Citat:
Ursprungligen postat av
Monsen
Mener bildet ble tatt rett etter varetektsfengslingen av TH. Da de sjekket avløp og kummer. Vannet er nok derfra.
Jeg vet ikke om jeg husker rett, men kan det ha vært da de lette etter noe som journalisten mente var blod utendørs? Det var en video eller bilder i en av de store avisene der etterforskere studerte terassegulvet på baksiden av huset. Jeg tror at det ble forklart slik at noe slags ark el.l. fuktet med vann (mulig destillert vann som kan ha vært på slike dunker?) ble lagt på terassen. Deretter ble arkene sprayet med et spesielt stoff som skiftet farge dersom det var blod eller jern til stede.
Det var også opplyst om at slike undersøkelser også gjøres innendørs for å finne blodspor som ikke kan sees. Steder der det er mye jern (feks på verksted o.l.) kan ikke denne metoden brukes fo å finne blod ble det sagt.
Her fant jeg det som jeg tenkte på, men jeg husker ikke om denne artikkelen ble laget samme dag som den artikkelen med de vanndunkene i bagasjerommet.
" Politiet finkjemmer eiendommen til Tom Hagen. Nå trolig med et kjemisk middel som identifiserer blod. De leter også på andre eiendommer, inkludert en tidligere bil."
"BEVIS-JAKT: To krimteknikere jobber utenfor boligen i Sloraveien, antakelig med et stoff som brukes for å finne blod."
"– Hvis det står LEUC på flasken og de også har et filterpapir-ark, så antar jeg at en leter etter blod. Stoffet heter Leucomalachite-grønt og reagerer på jern, som er i blod. Derfor har det for eksempel lite for seg å bruke det på et bilverksted eller annet sted med mye jern, sier Per Angel, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos ID-gruppe.
Han forklarer hvordan arbeidet foregår:
– Du legger vann på et ark, og legger på stedet du skal sjekke. Deretter sprayer du på og får du en grønn reaksjon, kan det være blod, sier Angel."
https://www.nrk.no/norge/leter-trolig-etter-blod-utenfor-hagens-hus-1.15001230