2020-05-22, 21:14
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg er nok mer innenfor medisin, men har likevel en viss innsikt da det jo overlapper noe. Tipper at det rett og slett er vann på de kannene. Har ikke noe bedre forslag. Om det er avløpsvann, innløpsvann eller vann fra Langevannet - vet ikke. Jeg har tenkt på om AEH kan ha vært overfalt i badekaret, i så fall bør politiet ha samlet inn badekarvann men det skulle vært i 2018 i så fall. Bildet er kjøpt fra Scanpix, men står ikke når det er tatt.

Mener bildet ble tatt rett etter varetektsfengslingen av TH. Da de sjekket avløp og kummer. Vannet er nok derfra.
Citera
2020-05-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Minnimus,

Var det slik at VE også var på vei til Kvitfjell forsvinningsdagen?

Påfallende mange som skulle opp dit på hyttetur på kort varsel.
Hva var formålet og hvorfor måtte AEH avlyse slektstreffet sitt.

Hva var det som var så viktig på Kvitfjell akkurat den uken?
Er det informasjon om slektstreffet i noen avisartikkel og om hvor ofte de hadde det?
Familietreff er det eneste jeg finner, og det skulle være i juli-18.

"Juni 2018"
"Måneden etter deltar Anne-Elisabeth Hagen (68), eller «Lisbeth», som hun blir kalt blant venner og familie, på et familietreff hos en av ektemannen Tom Hagens (68) søstre på Østlandet."

8 dager før forsvinningen:
"Denne formiddagen skriver Anne-Elisabeth meldinger med venninnen "
"Anne-Elisabeth forteller at hun gleder seg til hyttetur, ber om tips til matretter hun kan stelle i stand for familien,"
https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/
Citera
2020-05-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jeg ser VE tjente nesten 4 millioner kroner i 2016: https://www.skattesjekk.no/skattelister/2016/0213/
Har han noen kompetanse som tilsier at han fortjener det? Er en ekstrem lønn på linje med en ganske topp forretningsadvokat eller en topp kirurg. VE kan knapt skrive en Finn-annonse uten å bikke 50 skrivefeil...

Inntekten kan inneholde salg av eiendom, aksjer eller lignene. Trenger ikke å være lønnsinntekt.
Citera
2020-05-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Inntekten kan inneholde salg av eiendom, aksjer eller lignene. Trenger ikke å være lønnsinntekt.
Det er sant, han tjener cirka 2,5 millioner hvert år i snitt, mye deig.

Ser ut som lønnsnivået i Polaris er veldig høyt, så det kan forklare mye.

Virker som om han har en historie med å være en god selger. Han har stått på egne ben og tjent 2-3 mill i året hos Polaris, som er et amerikansk selskap som selger firehjulinger. Et veldig bonusbasert lønnsystem der og han var høyt oppe i systemet. Nå har han flere annonser på Finn.no der han er utleier for Tom Hagen, to svære kontoreiendom i Lørenskog og nevnte Kvitfjell Eiendom.

Han virker som en veldig atypisk person til å være involvert i et mord, det må sies. Ser ikke helt at dette er en fyr som er vekter for TH, når han har bevist seg som en ressurs i Polaris, som tross alt er en meget vellykket bedrift fra USA, med høye lønninger og superb bunnlinje. Og nå fronter "salgs-delen" og den operative delen av TH Eiendom. På den annen side virker disse VE-ryktene å være substansielle...

Tillatt meg å være bittelitt mer skeptisk enn jeg var for en time siden ihvertfall.
Senast redigerad av StonesThrow81 2020-05-22 kl. 21:39.
Citera
2020-05-22, 21:28
Medlem
Hvis det er samme VE, kan TH ha spandert på VE utdanning som sikkerhetsvakt, før han begynte hos TH.

I så fall må det være et tegn på at TH kan ha forventet sikkerhetsproblemer av ett eller annet slag.
Citera
2020-05-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Mener bildet ble tatt rett etter varetektsfengslingen av TH. Da de sjekket avløp og kummer. Vannet er nok derfra.
Jeg vet ikke om jeg husker rett, men kan det ha vært da de lette etter noe som journalisten mente var blod utendørs? Det var en video eller bilder i en av de store avisene der etterforskere studerte terassegulvet på baksiden av huset. Jeg tror at det ble forklart slik at noe slags ark el.l. fuktet med vann (mulig destillert vann som kan ha vært på slike dunker?) ble lagt på terassen. Deretter ble arkene sprayet med et spesielt stoff som skiftet farge dersom det var blod eller jern til stede.
Det var også opplyst om at slike undersøkelser også gjøres innendørs for å finne blodspor som ikke kan sees. Steder der det er mye jern (feks på verksted o.l.) kan ikke denne metoden brukes fo å finne blod ble det sagt.

Her fant jeg det som jeg tenkte på, men jeg husker ikke om denne artikkelen ble laget samme dag som den artikkelen med de vanndunkene i bagasjerommet.

" Politiet finkjemmer eiendommen til Tom Hagen. Nå trolig med et kjemisk middel som identifiserer blod. De leter også på andre eiendommer, inkludert en tidligere bil."

"BEVIS-JAKT: To krimteknikere jobber utenfor boligen i Sloraveien, antakelig med et stoff som brukes for å finne blod."

"– Hvis det står LEUC på flasken og de også har et filterpapir-ark, så antar jeg at en leter etter blod. Stoffet heter Leucomalachite-grønt og reagerer på jern, som er i blod. Derfor har det for eksempel lite for seg å bruke det på et bilverksted eller annet sted med mye jern, sier Per Angel, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos ID-gruppe.

Han forklarer hvordan arbeidet foregår:
– Du legger vann på et ark, og legger på stedet du skal sjekke. Deretter sprayer du på og får du en grønn reaksjon, kan det være blod, sier Angel."
https://www.nrk.no/norge/leter-trolig-etter-blod-utenfor-hagens-hus-1.15001230
Citera
2020-05-22, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ja, det vanlige signalet til hundeføreren er at hunden "fryser fast" i en spesiell stilling og peker snuten nært området hvor de fanger opp lukten. De berører aldri noe objekt med snuten, for å ikke forurense åsted.

Fant en video her, og det ser ut som at hunden primært søker øyekontakt ved funn, eller fryser som du sier. Men uti videoen blir det veldig mye bjeffing siden den ikke kan få øyekontakt. Legger merke til at den ikke graver slik vi ser narkohundene gjør. Logisk som du sier at den ikke skal forurense stedet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ek5Zq4ET9n8
Senast redigerad av Orderud. 2020-05-22 kl. 21:40.
Citera
2020-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Er det informasjon om slektstreffet i noen avisartikkel og om hvor ofte de hadde det?[/url]
Ja dette treffet var vel en stund frem i tid, ref. podcasten til vg?
Citera
2020-05-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffrey.Beaumont
Er det «vann fra Sloraveien» det står på kannen i bagasjerommet på bilen til politiet? Bildet nederst i artikkelen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html

Citat:
Ursprungligen postat av Monsen

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg vet ikke om jeg husker rett, men kan det ha vært da de lette etter noe som journalisten mente var blod utendørs? Det var en video eller bilder i en av de store avisene der etterforskere studerte terassegulvet på baksiden av huset. Jeg tror at det ble forklart slik at noe slags ark el.l. fuktet med vann (mulig destillert vann som kan ha vært på slike dunker?) ble lagt på terassen. Deretter ble arkene sprayet med et spesielt stoff som skiftet farge dersom det var blod eller jern til stede.
Det var også opplyst om at slike undersøkelser også gjøres innendørs for å finne blodspor som ikke kan sees. Steder der det er mye jern (feks på verksted o.l.) kan ikke denne metoden brukes fo å finne blod ble det sagt.

Her fant jeg det som jeg tenkte på, men jeg husker ikke om denne artikkelen ble laget samme dag som den artikkelen med de vanndunkene i bagasjerommet.

" Politiet finkjemmer eiendommen til Tom Hagen. Nå trolig med et kjemisk middel som identifiserer blod. De leter også på andre eiendommer, inkludert en tidligere bil."

"BEVIS-JAKT: To krimteknikere jobber utenfor boligen i Sloraveien, antakelig med et stoff som brukes for å finne blod."

"– Hvis det står LEUC på flasken og de også har et filterpapir-ark, så antar jeg at en leter etter blod. Stoffet heter Leucomalachite-grønt og reagerer på jern, som er i blod. Derfor har det for eksempel lite for seg å bruke det på et bilverksted eller annet sted med mye jern, sier Per Angel, tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos ID-gruppe.

Han forklarer hvordan arbeidet foregår:
– Du legger vann på et ark, og legger på stedet du skal sjekke. Deretter sprayer du på og får du en grønn reaksjon, kan det være blod, sier Angel."

Citat:
Jeg er nok mer innenfor medisin, men har likevel en viss innsikt da det jo overlapper noe. Tipper at det rett og slett er vann på de kannene. Har ikke noe bedre forslag. Om det er avløpsvann, innløpsvann eller vann fra Langevannet - vet ikke. Jeg har tenkt på om AEH kan ha vært overfalt i badekaret, i så fall bør politiet ha samlet inn badekarvann men det skulle vært i 2018 i så fall. Bildet er kjøpt fra Scanpix, men står ikke når det er tatt.

Artikkelen med bilde av vanndunkene er fra 30.04.20. https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html

Samme dato som artikkelen om leting utendørs etter det som journalisten mener kan være blod ved bruk av bl.a. Leucomalachite-grønt. (Bilde fra terassen på baksiden av huset)
Citera
2020-05-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Ja dette treffet var vel en stund frem i tid, ref. podcasten til vg?
Takk! Var det på den siste podcasten til VG som kom for litt over en uke siden?
Citera
2020-05-22, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Ser ikke helt for meg hvem som skal få dusøren, vil tro det kun er involverte som vet noe, og hvis man vet noe om saken uten å ha fortalt det til politiet, så kan man jo bli straffet.

Nei, det er ikke slik det fungerer.
Citera
2020-05-22, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
At det var sesongåpning den uken var kjent lenge i forkant.
Hytteturen kom brått på og var ikke planlagt.
Jeg har fått PM fra én som påstår at hen snakket med både AEH og TH angående turen til Kvitfjell.
Hen skulle på samme arrangementet som var planlagt helgen etter AEHs forsvinning, men jeg vet ikke om det var et slektstreff.

TH og AEH hadde avlyst og sagt at de ikke kunne komme fordi de skulle til Kvitfjell ifm et møte der.

Nå har jo POIROT funnet frem en artikkel som viser at hytteturen var planlagt minst 8 dager før, men det eventuelle slektstreffet kan jo ha blitt avlyst like før forsvinningsdagen likevel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in