Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Problemet er at denne redaktøren unnlater å vise til konkrete eksempler på at mediene har
operert som påtalemyndighetens forlengede arm. Hva har mediene faktisk gjort? Jo, de har
referert saken på bakgrunn av de opplysninger som er tilgjengelig. De har gitt politiet og
siktede jevnbyrdige muligheter for tilsvar. Jeg kan ikke se at mediene har gått ut over sitt
embete. De har såvidt jeg forstår ikke plaget familien eller andre berørte parter med utidige
henvendelser. De har heller ikke gravd unødvendig mye i privatlivet til de involverte. Det vi
har fått vite om sistnevnte, har i all hovedsak vært relatert til etterforskningen.
Når han bruker ordene "ingen tvil", uten å gi eksempler på hva og hvorfor, tar han munnen for full.
Innlegget fremstår for meg mer som et kjærlighetsdikt enn et saksdokument.
Innlegget er et debattinnlegg, ikke et saksdokument.
Redaktøren problematiserer noe som forlengst burde ha vært kommentert i andre medier - rettssikkerheten.
Jeg synes dette er på høy tid, og det uavhengig av hvem det gjelder og uavhengig av hvilken sak.
"Tida som er gått og alvorligheten i siktelsen - drap eller medvirkning til drap på kona - er jo selvfølgelig ikke bare en enorm påkjenning for Hagen selv, men også for hans nærmeste familie. Jeg tenker da på hans tre barn og barnebarna som opplever siktelsen som invalidiserende."
Min mening er at påtalemyndigheten enten må tiltale TH innen rimelig tid, eller frafalle siktelsen.
Å frafalle siktelsen, betyr selvsagt ikke at man legger saken i en skuff.
J* Lunde* ble siktet for medvirkning til grov korrupsjon, men saken ble etter lang tids etterforskning henlagt.
https://e24.no/naeringsliv/i/KvxQM6/oekokrim-henlegger-korrupsjonssiktelsen-mot-jo-lunder
Lunde* ble ikke tilkjent så mye som en krone i erstatning.
Den tidligere konsernsjefen i Yara, T*orleif Enge*, ble frikjent i en annen sak, men fikk fullstendig avslag på sitt krav om erstatning og oppreisning på 19,5 millioner kroner.
Jeg ser ikke på debattinnlegget som en "kjærlighetserklæring". Redaktøren nyanserer bildet av TH, men dette er ikke et forsvarsskrift. Jeg tolker dette som en generell bekymring for rettssikkerheten.