2020-06-15, 23:41
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Jag håller 100% med på ditt resonemang.
Det jävliga är, än om det är långsökt så finns det folk som är villig att fabricera vad som helst för den typ av summor. Det finns det bevis för i Palme mordet.
Det undergräver hela rättssystemet.
Jag förstår att man kan/vill erbjuda belöning om man har gott om pengar.

Det märkliga är att det sker just nu och inte runt tidpunkten som polisen gick ut med info om kidnappningssaken. Det hade redan då hunnit gå åtskilliga veckor utan att något hade hänt.

Denna märkliga passivitet, från både kidnappare och TH är förbryllande.
Citera
2020-06-15, 23:41
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Utlyser ikke dusør= Galskap, tydelig tegn på skyld
Utløser dusør= prøver åpenbart å undergrave etterforskningen, soleklart tegn på skyld

Men er du ikke enig i at det kommer på et påfallende tidspunkt? Hvorfor nå og ikke før? Hva tenker du?
Citera
2020-06-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
" Det er å undergrave, nærmest, hele etterforskningsorganet, sier Lier Horst.
Han peker også på at Hagen nå setter seg i en posisjon der han kan sortere tips og velge hva som skal sendes videre til politiet eller ikke. " ( Ref. VG i dag )
----
Det er det også. Ingen fatter vel hvorfor at TH først på dette tidspunkt kommer med dusør. Det etter han ble siktet.
Han kan forstå at politiet nå sitter på ytterligere bevis som TH ennå ikke er konfrontert med. Dette da han nekter /motsetter seg avhør.
Dersom man har rent mel i posen så virker dette på meg merkelig. Det virker jo på mange måter som om TH er i en veldig kinkig situasjon og ønsker tilgang til informasjon som ikke er publisert for heller ham.
Merkelig å bli " desperat " i iveren å finne igjen sin kone på et så sent tidspunkt.
MEN, her er det mye vi ikke vet og som igjen gir spekulasjoner.

Og nok en gang løper media rett til ekspertene for å få kommentarer til denne utlovte dusøren. Ekspertene med sterke bindinger til politietaten. Som for eksempel Leif A. Lier og Jørn Lier-Horst. Sikkert faglig dyktige begge to, men her brukes de som megafoner for politiet.
Citera
2020-06-15, 23:45
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Jo, det ble nevnt helt i slutten av intervjuet med Holden. Journalisten spør om de har fått svar på meldingen om å betale hele beløpet. Da ser Holden ut som om han krymper minus to størrelser før han usikkert ser inn i kameraet og sier nei.
Det var et snodig øyeblikk. Var det bare jeg som la merke til det?

TH bruker nå det eneste han har, nemlig penger. Tror det kommer til å skje mye nærmeste to uker.

Nei, så det samme som deg. Veldig spesielt.
Citera
2020-06-15, 23:45
Medlem
Hvis det er mer enn 1 gjerningsperson og alle disse vet hvor AEH ble skjult, vil denne utlovingen av dusør kanskje føre til at flere av gjerningspersonene tenker på å gi tips på kryptert epost til Holden og Hagen om hvor AEH er for å kunne innkassere dusøren (eventuelt utbetalt i Monero?).

Dette kan føre til bevegelser m.m. (feks ved at gjerningspersonene kontakter hverandre og at de kanskje ikke blir enige om hva de skal gjøre).
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-15 kl. 23:47.
Citera
2020-06-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Det er nå vel like greit som at man opplyser om at TH bor i Sloraveien 4.

Nei, det er faktisk to svært ulike saker. Ser du ikke det? TH har vært i media lenge før han selv er siktet. Han er enda ikke tiltalt eller domfelt. Det er Lommemannen. Outer du adressa hans i tilfelle han begår lignende forbrytelser igjen?
Citera
2020-06-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
You're either with us, or against us?

Hagen kunne fint utlovet dusør for hva som helst uten betingelsen om at tipset først må godkjennes før videresending fra hans private tipsmottak, ikke sant?

Er det en betingelse om at tipset først må godkjennes ? Link ?
Er det ikke greit å unngå at politiet mottar et lass av ubrukelige tips de må gå gjennom ? Hvis utgangspunktet uansett er at TH er skyldig, så vil vel ingen av disse tipsene være interessant uansett.
Citera
2020-06-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
PS. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at TH er skyldig, men jeg håper han er det.

Slik saken står nå heier jeg på TH og Holden.

Jeg håper med andre ord at Brøske, Haris og VG går på et skikkelig nederlag.

Der värkar som du inte vet vilket ben du ska stå på?

Citat:
Jeg tror det er viktig for TH å være en god far, og jeg tror at barna er opptatt av å finne mamma.
Då borde han ställt upp mer när barnen var små? Och inte lägga all uppfostran på AEH? Håller du inte med? Det har han ju yttrat själv om jag inte missminner mig? (rätta mig om jag har fel!)

Citat:
TH ble oppriktig overrasket over å bli mistenkt og arrestert. Nå har han tilbrakt mange netter i Oslos eldste fengselscelle og oppdaget at det faktisk er viktig å få oppklart denne saken.
Det skulle han nog ha kommit underfund med tidigare och varit mer behjälplig till polisens jobb, redan från första dagen.

Citat:
Med andre ord, er det logisk at det er først nå at TH utlover dusør.
Det vill varit mer logiskt att gå ut med lösensumma långt tidigare och så låta polisen hantera alla inkommande tipps. Och det har det funnits gott om tid till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Sandemose, jeg er ikke ute etter deg. Jeg vil bare bruke innlegget ditt som et eksempel på å markedsføre konspirasjonsteorier.

Vi kan holde oss til fakta for min del.

Politiet har nå brukt 593 dager på ikke å greie å løse denne saken.

Våre presumptivt beste politifolk mener at dette er et konedrap, men de mangler avgjørende bevis, og greier heller ikke å spenne bein under GMs alibi.

Derfor forberedte de samme, svært så dyktige politimennene seg for at de i april skulle fengsle og isolere drapsmannen, mens de avhørte andre vitner på nytt.

Deretter skulle de kjøre den mistenkte skikkelig hardt, og med så dyktige folk som de har på laget, kom de helt sikkert til å lykkes i å knekke drapsmannen og oppnå en tilståelse.

For å skape litt ekstra bravur rundt arrestasjonen, kalte de inn beredskapstroppen og tipset VG om eventet.

Alt sant så langt?

Eller ser du konspirasjonsteorier?

Resten av historien kjenner du.

Norges beste etterforskere, greide ikke en gang å få til en varetektsfengsling.
Citera
Medlem
Dagbladet pluss 12. juni 2020.
Ukjent tragedie rammet Tom Hagen

Forsøker å skrive med egne ord for å unngå å sitere for mye.

TH vokste opp som ett av 13 søsken på et småbruk på Jaren i Hadeland, like ved jernbanestasjonen.

Tillegginfo, ikke fra Dagbladet, og off topic.

THs mor Rakel var et arbeidsjern, ofte opp kl 04:00 for å bake brød og lage mat til sin store familie. Før hun dro på jobb hos bønder lokalt, hentet i bil kl 09:00 for å plukke poteter, er nevnt. Hun gikk i kirken så ofte hun fikk det til.

THs far Einar var også et arbeidsjern, men hadde skadet seg stygt under tømmerhogst i 30-årene. Einar jobbet på med nedsatt arbeidsevne. I likhet med sin far var TH idrettsmann, skøyteløper, glad i multeturer og isfiske.

Mora Rakel var bare 50 år gammel da hun, den 16. mai 1961, skulle hente noe i vedskjulet og ble rammet av hjertestans og døde der. TH var midt i søskenflokken, og bare 11 år gammel.
"Lokalsamfunnet på Jaren holdt en lyninnsamling for familien og fikk inn 1085 kroner fra forretningsdrivende og bedrifter etter tre timer."
TH jobbet på gårder i nærheten for å spe på inntekten til familien. Han kom seg til Gjøvik i tenårene, studerte til ingeniør, traff AEH og de giftet seg, 19 år gamle, i oktober 1969.

De fikk ei datter mens AEH jobbet som hjelpepleier, og TH som ingeniør. I 1974, ble TH daglig leder i bedriften, i 1975 ble datter nr 2 født. I 1975 sto TH oppført som nr 35 på Senterpartiets liste ved kommunevalget, uten at TH helt forstår hvordan det har skjedd.

I 1978 startet TH sin egen virksomhet, og levde på honorarer som byggeleder, planlegger og ingeniør.
"Like etterpå, på begynnelsen av 80-tallet, bygget han og kona villaen i Sloraveien 4 på Fjellhamar og flyttet fra Ringstad i Gran til Lørenskog. De fikk også en sønn, parets tredje og yngste barn."
Jeg tror jeg har vært innom mesteparten av det som er nytt i artikkelen nå.

Edit Takk til Monsen for å gjøre meg oppmerksom på skrivefeilen.
Senast redigerad av kornblomst 2020-06-16 kl. 00:11. Anledning: Skrivefeil + Edit
Citera
2020-06-16, 00:07
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Dagbladet pluss 12. juni 2020.
Ukjent tragedie rammet Tom Hagen

Forsøker å skrive med egne ord for å unngå å sitere for mye.

TH vokste opp som ett av 13 søsken på et småbruk på Jaren i Hadeland, like ved jernbanestasjonen.

Tillegginfo, ikke fra Dagbladet, og off topic.

THs mor Raken var et arbeidsjern, ofte opp kl 04:00 for å bake brød og lage mat til sin store familie. Før hun dro på jobb hos bønder lokalt, hentet i bil kl 09:00 for å plukke poteter, er nevnt. Hun gikk i kirken så ofte hun fikk det til.

THs far Einar var også et arbeidsjern, men hadde skadet seg stygt under tømmerhogst i 30-årene. Einar jobbet på med nedsatt arbeidsevne. I likhet med sin far var TH idrettsmann, skøyteløper, glad i multeturer og isfiske.

Mora Raken var bare 50 år gammel da hun, den 16. mai 1961, skulle hente noe i vedskjulet og ble rammet av hjertestans og døde der. TH var midt i søskenflokken, og bare 11 år gammel.
"Lokalsamfunnet på Jaren holdt en lyninnsamling for familien og fikk inn 1085 kroner fra forretningsdrivende og bedrifter etter tre timer."
TH jobbet på gårder i nærheten for å spe på inntekten til familien. Han kom seg til Gjøvik i tenårene, studerte til ingeniør, traff AEH og de giftet seg, 19 år gamle, i oktober 1969.

De fikk ei datter mens AEH jobbet som hjelpepleier, og TH som ingeniør. I 1974, ble TH daglig leder i bedriften, i 1975 ble datter nr 2 født. I 1975 sto TH oppført som nr 35 på Senterpartiets liste ved kommunevalget, uten at TH helt forstår hvordan det har skjedd.

I 1978 startet TH sin egen virksomhet, og levde på honorarer som byggeleder, planlegger og ingeniør.
"Like etterpå, på begynnelsen av 80-tallet, bygget han og kona villaen i Sloraveien 4 på Fjellhamar og flyttet fra Ringstad i Gran til Lørenskog. De fikk også en sønn, parets tredje og yngste barn."
Jeg tror jeg har vært innom mesteparten av det som er nytt i artikkelen nå.

Fin oppsummering. Mammaen het Rakel, ikke Raken ☺️
Citera
2020-06-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Fin oppsummering. Mammaen het Rakel, ikke Raken ☺️

Jørn Lier Horst lager krimplott i VG. Rent hypotetisk, sier han, vil det at hovedmistenkte utlover dusør, kunne føre til at GM får vite om politiets viktigste vitner og tar dem av dage.

Utover det er selvfølgelig gamle politifolk opptatt av at politiet blir spilt ut over sidelinjen.

Det er riktig.

Og det er bra for saken.

Brøske kommer aldri til å greie å løse denne saken. Det trengs nye folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in