2019-01-10, 03:03
Medlem
Hej,

Mitt ex har fått reda en sak som han endast kan ha fått från mina Facebookmeddelanden eller min whatsapp. Ex är kanske en överdrift, vi dejtade i några månader bara. Så han har inte haft tillgång till min mobil eller dator när jag inte har varit hemma eller så. Han kan absolut inte mitt lösenord, det är inte ett logiskt som går att gissa. Så han måste ha gjort det på avstånd, utan att min Facebook har registrerats som aktiv på en ny enhet - vilket den brukar göra.

Han är programmerare och väldigt kunnig, men det är inte jag.. så min fråga är, går det att hacka min Facebook utan att jag märker det, utan att ha tillgång till min dator, mobil, eller ha lösenordet till mitt wi-fi eller NÅGOT liknande och utan att det registreras som aktiv på en ny enhet?

Tacksam för svar
Citera
2019-01-10, 03:34
Medlem
AX64s avatar
Det låter mer troligt att han kommit över infon på annat sätt. Keylogger på din dator, kikat runt i din webbläsarcache efter godbitar, och liknande enkla tilltag. Men det förutsätter förstås att han varit vid din dator vid något tillfälle i alla fall. Annars är det rimligen så att han gissat ditt lösenord (för uppenbart eller enkelt?) eller hört om detta från någon annan som du inte tror vet bara.
Citera
2019-01-10, 03:40
Bannlyst
Mja, varför skulle han inte ha kunnat det?
Citera
2019-01-10, 03:54
Bannlyst
1. Byt lösenord på alla dina emails som är kopplade till facebook och whatsapp.
2. Byt återställnings email adresser om du har det. Tex om du förlorar ditt hotmail konto brukar man ha en backup email för att återfå sitt konto. Ta bort det eller redigera den.
4. https://www.facebook.com/settings?tab=security -> Här är du inloggad -> Logga ut från alla sessioner
5. https://www.facebook.com/settings?tab=security&section=password&view
6. https://www.facebook.com/security/2fac/setup/intro/

Så du får SMS kod varje gång du försöker logga in.

Byt din email på facebook med.
Senast redigerad av Firmi 2019-01-10 kl. 04:16.
Citera
2019-01-10, 04:52
Medlem
Gör det enkelt för dig skriv något till han om att du älskar han och saknar han osv osv i ett meddelande på fb men skicka det ej.
Kommer den infon fram så vet du var han kollar dig gör liknade från någon annan app utan att skicka men skriv något annat om tex hur mycket du hatar han men älskar en ny man/kvinna.
Skicka dock inte

Ge han något att tänka på hahaha
Citera
2019-01-10, 07:19
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abuees
Mitt ex har fått reda en sak som han endast kan ha fått från mina Facebookmeddelanden eller min whatsapp.

Det här påståendet hänger inte ihop. Om du skrivit det i ett Facebookmeddelande eller i Whatsapp, så har du uppenbarligen delat informationen med någon, dvs spridit den. Om du har spridit den, så är det absolut inte så att enda sättet att få tag på den är att hacka ditt Facebookkonto.
Citera
2019-01-10, 08:14
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abuees
Hej,

Mitt ex har fått reda en sak som han endast kan ha fått från mina Facebookmeddelanden eller min whatsapp. Ex är kanske en överdrift, vi dejtade i några månader bara. Så han har inte haft tillgång till min mobil eller dator när jag inte har varit hemma eller så. Han kan absolut inte mitt lösenord, det är inte ett logiskt som går att gissa. Så han måste ha gjort det på avstånd, utan att min Facebook har registrerats som aktiv på en ny enhet - vilket den brukar göra.

Han är programmerare och väldigt kunnig, men det är inte jag.. så min fråga är, går det att hacka min Facebook utan att jag märker det, utan att ha tillgång till min dator, mobil, eller ha lösenordet till mitt wi-fi eller NÅGOT liknande och utan att det registreras som aktiv på en ny enhet?

Tacksam för svar

Om vi sammanfattar:
1. Informationen kan endast ha tillskansats genom Facebook eller Whatsapp
2. Han har ej haft tillgång till din mobil eller dator
3. Han kan absolut inte ditt lösenord

Logisk slutsats:
Han har utnyttjat en 0-day sårbarhet för att hacka Facebook eller Whatsapp (väldigt osannolikt). Eller så är något fel i din beskrivning (väldigt sannolikt).
Citera
2019-01-10, 08:53
Medlem
krossapatriakratets avatar
Det är också möjligt att han har kackat sig in på flera Flashback konton och håller koll på dig där. Jag har hört talas om hackers som tar sig in i statsarkiven och raderar människor ur systemet. Han kan då se till att du inte längre existerar. Han kan även ta bort all utbildning du har anskaffat så du blir analfabet lagligt sett. Du bör vara paranoid och konstant se dig över axel. Han kan även hacka sig in på övervakningssystem och se vad du har för dig där.

Jag hade rekommenderat att du går till polisen men han har säkert hackat in sig där och lagt in en efterlysning på dig. Den enda lösningen enligt mig är att kontakta honom och försöka köpa dig fri från honom med avsugningar för att han kan hacka sig in på din bank och ta din pengar, bara sex kan frigöra dig.
Citera
2019-01-10, 08:54
Medlem
Vet att det finns en inloggningshistorik nånstans under inställningar på FB. Där kan du se alla enheter som loggat in på ditt konto vid plats/tidpunkt. Där kanske du hittar ditt svar!
Citera
2019-01-10, 09:13
Medlem
Har du loggat in på facebook via hans Wifi, eventuellt hans dator? Isåfall kan han precis som första posten sagt använt s.k keylogging. Det innebär i praktiken att han kan se allt du skriver. Varpå rådet alltså är precis som någon tidigare skrivit. Byt alla lösenord, emails, osv. Då han kanske sitter på dessa lösenord också, om du använder samma lösen, eller snarlika.
Citera
2019-01-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det här påståendet hänger inte ihop. Om du skrivit det i ett Facebookmeddelande eller i Whatsapp, så har du uppenbarligen delat informationen med någon, dvs spridit den. Om du har spridit den, så är det absolut inte så att enda sättet att få tag på den är att hacka ditt Facebookkonto.

Detta. Mer troligt att meddelandet eller vad det gäller har kommit fram pga att nån har sagt det.
Citera
2019-01-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det låter mer troligt att han kommit över infon på annat sätt. Keylogger på din dator, kikat runt i din webbläsarcache efter godbitar, och liknande enkla tilltag. Men det förutsätter förstås att han varit vid din dator vid något tillfälle i alla fall. Annars är det rimligen så att han gissat ditt lösenord (för uppenbart eller enkelt?) eller hört om detta från någon annan som du inte tror vet bara.

Nä mitt lösenord är väldigt random, dessutom på ett annat språk. Han har inte haft tillgång till min dator om han inte har snokat medan jag sov!

Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
1. Byt lösenord på alla dina emails som är kopplade till facebook och whatsapp.
2. Byt återställnings email adresser om du har det. Tex om du förlorar ditt hotmail konto brukar man ha en backup email för att återfå sitt konto. Ta bort det eller redigera den.
4. https://www.facebook.com/settings?tab=security -> Här är du inloggad -> Logga ut från alla sessioner
5. https://www.facebook.com/settings?tab=security&section=password&view
6. https://www.facebook.com/security/2fac/setup/intro/

Så du får SMS kod varje gång du försöker logga in.

Byt din email på facebook med.

Har gjort allt det förutom byta e-mail på facebook, ska definitivt fixa!

Citat:
Ursprungligen postat av vhe

Samtalet på whatsapp och facebook är med samma person, som inte har kopplingar till honom alls. Har bara berättat för en person, och det är den personen. Hon har inte spridit det, fattar att det låter svagt, men jag är säker. Grejen är att det finns ett alternativ, vilket är mer allvarligt. Jag bor på bottenvåningen och man kan se in i mitt kök från gatan utanför ganska enkelt. Misstänker att han har stått där och spionerat i mörkret, det är därför jag ville veta hur sannolikt det är att han har kunnat hacka antingen min facebook eller whatsapp... Vilket inte verkar väldigt sannolikt tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av KlarreDarko
Vet att det finns en inloggningshistorik nånstans under inställningar på FB. Där kan du se alla enheter som loggat in på ditt konto vid plats/tidpunkt. Där kanske du hittar ditt svar!

Inget där, men är så paranoid att jag tänker kanske han har hittat en väg runt det

Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Har du loggat in på facebook via hans Wifi, eventuellt hans dator? Isåfall kan han precis som första posten sagt använt s.k keylogging. Det innebär i praktiken att han kan se allt du skriver. Varpå rådet alltså är precis som någon tidigare skrivit. Byt alla lösenord, emails, osv. Då han kanske sitter på dessa lösenord också, om du använder samma lösen, eller snarlika.

Nej inget sånt! Är knappt på facebook, har inte ens appen på telefonen, bara messenger. Så jag har inte loggat in på hans wifi eller dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in