Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
Allt oftare stöter jag på uttrycket relativisera, som används istället för det utmärkt fungerande bagatellisera. Jag misstänker att det är unga intellektuella, som skapat detta nyord, som i mitt tycke låter ganska illa. Det verkar vara importerat från tyskan, där relativieren är vanligt förekommande.
Vad säger ni om detta?
Relativisera och bagatellisera har inte riktigt samma innebörd, varför det inte är konstigt att svenskar inte helt enkelt använder relativisera i sammanhang då bagatellisera hade fungerat. Att bagatellisera betyder att förminska någontings värde till någonting oväsentligt; att relativisera någonting betyder inte nödvändigtvis att förminska saken till jätteliten och betydelselös, men att ställa någonting x i förhållande till andra saker, till exempel att ställa den moraliska synpunkten att kvinnans aborträtt är absolut och jämföra den med tidigare uppfattningar i både andra kulturer och inom samma kultur men vid en tidigare tidpunkt, vilket gör att den synpunkt som tidigare kanske hölls som varande absolut sann, tappar sitt skimmer av att vara absolut, i anblick av att många andra synpunkter med goda argument förfäktats genom årtusenden på olika platser på vår jord. Att relativisera en sådan moralisk synpunkt kring kvinnans aborträtt är inte detsamma som att göra denna synpunkt till en bagatell (oväsentlig), men att se att den är en enskild synpunkt om frågan bland en mångfald andra, vilka likaledes måste tas i beaktande när vi tänker kring denna fråga, i stället för att vi blott låser oss vid en synpunkt och tror att den är självklar.