Citat:
Ursprungligen postat av
aina08
Min hårddisk på 500 GB är för liten och jag har ingen lust att köpa en ny konsol då jag inte spelar så ofta. Trist bara att behöva avinstallera spel för att få plats med nya då det tar så lång tid att installera på nytt när man vill spela de.
Hur fungerar det med en extern hårddisk till PS4?
Vad kan man använda och hur ansluter man den?
Kan man använda vilket nyp av hårddisk som helst, tex en gammal från PC?
Behöver man ställa in nåt för att få det att fungera osv?
Som ni hör har jag noll koll

Hoppas på bra hjälp här.
Jag bytte den interna hårddisken på min PS4. Det var en överraskande enkel procedur och jag kan rekommendera det om du vill "slippa" att ha en extern hårddisk ovanpå PS4:an

Jobbigast var att kopiera mina saves till molnet. Jag gjorde även en fysisk backup på en USB-sticka och på samma sticka pangade jag in operativsystemet (som finns att ladda hem via Sony).
Därefter var det enkel sak att öppna upp PS4:an, skifta hårddiskarna, stänga igen skitet, boota upp konsolen och installera operativsystemet, för att sen ladda hem spel och dra in mina saves.
Detta kräver ju dock mycket mer energi och tid än att bara plugga in en extern hårddisk
Jag uppgraderade för övrigt till en hårddisk på 1TB och har nog cirka fyrtio eller femtio spel installerade just nu.
Det negativa med stor hårddisk är att jag blir mer benägen att köpa spel som är på rea, så nu har jag en spelkö på kanske 27 spel som jag måste/bör ta mig igenom... men så dyker Red Dead 2 upp och plötsligt spenderar man 100 timmar på det spelet, så de där 27 spelen får vänta... men så dyker det upp en rea och God of War för typ 269:-? Det måste jag ju köpa så klart... sen har man 28 spel i kö... och så vidare.