2019-01-11, 08:16
Medlem
Hej !

Har nu en chans att köpa fastigheten bredvid mitt sommarhus ute på Värmdö. Sitter på ett radhus i en förort söder om Stockholm som är värderat till ca 5mkr med en belåning på ca 50-60%.

Köpet av grannfastigheten skulle ge en mycket större tomt som i framtiden kan styckas av, upprätta nya hus och framförallt välja mina grannar och hur hus/tomter ska bli. Huset är mycket fräschare än sommarhuset, framförallt större (ca 200kvm) och skulle göra att jag kan bo där permanent med familjen.

Grannfastigheten skulle säljas för ca 4,5 mkr och idag är mitt sommarhus värderat till ca 3 mkr. Det skulle ge en total tomtyta på 4t m2 och 2 stora hus på ca 200+80 kvm.

Jag vill tro att priserna på hus ute i skärgården kommer öka mer än hus i storstockholm under en horisont på 10-20 år.

Vad tror ni? Behålla radhuset eller köpa grannfastigheten?
Citera
2019-01-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeFantome
Hej !

Har nu en chans att köpa fastigheten bredvid mitt sommarhus ute på Värmdö. Sitter på ett radhus i en förort söder om Stockholm som är värderat till ca 5mkr med en belåning på ca 50-60%.

Köpet av grannfastigheten skulle ge en mycket större tomt som i framtiden kan styckas av, upprätta nya hus och framförallt välja mina grannar och hur hus/tomter ska bli. Huset är mycket fräschare än sommarhuset, framförallt större (ca 200kvm) och skulle göra att jag kan bo där permanent med familjen.

Grannfastigheten skulle säljas för ca 4,5 mkr och idag är mitt sommarhus värderat till ca 3 mkr. Det skulle ge en total tomtyta på 4t m2 och 2 stora hus på ca 200+80 kvm.

Jag vill tro att priserna på hus ute i skärgården kommer öka mer än hus i storstockholm under en horisont på 10-20 år.

Rent ekonomiskt är det nog en bra affär att göra det du tänkt dig.
Frågan är väl främst om du och din familj kan tänka er att permanent bosätta sig i fastigheten, med ökade avstånd och längre transporter? Har själv i omgångar tittat på att flytta ut från stan men lika härligt som det är på sommarn lika jobbigt blir det till vardags och på vintern.
Citera
2019-01-11, 09:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Boendet ska först och främst vara ett boende och inte ett spekulationsobjekt.

SkogsSaab har väl eg redan skrivit allt, men kan du tänka dig att bo där låter det ju som ett bra spekulationsobjekt.
Citera
2019-01-11, 11:22
Medlem
Citat:
Hej !

Självklart köpa grannfastigheten (vem fan vill bo i radhus)... om den ökar eller sjunker i värde betyder ju ingenting eftersom du köper väl för att behålla?
Citera
2019-01-11, 12:03
Medlem
utan att ha alla fakta låter grannfastigheten spontant bättre. men frågan är vart det är bäst för dig att bo
Citera
2019-01-11, 12:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad får dig att tro att priserna kommer att öka mer än i storsthlm?

Det är väl ändå närheten till nöje/jobb centralt som får folk att betala mer. Bo på landet kan man ju i princip göra överallt.

Jag tror att om priserna faller i våra storstäder så är det husen i ytterkanterna som kommer få mest stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in