2019-01-09, 18:52
Medlem
MaxDLs avatar
På thinkorswim kan jag se xau och hgx men jag ser ingen spread, är det någon spread på dessa?

Hur köper jag enklast dessa index?

Vill gärna veta om en bra broker som har dessa. Gärna om det även finns demo där man kan testa.

Tack på förhand.
Citera
2019-01-10, 00:02
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
På thinkorswim kan jag se xau och hgx men jag ser ingen spread, är det någon spread på dessa?

Hur köper jag enklast dessa index?

Vill gärna veta om en bra broker som har dessa. Gärna om det även finns demo där man kan testa.

Tack på förhand.

Vad menar du med index trading? Genom vad? Man kan inte handla med index direkt. Ett aktieindex är ett mått på hur en grupp av underliggande aktier presterar. Däremot finns det fonder, vanliga fonder eller börshandlade fonder ETFer, som är konstruerade för att följa index, dvs förvaltningen investerar på ett sätt som gör att utvecklingen för ETFen kommer bli den samma som för indexet. Det finns andra typer av instrument som följer index också men oklart vad du menar. Givetvis har alla dessa en spread, allt som går att handa med har en spread. Index har ingen spread eftersom de inte går att köpa direkt.
Citera
2019-01-10, 22:00
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad menar du med index trading? Genom vad? Man kan inte handla med index direkt. Ett aktieindex är ett mått på hur en grupp av underliggande aktier presterar. Däremot finns det fonder, vanliga fonder eller börshandlade fonder ETFer, som är konstruerade för att följa index, dvs förvaltningen investerar på ett sätt som gör att utvecklingen för ETFen kommer bli den samma som för indexet. Det finns andra typer av instrument som följer index också men oklart vad du menar. Givetvis har alla dessa en spread, allt som går att handa med har en spread. Index har ingen spread eftersom de inte går att köpa direkt.
Ofan är det så. Tänkte det skulle vara möjligt handla index direkt på nåt sätt.

Nu kollat upp ex. GLD eft tack så hemskt mycket för informationen, bara 1c spread så det är ju hel lugnt.

XAU undrar jag dock som är ett index https://www.tradingview.com/chart/?symbol=NASDAQ%3AXAU ser man att spreaden mellan köp och sälj är 0. Men denna går inte köpa eller sälja direkt då alltså?

För att förtydliga, jag är ute efter att trada något som rör sig så identiskt som möjligt som Olika index/indices sen om det är EFT som du redan nämnt, eller något annat instrument så får du gärna berätta!
Citera
2019-01-10, 22:50
Medlem
Kolla upp någon utan CFD mäklarna som finns, använder själv IG markets för handel i DAX och S&P. vet att de flesta råvaror finns att handla där. Men vet du inte hur CFD:er fungerar ta gärna lite tid o läs på.
Är ganksa hög hävstång i dessa produkter så var försiktig med sizen
Citera
2019-01-10, 23:18
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiimpeN
Kolla upp någon utan CFD mäklarna som finns, använder själv IG markets för handel i DAX och S&P. vet att de flesta råvaror finns att handla där. Men vet du inte hur CFD:er fungerar ta gärna lite tid o läs på.
Är ganksa hög hävstång i dessa produkter så var försiktig med sizen
Jo hade colmex innan men avslutade kontot pga shady information kom fram. Är IG cfd bra då ger de exakta entries man kan exita blixtsnabbt inga komplikationer?
Sen är det väl lite högre spread den sidan än andra?
Citera
2019-01-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jo hade colmex innan men avslutade kontot pga shady information kom fram. Är IG cfd bra då ger de exakta entries man kan exita blixtsnabbt inga komplikationer?
Sen är det väl lite högre spread den sidan än andra?
Ja IG ger exakta entries och man kan stänga positionen blixtsnabbt. Sen om man handlar t.ex DAX så är det ju ett cash kontrakt så priset bruka diffa lite jämfört med den riktiga terminen. Och spreaden tycker jag är ganska okej, på daxen under ordinarie tider ligger den på 1 pkt och SP500 är 0.6 pkt har jag för mig.
Citera
2019-01-11, 10:58
Medlem
Finns ETF:er som följer dom flesta större index. Kolla på etfdb.com
Senast redigerad av Dr.Bong 2019-01-11 kl. 11:31.
Citera
2019-01-16, 15:08
Medlem
MaxDLs avatar
Denna har väl som det verkar 1c spread eller mindre bara va?
https://www.barchart.com/futures/quotes/CLG19/interactive-chart
Citera
2019-01-16, 15:51
Medlem
Hijackar tråden lite men kan nog ändå vara relevant.
Satt och funderade lite på dedär med spread förut mellan CFD respektive MiniFutures.
Om vi t.ex. tar IG markets så har dem en spread på 50 öre mellan köp och sälj på t.ex. OMX30 börsen,
Däremot om vi tar t.ex Avanzas, MINI L OMX AVA, så har dem en spread på 25öre. Dvs vid köp och sälj så kommer det diffa 50 öre totalt mellan köp och sälj / kontrakt man tar, Eftersom Avanza har ett sammarbete med Morgan Stanley som ställer ut dessa Mini Futures så blir courtaget enbart 1 kr, om man handlar för över 1000kr, annars 19:-,

Fördelarna här med minifuturen är ju att du själv kan välja hävstång ganska fritt beroende på vilken finansieringsnivå man vill ta, Nackdelarna är väl att man kan bli knockad, men därav ALDRIG bli skyldig mer pengar än insatt kapital såsom man kan med CFD'er

Så min fråga är väl vad finns det för fördelar med CFD gentemot minifutures, (Utöver att CFD's tradeas dygnet runt)?
Citera
2019-01-16, 16:00
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psao
men därav ALDRIG bli skyldig mer pengar än insatt kapital såsom man kan med CFD'er
Vissa CFD företag låter dig inte förlora mer än du har i kontot. Spreaden på 25 har också fattat det som spreaded på minifutures är bättre. Resten kan nog nån annan svara på
Citera
2019-01-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psao
Hijackar tråden lite men kan nog ändå vara relevant.
Satt och funderade lite på dedär med spread förut mellan CFD respektive MiniFutures.
Om vi t.ex. tar IG markets så har dem en spread på 50 öre mellan köp och sälj på t.ex. OMX30 börsen,
Däremot om vi tar t.ex Avanzas, MINI L OMX AVA, så har dem en spread på 25öre. Dvs vid köp och sälj så kommer det diffa 50 öre totalt mellan köp och sälj / kontrakt man tar, Eftersom Avanza har ett sammarbete med Morgan Stanley som ställer ut dessa Mini Futures så blir courtaget enbart 1 kr, om man handlar för över 1000kr, annars 19:-,

Fördelarna här med minifuturen är ju att du själv kan välja hävstång ganska fritt beroende på vilken finansieringsnivå man vill ta, Nackdelarna är väl att man kan bli knockad, men därav ALDRIG bli skyldig mer pengar än insatt kapital såsom man kan med CFD'er

Så min fråga är väl vad finns det för fördelar med CFD gentemot minifutures, (Utöver att CFD's tradeas dygnet runt)?

Liten sent kanske men, några fördelar jag tycker med CFD är att du blandannat kan gå in och ur positionen blixtsnabbt och sen en av de viktigaste enligt mig är att kunna bestämma dina egna stoploss och take profit nivåer. (Vet ej hur minifutures funkar på avanza använder nordnet själv och där kan du inte lägga stopploss). Och det du skrev kring hävstången så är de ju ganska lätt att justera på CFD också är ju bara att anpassa sizen så blir de ju ungefär samma sak. Använder själv både minifutures och CFDer och en nackdel för mig som säkert många andra ser som fördel är att se ditt P/L uppdateras helatiden. tycker själv det bara är jobbigt då man lätt stirrar sig blid på P/L istället för att titta i grafen...
Citera
2019-01-25, 23:21
Medlem
Oanda tycker jag är en bra CFD mäklare för forex. Då har man tillgång till tradingviews plattfrom men hel okej spread. Sen är alla stoppar garanterade helt kostnads fritt. Det kostar väl annars på CMC och IG? Ända nackdelen är väl att hävstången ligger enbart på 100:1, men kör man inte med hedge så borde det inte vara några problem.

Finns det någon som har tips på bra ECN mäklare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in