2020-05-21, 11:04
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Tidlig i saken så var nok noen av navnene fra ungdomsårene interessante. Ge*r Gr*ande-saken var alvorlig, og selv om den hun kjente fra sin krets døde, så var det flere involverte. Og de kan ha hatt kjennskap til huset og familien.
Joda, men her gikk man langt i å nærmest insinuere at vennen til datteren søkte tilflukt i huset til TH etter kidnappingen i 2005. Noe slikt hadde i så fall kommet frem under rettssaken hvor TH vitnet.

Hvis dette kun er egne antagelser og spekulasjoner, bør det fremkomme tydelig i posten.
Citera
2020-05-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hvis du som du sier "ikke vet noen ting om det", slik du har skrevet 10 ganger nå, så kanskje du ikke skal være så påståelig. Det har med sunn fornuft å gjøre når man kommer fram til at TH er kontrollerende, maktsyk og gjerrig. Sammenlagt med opplysninger som kommer fra den ene og den andre.
Gidder ikke bruke mer tid og plass på diskutere dette med deg. Som sagt muligens ti ganger før, muligens flere, så liker jeg ikke når noen påstår ting som om det skulle være fakta uten at de kan si noe om grunnlaget for påstanden sin, så hvis jeg selv har gjort det, altså vært påståelig som du hevder, beklager jeg. Min sunne fornuft sier meg at informasjon vi har om saken, kan tyde på at TH kanskje er gjerrig, eller at han som en mann av den gamle skolen ønsker å oppdra barna sine til å bli selvstendige individer som kan stå på egne bein.
Citera
2020-05-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Joda, men her gikk man langt i å nærmest insinuere at vennen til datteren søkte tilflukt i huset til TH etter kidnappingen i 2005. Noe slikt hadde i så fall kommet frem under rettssaken hvor TH vitnet.

Hvis dette kun er egne antagelser og spekulasjoner, bør det fremkomme tydelig i posten.

Enig. En fjær har blitt til fem høns. Har sett at det antydes også i andre forum at yngste datteren nærmest er kriminell. Sånt er stygt.
Citera
2020-05-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoibykongen
Vi vet han liker å ha kontroll? OK, hvordan vet du det?
«Beviset ditt» er at alle barna får jobb i bedriften, slik at han kan kontrollere dem. Dette er jo bare spekulasjoner og confirmation bias på hvordan du tror TH er.
La meg stille deg et spørsmål? Hvor mange store bedriftsledere tror du har barn ansatt i bedriften slik at de kan videreføre denne?

Ektepakten beviser at han er gnien? OK..
Reelt sett så gjelder ikke ektepakten men «husmorloven», noe som gjør at AEH har krav på ufattelig mye mer. Dette vet jo selvsagt TH.
Om han er gnien, mulig. Men er dette uvanlig for 70 åringer?
Uansett, igjen confirmation bias for å få bekreftet teorien din om at han har drept henne for penger.
Penger kan selvsagt være et motiv for drapet, men virker søkt.
Han har jo betalt løsepenger på 100 mills.
Også her er confirmation bias ute og går hos dem som mener han er skyldig. «Han betalte til seg selv.»
Men fra mitt ståsted virker også dette søkt. Med KRIPOS hengende over skuldrene hans klare til å spore transaksjonen.

Poenget mitt er at folk hele tiden bruker sin egen allerede oppgjorte mening til å finne bevis for sin egen teori, dette er farlig, og kalles confirmation bias. Dette må folk være klar over og ta høyde for
Takk, det er dette jeg mener enkelte brukere her gjør vel mye her til tider. Gjør det nok også selv av og til. Confirmation bias, det var et nytt uttrykk for meg. Fint å lære noe nytt!
Citera
2020-05-21, 11:21
Medlem
Citat:
Fordi hun fremstår selvstendig og ordentlig. En som har fulgt sin lidenskap og funnet en mann hun kan dele den med. Hun virker å ha et godt liv. Hadde i alle fall.

Vel nå kommer ikke denne infoen fra meg men via dette forumet, jeg bare prøver å tenke alternativer til at TH er gjerningsmannen.

Jeg sier ikke at datteren er direkte involvert men det kan tenkes at hvis hun en gang vanket i et kriminellt miljø har delt tanker og opplevelser med noen som har kommet på en slik idé i ettertid.

Det kan f.eks tenkes at hun har delt sin irritasjon over å ha en rik gjerrig far med noen.

Da kan man helle til teorien om at noen faktisk planla og kidnappe AEH med økonomisk motiv ( så klart uten at datteren er involvert) Så har det skjedd at AEH har omkommet etter å ha blitt bedøvet. Da kan det og tenkes at AEH kjente GM fra tidligere noe som kan forklare at det var langt enklere og gjennomføre handlingen dog hvis AEH ikke var redd GM.
Citera
2020-05-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Kanskje.

Og en diabetiker er absolutt opptatt av rutiner og oversikt når det kommer til mat. I alle fall er det viktig for å ha en stabil helse som diabetiker.

Det gjelder helst de som har diabetes 1, diabetes 2 er ikke like farlig , da tar man noen tabletter ( de fleste )pr.dag. og man må ikke leve så at strengt med rutiner.

Men jeg tror ikke AEH hadde diabetes, tror det hadde kommet frem i media.

Å kidnappe en med diabetes 1 hadde vært veldig risikabelt, og siden dette virker planlagt har jeg liten tro på at de hadde våget det.
Citera
2020-05-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongsoda
Takk for info. Ja, då hade TH iallafall en god möjlighet att byta ut insulinet till något annat. Kanske AEH år frukost varje dag kl 09:00. Också väldigt lätt att göra sig av med. Kanske den sprutan han letade efter från rum till rum när han kom hem..
De aller fleste diabetikere i dag bruker pumpe eller insulinpenn, ikke sprøyter som ble brukt tidligere. En insulinpenn er som en gammeldags fyllepenn, der blekket var samlet i en patron som man satte i pennen. En insulinpenn kommer med en ferdigfylt patron med insulin som man ikke kan ta ut av pennen. Når den er tom, tar man en ny penn. Det er altså umulig, eller i hvert fall komplisert å "tukle" med denne, i motsetning til en sprøyte som man kan fylle med hva som helst.
Senast redigerad av univers123 2020-05-21 kl. 11:59.
Citera
2020-05-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoibykongen
Vi vet han liker å ha kontroll? OK, hvordan vet du det?
«Beviset ditt» er at alle barna får jobb i bedriften, slik at han kan kontrollere dem. Dette er jo bare spekulasjoner og confirmation bias på hvordan du tror TH er.
La meg stille deg et spørsmål? Hvor mange store bedriftsledere tror du har barn ansatt i bedriften slik at de kan videreføre denne?

Ektepakten beviser at han er gnien? OK..
Reelt sett så gjelder ikke ektepakten men «husmorloven», noe som gjør at AEH har krav på ufattelig mye mer. Dette vet jo selvsagt TH.
Om han er gnien, mulig. Men er dette uvanlig for 70 åringer?
Uansett, igjen confirmation bias for å få bekreftet teorien din om at han har drept henne for penger.
Penger kan selvsagt være et motiv for drapet, men virker søkt.
Han har jo betalt løsepenger på 100 mills.
Også her er confirmation bias ute og går hos dem som mener han er skyldig. «Han betalte til seg selv.»
Men fra mitt ståsted virker også dette søkt. Med KRIPOS hengende over skuldrene hans klare til å spore transaksjonen.

Poenget mitt er at folk hele tiden bruker sin egen allerede oppgjorte mening til å finne bevis for sin egen teori, dette er farlig, og kalles confirmation bias. Dette må folk være klar over og ta høyde for
Søsknene hans har sagt det.
Citera
2020-05-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Vel nå kommer ikke denne infoen fra meg men via dette forumet, jeg bare prøver å tenke alternativer til at TH er gjerningsmannen.

Jeg sier ikke at datteren er direkte involvert men det kan tenkes at hvis hun en gang vanket i et kriminellt miljø har delt tanker og opplevelser med noen som har kommet på en slik idé i ettertid.

Det kan f.eks tenkes at hun har delt sin irritasjon over å ha en rik gjerrig far med noen.

Da kan man helle til teorien om at noen faktisk planla og kidnappe AEH med økonomisk motiv ( så klart uten at datteren er involvert) Så har det skjedd at AEH har omkommet etter å ha blitt bedøvet. Da kan det og tenkes at AEH kjente GM fra tidligere noe som kan forklare at det var langt enklere og gjennomføre handlingen dog hvis AEH ikke var redd GM.

Navnet på den unge mannen som ankom huset 2005 er interessant. Hvis det feks er en forbindelse til RU der.
Citera
2020-05-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Det er det du nevner med forretningsøyemed som er urovekkende her. Det er der empatien glimrer med sitt fravær.

TH hadde aldri kunnet bygge opp den formuen han har idag hvis ikke AEFH var hjemmeværende (eller hvis ikke de hadde forblitt barnløse da).

Det er ikke uten grunn at advokat BB fraskriver seg alt ansvar for ektepakten av 1993. Uavhengig av hva et resultat ville blitt ihht loven, slik du skriver, ble ektepaktene skrevet med den hensikt at de skulle gjelde.

Ektepaktene fra 1987 og 1993 er helt naturlig å tillegge stor vekt fordi de forteller oss svært mye om hva som ligger i motivasjonen bak dem. Politiet har tillagt dette stor vekt, naturlig nok. Det forteller oss mye om TH. Det er tydelig at han var den som ønsket å skrive ektepaktene, og at han kun tok hensyn til seg og sitt. Det virker nesten som at han har hatt mangel på kunnskap om familieretten. Som du skriver stiller en hjemmeværende part i ekteskapet sterkere enn ektepaktene legger opp til. Derfor var begge ektepaktene egentlig unødvendige, fordi de ville ha falt på sine egne urimeligheter. Det endrer likevel ikke på det faktum at TH var svært opptatt av å få på plass disse to ektepaktene, hvor han kun tar hensyn til egne bedrifter. Ingen av AEFHs rettigheter ivaretas. Hun skal sitte igjen med småtteri sammenlignet med formuen TH ønsket å beskytte. Her kunne han ha sørget for en avtale som tok hensyn til at hun har vært hjemmeværende, en løsning som hun kunne akseptert ved en mulig skilsmisse. Istedet forsøkte han faktisk (bevisst eller ubevisst) å låse hennes livssituasjon. Hvis ektepaktene gjaldt (og vi må huske at de begge skrev under i den tro at de ville gjelde) hadde hun stått fullstendig på bar bakke. En skilsmisse ville med det i mente se ut som en umulighet for hennes del. Men det de ikke visste før nå i nyere tid var at han ville kommet enormt mye dårligere ut av det enn han la opp til.

Ja det er veldig sannsynlig at ektepakten ville blitt satt til side, ektepakten forteller også endel om TH sin personlighet.
Men så er det sånn at AEH mest sannsynlig ville måtte ta saken til retten for å få disse midlene.
Det i seg selv er lite fristende vil jeg tro, og stå på motsatt side av sin tidligere ektefelle gjennom så mange år er sikkert ingen enkel sak for en muligens litt konfliktsky AEH.

Så kan man si at det kanskje ikke ville kommet så langt, det vet vi lite om. Det vi vet er at TH skrev denne urimelig ektepakten allerede da han var begynt å tjene mye penger.

Det folk spekulerer i vold, kontrollerende etc. Vi har ingen indikasjoner på det, det vi kanskje kan slå fast at er riktig er at han er gjerrig. Jeg tror jeg ikke det bare handler om rykter for ektepakten er såpass avslørende i seg selv på at det stemmer.
Citera
2020-05-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja det er veldig sannsynlig at ektepakten ville blitt satt til side, ektepakten forteller også endel om TH sin personlighet.
Men så er det sånn at AEH mest sannsynlig ville måtte ta saken til retten for å få disse midlene.
Det i seg selv er lite fristende vil jeg tro, og stå på motsatt side av sin tidligere ektefelle gjennom så mange år er sikkert ingen enkel sak for en muligens litt konfliktsky AEH.

Så kan man si at det kanskje ikke ville kommet så langt, det vet vi lite om. Det vi vet er at TH skrev denne urimelig ektepakten allerede da han var begynt å tjene mye penger.

Det folk spekulerer i vold, kontrollerende etc. Vi har ingen indikasjoner på det, det vi kanskje kan slå fast at er riktig er at han er gjerrig. Jeg tror jeg ikke det bare handler om rykter for ektepakten er såpass avslørende i seg selv på at det stemmer.

Hva med uttalelsene fra x-svogeren? Er ikke det en indikasjon på noe?
Citera
2020-05-21, 11:49
Medlem
Citat:
Hva med uttalelsene fra x-svogeren? Er ikke det en indikasjon på noe?

Jeg har ikke sett noe sted hva han har fortalt, bare at han har fortalt noe ufordelaktig om TH, men står ingen steder at det dreier seg om vold eller kontrollerende så vidt jeg vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in