.
Citera
2016-08-04, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoShitShirley

Jag såg det men hoppas verkligen att han avstår från det för sin egen värdighets skull.
Det måste vara riktigt jobbigt att vara så fixerad och inte kunna hantera det på ett någorlunda rationellt sätt.
Situationen i sig skulle nog kunna driva vilken sund människa som helst till mer eller mindre vansinne men att kasta bensin på brasan är nog ingen vidare idé.
Önskar att han kunde söka hjälp.

Sorry men det känns lite som Agenten eller vad han hette som hängde på Flashback förut.

Du har en poäng, men dom flesta bemöter ju bara honom med tystnad, är inte säker på att det är bättre. Så jävla svenskt på nåt sätt. Tiga ihjäl problem, liksom.
Citera
2016-08-04, 21:46
Medlem
ojvamysigts avatar
Om media hade brytt sig om Inde, hade rubriken varit "Här kallar folkkäre komikern ministern för f*tta" https://twitter.com/JonasInde/status/761284598978469888
Citera
2016-08-04, 22:21
Medlem
Mats Linds avatar
Det är inte roligt att se ett långsamt haveri.

Jonas, vi är många här som diggar dig och känner sympati med att ingen jävel fattar vad som händer dig. Men för din och framförallt din sons skull. Stäng twitter och sök hjälp för alkoholberoende nu!

Allt som du skriver kommer din son att kunna läsa såsmåningom...
Citera
2016-08-04, 23:06
Medlem
NoShitShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Jag tror han har Schizofreni. Och om du vet något om sjukdomen borde du inte idiotförklara han.

Efter att ha googlat en vända på J så hittade jag en artikel (TV4) där han i intervjun själv säger att han har fått diagnosen bipolär sjukdom.

När jag läste psykologi för 100 år sedan handlade det mest om I, II och II 1/2 men såg nu att spannet är större numera och går upp mot 5.

Nu pratar jag generellt om de svårast sjuka så döm inte ut alla nu men
psykotiska inslag är inte helt ovanligt och det är hög samsjuklighet i andra sjukdomar vilket kan försvåra den medicinska bedömningen och behandlingen ytterligare.
En del har faktiskt feldiagnostiserats med just Schizofreni så du är inte helt fel ute.

Bipolära som gått i spinn och tappat all sjukdomsinsikt är inte lätta att ha med att göra eftersom dom är helt inne i sin värld där allt går i 180 innan dom kroknar och i värsta fall kraschar.
Relationer, vänner och ekonomi är det som också får ta mycket stryk.

Vi runt omkring måste framstå som oförstående zombies som inte upplever allt så intensivt utan bara tjatar, oroar oss och försöker bromsa.

Vi har nog alla någon i vår omgivning som är bipolär utan att vi vet eller ens märker det så döm för guds skull inte någon efter diagnosen nu. Majoriteten flippar inte totalt eller självmedicinerar med alkohol och sabbar allt i sin omgivning.
Man är trots allt inte en diagnos eller sjukdom, man har alltid en grundpersonlighet som lyser igenom och som avgör om man är en gris eller inte.

Case closed för min del.
Citera
2016-08-04, 23:11
Medlem
Garneringsmannens avatar
Jonas Inde är verkligen Don Quijote nu. Slåss mot väderkvarnar och ser saker och konflikter som ingen annan ser. Inte för att han inte har känt riktig smärta, men det här aggressiva mot allt och alla slår så fel. Tror han på riktigt att hans ex sitter på flashback under flera alias och skriver? Man häpnar faktiskt.
Citera
2016-08-04, 23:42
Medlem
NoShitShirleys avatar
Citat:
Du har en poäng, men dom flesta bemöter ju bara honom med tystnad, är inte säker på att det är bättre. Så jävla svenskt på nåt sätt. Tiga ihjäl problem, liksom.

OM det är den bipolära sjukdomen i kombination vårdndstjafset så är det nog lönlöst att försöka få honom att ta sitt förnuft till fånga och tagga ner.
Jag drar den slutsatsen då jag utgår ifrån att han är älskad av sin familj och sina vänner men ingen verkar ha lyckats hittills.

Det som är lättast att förstå är att han är upprörd för att det handlar om hans barn men sen har det gått överstyr totalt.
Förstår hur du tänker men räknar man in fler möjliga faktorer som kan förklara hans beteende så blir det knepigare. Jag lider med honom på ett sätt men önskar att han kunde pausa lite, lyssna på sin omgivning och våga lita på någon även om han tycker personen har fel och börja om från början.
Tror nog att han själv är medveten om att allt är kaos för han verkar inte direkt lycklig men han ser nog inte sammanhanget lika klart som omgivningen gör.
Det är hemskt att bara kunna se på.
Senast redigerad av NoShitShirley 2016-08-04 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in