2026-06-17, 11:05
  #122845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er ikke engang bekreftet at bilen er en VW Caddy. Det kan være en lignende modell.
Som jeg skrev over, Posten brukte på den tiden en type Toyota som kan ligne mye.
Posten bruker knallrøde biler, og har bl.a. en gigantisk sorteringsterminal nettopp på
Robsrudjordet rett ved siden av den aktuelle bensinstasjonen der bilen er observert.
Posten har i tillegg flere depotbokser i området rundt Triaden, der bilen også er observert.
Jeg antar at Futurum huset bedrifter i 2018 som mottok post på "gamlemåten".
Man kan jo ta seg en spaserade rundt på Lørenskog en morgen i syv-åttetiden og
se om man ser noen av Postens biler. Jeg vil tro man gjør det.

Ironisk nok var også TH involvert da Robsrud solgte de gamle jordene sine til næringsformål, der
det vel var Coca Cola og nettopp Posten som var de største kjøperne.

Bunnlinjen er at dette like gjerne kan være en postbil som noe annet. Og det peker på et moment jeg mener å ha nevnt før - at en mulighet til å være "usynlig" er å kamuflere seg som noe så vanlig at folk ikke tenker over det. Som f.eks. håndverker. Eller postbud.
Tror du ikke politiet har kontaktet Posten, og Posten hadde GPS-sporing på alle sine biler i 2018?
Citera
2026-06-17, 11:32
  #122846
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Tror du ikke politiet har kontaktet Posten, og Posten hadde GPS-sporing på alle sine biler i 2018?

GPS-posisjon, og GPS-historikk er to forskjellige ting.
Citera
2026-06-17, 11:32
  #122847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Kan de to Futurum-mennene også være mennene i den røde bilen? Jeg føler disse er utlendinger. Hvis ikke ville de ikke eksponert seg sånn. Jeg tror også disse kan ha vært der kun for å spille kidnapperne...

De skulle kanskje bygge opp under hypotesen om utenlandske kidnappere
Luemannen kan ha kjørt den røde bilen, men har han plukket opp telefonmannen kl. 08.00 blir det for knapp tid til å kjøre til Circle K på Robsrud til kl. 08.01. Han kan ha plukket opp telefonmannen etterpå.
Citera
2026-06-17, 11:44
  #122848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
GPS-posisjon, og GPS-historikk er to forskjellige ting.
Mener du at Posten ikke har GPS-historikk for bilene sine?
Citera
2026-06-17, 11:45
  #122849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
GPS-posisjon, og GPS-historikk er to forskjellige ting.

Søkte og da var dette svaret.

Sanntidssporing og kjørebok: Slettes vanligvis etter 30 til 90 dager, da dette er tilstrekkelig for å kontrollere kjøretid, lønn og drift.

Så her er alle data slettet.
Citera
2026-06-17, 12:21
  #122850
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Tror du ikke politiet har kontaktet Posten, og Posten hadde GPS-sporing på alle sine biler i 2018?

VG skriver at bilen ikke er identifisert pga. "dårlig videokvalitet". Hvis de hadde klart å kartlegge
alle postbilene som kjørte i området, burde de i hvertfall klart å utelukke at den tilhører Posten.
Med mindre det da var en postbil stjålet fra en annen kant av landet. Det hender jo fra tid til annen
at folk stjeler postbiler.
Citera
2026-06-17, 12:33
  #122851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
VG skriver at bilen ikke er identifisert pga. "dårlig videokvalitet". Hvis de hadde klart å kartlegge
alle postbilene som kjørte i området, burde de i hvertfall klart å utelukke at den tilhører Posten.
Med mindre det da var en postbil stjålet fra en annen kant av landet. Det hender jo fra tid til annen
at folk stjeler postbiler.

Fra VG-artikkelen:
Politiet skal ha undersøkt om bilen kan knyttes til vareleveringer, men ingen av de som leverte varer skal ha vært registrert med en slik bil.
Det må vel inkludere postbiler?

Ja det kan være en stjålet eller kanskje utrangert postbil.
Citera
2026-06-17, 13:47
  #122852
Medlem
Caddy?

https://imgur.com/a/JNAyVdj

https://imgur.com/a/rJVSfF5
__________________
Senast redigerad av sukhoi34 2026-06-17 kl. 14:14.
Citera
2026-06-17, 14:19
  #122853
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi34
Caddy?

https://imgur.com/a/JNAyVdj

https://imgur.com/a/rJVSfF5

Tja. Mulig. Men ikke hugget i stein. Ser litt annerledes ut ved sidevinduene, og litt mer buet/høyere tak?
Men man kan vel ikke stole helt på stillbilder fra overvåkningskameraer.

Ser det er både Toyotaer, Renaulter og Mercedeser som kan ligne.
Citera
2026-06-17, 14:22
  #122854
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Fra VG-artikkelen:
Politiet skal ha undersøkt om bilen kan knyttes til vareleveringer, men ingen av de som leverte varer skal ha vært registrert med en slik bil.
Det må vel inkludere postbiler?

Ja det kan være en stjålet eller kanskje utrangert postbil.

Ja, en "falsk" postbil ville vel ikke latt seg identifisere sånn uten videre.

Det som er litt spesielt er at videoopptakene ikke er gode nok til å identifisere bilen.
Samtidig påstås det altså at "samme bil" er observert på tre forskjellige steder i et
snevert tidsrom. Har de fanget den opp mellom disse tre stedene? Hvordan kan de
påstå at det er samme bil hvis de ikke kan identifisere den fra bilder?
Citera
2026-06-17, 15:27
  #122855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, en "falsk" postbil ville vel ikke latt seg identifisere sånn uten videre.

Det som er litt spesielt er at videoopptakene ikke er gode nok til å identifisere bilen.
Samtidig påstås det altså at "samme bil" er observert på tre forskjellige steder i et
snevert tidsrom. Har de fanget den opp mellom disse tre stedene? Hvordan kan de
påstå at det er samme bil hvis de ikke kan identifisere den fra bilder?

Politiet har brukt enormt mye ressurser på å identifisere biler i Lørenskog og området rundt på forsvinningsdagen.

Da har de identifisert en hel masse biler. Og disse tre observasjonene av en rød formentlig VW Caddy er med sikkerhet ingen av de allerede identifiserte bilene.

Neste spørsmål blir da om det er observert tre forskjellige Caddy-lignende røde biler?

Har bilen passert bomstasjoner så kan det hjelpe. Det kan være annen informasjon som feks triangulering av mobiltelefon som viser at en bestemt telefon følger denne bilen. Eller andre ting jeg ikke vet om.

Men jeg tror politiet har belegg for å si at det er samme bil. At de er rimelig sikre på det.
Citera
2026-06-17, 16:10
  #122856
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet har brukt enormt mye ressurser på å identifisere biler i Lørenskog og området rundt på forsvinningsdagen.

Da har de identifisert en hel masse biler. Og disse tre observasjonene av en rød formentlig VW Caddy er med sikkerhet ingen av de allerede identifiserte bilene.

Neste spørsmål blir da om det er observert tre forskjellige Caddy-lignende røde biler?

Har bilen passert bomstasjoner så kan det hjelpe. Det kan være annen informasjon som feks triangulering av mobiltelefon som viser at en bestemt telefon følger denne bilen. Eller andre ting jeg ikke vet om.

Men jeg tror politiet har belegg for å si at det er samme bil. At de er rimelig sikre på det.

Hvis de er sikre på at de tre observasjonene er samme bil, må de vel nødvendigvis ha en sikker indikator på akkurat det. Hva slags indikator kan det være, hvis det ikke er nummerskilt som identifiserer bilen?
Bompassering ville bety at de hadde nummerskilt. Triangulering av en telefon ville fungere noenlunde, men ikke optimalt. De ville fremdeles ikke vite med sikkerhet hva slags bil det er, dog. Men kanskje ha en formening om hvem som kjørte den, men fremdeles ville de trenge noe mer sikkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in