2019-01-11, 19:57
Medlem
Allt oftare stöter jag på uttrycket relativisera, som används istället för det utmärkt fungerande bagatellisera. Jag misstänker att det är unga intellektuella, som skapat detta nyord, som i mitt tycke låter ganska illa. Det verkar vara importerat från tyskan, där relativieren är vanligt förekommande.

Vad säger ni om detta?
Citera
2019-01-11, 20:01
Medlem
Mia-Rovys avatar
Enligt Svenska Akademiens Ordbok från 1957 så hänvisas det i alla fall till ordet i en svensk skrift från 1811. I aningen annan kontext 1910

http://www.saob.se/artikel/?unik=R_0745-0333.rc8o
Citera
2019-01-11, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Allt oftare stöter jag på uttrycket relativisera, som används istället för det utmärkt fungerande bagatellisera. Jag misstänker att det är unga intellektuella, som skapat detta nyord, som i mitt tycke låter ganska illa. Det verkar vara importerat från tyskan, där relativieren är vanligt förekommande.

Vad säger ni om detta?

Relativisera och bagatellisera har inte riktigt samma innebörd, varför det inte är konstigt att svenskar inte helt enkelt använder relativisera i sammanhang då bagatellisera hade fungerat. Att bagatellisera betyder att förminska någontings värde till någonting oväsentligt; att relativisera någonting betyder inte nödvändigtvis att förminska saken till jätteliten och betydelselös, men att ställa någonting x i förhållande till andra saker, till exempel att ställa den moraliska synpunkten att kvinnans aborträtt är absolut och jämföra den med tidigare uppfattningar i både andra kulturer och inom samma kultur men vid en tidigare tidpunkt, vilket gör att den synpunkt som tidigare kanske hölls som varande absolut sann, tappar sitt skimmer av att vara absolut, i anblick av att många andra synpunkter med goda argument förfäktats genom årtusenden på olika platser på vår jord. Att relativisera en sådan moralisk synpunkt kring kvinnans aborträtt är inte detsamma som att göra denna synpunkt till en bagatell (oväsentlig), men att se att den är en enskild synpunkt om frågan bland en mångfald andra, vilka likaledes måste tas i beaktande när vi tänker kring denna fråga, i stället för att vi blott låser oss vid en synpunkt och tror att den är självklar.
Senast redigerad av Caesare 2019-01-11 kl. 20:26.
Citera
2019-01-11, 21:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

Vad säger ni om detta?

Relativisera och bagatellisera är inte synonymer.

Använder man relativisera framhåller man något annat som fördelaktigare.

Bagatellisera är mer i allmänhet utan att sätta der i relation till något.
Citera
2019-01-11, 22:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Relativisera och bagatellisera är inte synonymer.

Använder man relativisera framhåller man något annat som fördelaktigare.

Bagatellisera är mer i allmänhet utan att sätta der i relation till något.

Det är nog oftare man använder relativisera för att förminska betydelsen hos något genom att jämföra med något annat som är lika illa eller värre.
Citera
2019-01-11, 23:18
Medlem
Inget begrepp som jag uppskattar. Det har inte blivit en del av vårt språk och uppfattas därmed som något kryptiskt.
Citera
2019-01-12, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Inget begrepp som jag uppskattar. Det har inte blivit en del av vårt språk och uppfattas därmed som något kryptiskt.

En del av vårt språk får det nog sägas att det är. Jag menar, ordet används ju. Påståendet att ordet är en del av vårt språk är inte föreskrivande, blott beskrivande, och som en beskrivning gäller det. Jag har hört allt ifrån K G Hammar till min far använda ordet, så nog är det hyfsat vedertaget trots allt.
Citera
2019-01-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag har hört allt ifrån K G Hammar till min far använda ordet, så nog är det hyfsat vedertaget trots allt.

Då tar jag tillbaka det jag skrev.
Citera
2019-01-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Relativisera och bagatellisera har inte riktigt samma innebörd, varför det inte är konstigt att svenskar inte helt enkelt använder relativisera i sammanhang då bagatellisera hade fungerat. Att bagatellisera betyder att förminska någontings värde till någonting oväsentligt; att relativisera någonting betyder inte nödvändigtvis att förminska saken till jätteliten och betydelselös, men att ställa någonting x i förhållande till andra saker, till exempel att ställa den moraliska synpunkten att kvinnans aborträtt är absolut och jämföra den med tidigare uppfattningar i både andra kulturer och inom samma kultur men vid en tidigare tidpunkt, vilket gör att den synpunkt som tidigare kanske hölls som varande absolut sann, tappar sitt skimmer av att vara absolut, i anblick av att många andra synpunkter med goda argument förfäktats genom årtusenden på olika platser på vår jord. Att relativisera en sådan moralisk synpunkt kring kvinnans aborträtt är inte detsamma som att göra denna synpunkt till en bagatell (oväsentlig), men att se att den är en enskild synpunkt om frågan bland en mångfald andra, vilka likaledes måste tas i beaktande när vi tänker kring denna fråga, i stället för att vi blott låser oss vid en synpunkt och tror att den är självklar.

Jag tackar för denna detaljerade beskrivning av ordets innebörd!
Citera
2019-01-14, 06:43
Medlem
En fin illustration till bagatellisera resp relativisera, som jag fick in i en helt annan tråd:

" De [samer] beklagar sig gärna att svenska präster förföljde dem svårt på den tiden, om de inte lät sig kristnas, och minst en av nåjderna brändes på bål levande.

Visst, jag vill inte förminska[bagatellisera] deras upplevelser av de egna lidanden. Men prästerna var minst lika hårda neråt i Svärje också, och mången som inte var renlärig lutheran inom statskyrkan for väldigt illa. En bra bit in i 1800-talet kunde fria förkunnare inspärras på mentalsjukhus, etc etc."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in