Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-12, 18:29
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tills du springer in i alla penningtvättsåtgärder. Jo, papperspengar funkar dåligt i stor skala idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur vet du att det går att betala ett hus med kontanter utan att banken undrar om pengatvätt och är ovilliga att ta emot dessa?

Hur vet du att det går att låna pengar utan bankkonto? Vilken bank då?


Du har på svart och vitt vars alla kontanter kommer ifrån? Du får din lön med utbetalningskort... Du har i stort sett kvitto på allt, sen är det upp till dig hur du vill dokumentera det hela.
Klart det innebär mer jobb.

Hur jag vet att du kan låna pengar utan bankkonto? Ja du kan låna pengar från en bank du inte ens är kund hos, så teknist sett har du inget bankkonto då hos din lånegivare.. Eftersom den bank du lånar pengar ifrån kan inte se om du har bankkonto hos någon annan heller, det enda dom kan se är om du har andra lån/krediter på andra håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Intressant användning av "absolut inga problem". Snarare är det möjligt men innebär en hel del extra besvär. Exempelvis kraftigt begränsad valfrihet då TS måste avstå alla aktörer som inte vill ha kontanter.

Självklart innebär det extra besvär som du säger, men i mina ögon är det inget problem ändå, är väl lite på hur man ser i det. Sen som du säger finns det många aktörer som inte vill ha kontanter, men det gäller mest vanliga affärer som är ett lätt mål att bli utsatta för rån.

Större köp så vill säljaren sälja sin vara, oavsett, går det inte så hittar man en lösning på annat sett.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2019-01-12 kl. 18:34.
Citera
2019-01-12, 19:59
  #26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du har på svart och vitt vars alla kontanter kommer ifrån? Du får din lön med utbetalningskort... Du har i stort sett kvitto på allt, sen är det upp till dig hur du vill dokumentera det hela.
Klart det innebär mer jobb.

Hur jag vet att du kan låna pengar utan bankkonto? Ja du kan låna pengar från en bank du inte ens är kund hos, så teknist sett har du inget bankkonto då hos din lånegivare.. Eftersom den bank du lånar pengar ifrån kan inte se om du har bankkonto hos någon annan heller, det enda dom kan se är om du har andra lån/krediter på andra håll.



Självklart innebär det extra besvär som du säger, men i mina ögon är det inget problem ändå, är väl lite på hur man ser i det. Sen som du säger finns det många aktörer som inte vill ha kontanter, men det gäller mest vanliga affärer som är ett lätt mål att bli utsatta för rån.

Större köp så vill säljaren sälja sin vara, oavsett, går det inte så hittar man en lösning på annat sett.

Självklart vet jag att man inte måste ha konto i en bank för att få ett lån där. Det ingår ju i den allmänna kunskapen om hur bankväsendet fungerar. Så det är inte vad jag diskuterade. Däremot vill jag veta hur du vet att man kan få ut ett lån på t ex 2 miljon i kontanter när man vill köpa ett boende. Alltså att man kan få ett sånt lån i rena kontanter utan insättning på ett konto. Vilken bank erbjuder såna tjänster? Och hur vet du det?
Citera
2019-01-12, 20:32
  #27
Medlem
På den tiden som folk fick sin lön i kontanter så hade man löneutbetalning varannan fredag. Företagen hanterade då stora mängder kontanter och risken för rån kan man inte blunda för. Tänker på en arbetsgivare med 100 anställda som ska betala ut 15 000 kr per anställd. Det blir 1,5 miljoner som ska hanteras på kontoret varannan vecka. Inget som man kan hantera i dagens kriminella värld.

Förstår därför att arbetsgivare, butiker och banker har arbetat hårt de senaste 50 åren med att få folk att få sin lön insatt på kontot, betalning av räkningar via postgiro och autogiro. Inköp med kort och så lite uttag i bankomater som möjligt.

De första Bankomaterna/Minuten kom 1967. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bankomat
Citera
2019-01-12, 20:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Självklart vet jag att man inte måste ha konto i en bank för att få ett lån där. Det ingår ju i den allmänna kunskapen om hur bankväsendet fungerar. Så det är inte vad jag diskuterade. Däremot vill jag veta hur du vet att man kan få ut ett lån på t ex 2 miljon i kontanter när man vill köpa ett boende. Alltså att man kan få ett sånt lån i rena kontanter utan insättning på ett konto. Vilken bank erbjuder såna tjänster? Och hur vet du det?

Om du vet hur sådant lån går till så sker affären på plats på banken, för antagligen blir bostaden lånets säkerhet. Så överföringen sker direkt från banken in till säljarens konto. Du får aldrig se röken av pengarna.
Citera
2019-01-13, 13:21
  #29
Medlem
I Sverige går det knappast, däremot går det i flera länder i Sydeuropa.
Citera
2019-01-13, 13:42
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Hur gör man om man ska betala hus kontant?
Om man ska köpa en ny bil för 300 000kr? Kommer man dit med en säck pengar då eller?
Om man vill låna pengar?
Hur får man sin lön?
Hur betalar man räkningar?
Hur hanterar man ställen som inte tar cash, kan man kringgå på något sätt?

tack i förhand //mvh
Varför vill man inte ha ett bankkonto?
Citera
2019-01-13, 20:02
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför vill man inte ha ett bankkonto?

För att man ideologiskt hatar banksystemet eller för att pengarna kommer från kriminell verksamhet. Bara en gissning från min sida då jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att inte ha något. Sen finns det ju dom där banken inte beviljar ett konto.
Citera
2019-01-13, 21:54
  #32
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Utåt sätt pga rånrisk så blir det allt färre som tar emot kontanter så det kommer bli extremt jobbigt att ens kunna leva om man bara hade kontanter.

Tror nog rånrisken är mycket större med digital valuta. Rånen kan försiggå i lång tid och man förlorar mycket mer pengar.

Rånare tar t.ex över emailsystemet och byter ut fakturor. Mindre våld, men inte mindre rån.
Citera
2019-01-14, 17:38
  #33
Medlem
Trixtons avatar
Innan Swish fanns så betalade man ju som regel bilar och andra dyra saker med postväxel. Detta fungerar bra idag också, även om det säkert blir svårt att köpa postväxeln kontant. De flesta har ju ett konto som de betalar från.

Men det beror lite på hur bra relation du har med din bank. Eftersom du inte ens vill ha ett konto så kanske den inte är så bra.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback