• 1
  • 2
2019-01-20, 00:40
Medlem
cramuss avatar
Separerade i höstas och vi bodde i BR som vi sålde. Köpte en ny BR ganska omgående och bodde hos brorsan till jag kunde flytta in. Vinst från försäljningen och ett lån från föräldrar, eller för tidigt arv som dom säger, möjliggjorde köpet.

Hade kunnat köpa ändå men inte i ett lika bra område.
Citera
2019-01-20, 22:58
Medlem
Skrymmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Ni som är gifta och skiljer er i dagens Sverige, hur löser ni er bostadssituation? Står ni redan i bostadskö sedan länge, och kan få en bostad omgående? Eller sover ni på soffan hos vänner eller familjen? Köper ni en ny bostad direkt, och godkänner banken er låneansökan?

Dessa frågor gäller även er som inte är gifta, och som bor sambo med någon.

Har ni en reservplan, med andra ord?

Ni som inte är skilda, kan också bidra till diskussionen. Har ni några reservplaner?
Skilde mig relativt nyligen, löste ut henne ur huset, hon köpte ett nytt (klart sämre )
Kostar mig en knapp tusenlapp i månaden...
Citera
2019-01-20, 22:59
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrymme
Skilde mig relativt nyligen, löste ut henne ur huset, hon köpte ett nytt (klart sämre )
Kostar mig en knapp tusenlapp i månaden...

Så det blev en bra deal med andra ord?
Citera
2019-01-21, 12:07
Medlem
Pershagen76s avatar
Om vi skilde oss så misstänker jag att frun skulle flytta hem till sin far medans hon letade nytt (troligen HR då hon har lång kötid) och jag skulle ta en 2a hand i väntan på var min fru skulle hitta boende. Sen skulle jag köpa något i samma område (radhus alt 4a/5a bfr).

Det viktigaste skulle ju vara att hon hittade något i ett bra område så att barnen kan gå i en bra skola och ha bra polare, jag kan flytta efter och vi skulle givetvis ha barnen 50/50.
Citera
2019-01-21, 12:35
Medlem
Katzyns avatar
Detta är ju helt klart ett problem för många på dagens bostadsmarknad. Nu har jag inga planer på separation men finns det minderåriga barn tänker jag att det är viktigt att bägge föräldrarna kan bo nära varandra så att bägge kan ha barnen ordentligt samtidigt som de ska gå till skola/förskola etc. Det kan ju innebära stora utmaningar om den parten som flyttar ut inte har möjlighet att köpa in sig på egen hand i samma bostadsmarknad, och kräver väldigt gott samarbete även om man har liknande förutsättningar att välja och hitta boenden på samma ort om bägge flyttar.
Citera
2019-01-21, 12:42
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Detta är ju helt klart ett problem för många på dagens bostadsmarknad. Nu har jag inga planer på separation men finns det minderåriga barn tänker jag att det är viktigt att bägge föräldrarna kan bo nära varandra så att bägge kan ha barnen ordentligt samtidigt som de ska gå till skola/förskola etc. Det kan ju innebära stora utmaningar om den parten som flyttar ut inte har möjlighet att köpa in sig på egen hand i samma bostadsmarknad, och kräver väldigt gott samarbete även om man har liknande förutsättningar att välja och hitta boenden på samma ort om bägge flyttar.

Ja precis så är det, och i Stockholm så vill man givetvis att båda ska kunna bo i samma område av staden. gärna med gång/cykelavstånd för barnen.
Citera
2019-01-21, 12:45
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja precis så är det, och i Stockholm så vill man givetvis att båda ska kunna bo i samma område av staden. gärna med gång/cykelavstånd för barnen.

Ja, och i Stockholm är det ju ofta en helt okej lön + några hundra tusen eller ens en miljon till kontantinsatsen inte räcker till någonting om man bott centralt eller i en "bättre" förort. Misstänker att det är ganska vanligt att folk som har ett stort/bra boende fortsätter att leva ihop under samma tak fast relationen i övrigt kan beskrivas "som skilda".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in