• 2
  • 3
2019-01-09, 22:03
Medlem
Ingen kan förklara för nån vad Ingenting verkligen innebär så vad är det ni tror att ni snackar om?
Citera
2019-01-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Det är ju just detta som är problemet! Han definierar i princip ingenting, och det är det som han har fått hård kritik för. Så länge han definierar och specificerar vad han menar så får han hitta på ett helt nytt språk i samma veva om han så vill.

Och Chris Langan verkar verkligen ha visdom, oja absolut.

Han framstår som en arrogant idiot, och bara för att han ligger runt 200 i IQ betyder inte att han har visdom, inte är galen, inte är ohederlig, och inte kan vara en skithög som vill lura på folk sina idéer.

Det är möjligt att han är en arrogant idiot, ohederlig osv, vem vet? Jag har dock inte sett dig göra annat än att försöka framställa dig själv som svaret på alla frågor, vem är det som är arrogant och smått narcissistisk egentligen? Kliv ner från dina höga hästar och inse att ingen har svaret. Ditt användande av orden "New Age" och "Flum" förtäljer mer om dig och din bias än vad du vill inse. Jag kan nästan garantera att folk sa något liknande när jorden för första gången påstods vara rund.

Non-duality, CTMU-teorin eller Intelligent Design är minst lika trovärdigt som att slump skulle vara svaret på universums uppkomst.
Citera
2019-01-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Det är möjligt att han är en arrogant idiot, ohederlig osv, vem vet? Jag har dock inte sett dig göra annat än att försöka framställa dig själv som svaret på alla frågor, vem är det som är arrogant och smått narcissistisk egentligen? Kliv ner från dina höga hästar och inse att ingen har svaret. Ditt användande av orden "New Age" och "Flum" förtäljer mer om dig och din bias än vad du vill inse. Jag kan nästan garantera att folk sa något liknande när jorden för första gången påstods vara rund.

Non-duality, CTMU-teorin eller Intelligent Design är minst lika trovärdigt som att slump skulle vara svaret på universums uppkomst.

Citera ett inlägg av mig där jag försöker framställa mig själv som svaret på alla frågor. Gärna gör det, jag väntar.

Snarare är det du som behöver kliva ner från dina höga hästar, som har en tråd med titeln: "Jag förklarar universum". Ingen arrogans där inte nej nej. Att du ens jämför New Age-flum med att jorden är rund säger väldigt mycket om dig. Vad New Age generellt gör är att slå in öppna dörrar som alla med lite koll redan fattar, och sedan försöker de utnyttja naturvetenskap i form av kvantfysik för att försöka framstå som mer trovärdiga, för att sedan komma med bisarra påståenden som är baserade på det. Om vetenskapsmännen gör fortsatta framsteg inom kvantfysiken så kommer New Age och liknande att falla ihop likt ett korthus. Det är den nya formen av "the god of the gaps". Satsa på det som vi ännu inte vet, eller som ännu är högst oklart. En bra strategi för denna typ av människor.

Vad exakt menar du med "slump"? Även det ordet har fler betydelser än ett. Jag personligen tror att universum är en logisk konsekvens, men med slumpmässiga faktorer (i synnerhet om vi lever i ett multiversum). Ett exempel på en slumpmässig faktor är uppkomst av liv, där alla nödvändiga element behövs för att det ska vara möjligt. Och där det väl sker "av en slump" där uppstår livet. Men om nu världen är oändlig (oändligt stort universum eller ett multiversum) så kommer alla element att vara samlade i ett oändligt antal, för det är så oändlighet fungerar. Det är ett exempel på slump.
Citera
2019-01-09, 23:09
Medlem
Citat:
Om vetenskapsmännen gör fortsatta framsteg inom kvantfysiken så kommer New Age och liknande att falla ihop likt ett korthus.

Här, bland annat, försöker du konstatera att du faktiskt vet i vilken riktning kvantfysiken är på väg och vilka slutsatser man i framtiden kommer kunna dra, så länge vetenskapsmännen får mer tid. De har inte hunnit ikapp dig riktigt än.
Citera
2019-01-10, 00:08
Medlem
Citat:
Här, bland annat, försöker du konstatera att du faktiskt vet i vilken riktning kvantfysiken är på väg och vilka slutsatser man i framtiden kommer kunna dra, så länge vetenskapsmännen får mer tid. De har inte hunnit ikapp dig riktigt än.
Jag påstår fortfarande inte att jag har svaret på alla frågor som du hävdade innan, så nej du har fel. Däremot har jag lätt att se vad som är total bullshit, vilket New Age är till största del. Det består av två typer av människor; "förövarna" som försöker hjärntvätta folk, och "offren"; de hjärntvättade och som hoppas in i det sista. Mycket svårt att få dem att släppa sin rosa snuttefilt, precis som med religiösa. Sedan finns det givetvis kombinationer av dessa två.
Citera
2019-01-10, 08:14
Medlem
Citat:
Jag påstår fortfarande inte att jag har svaret på alla frågor som du hävdade innan, så nej du har fel. Däremot har jag lätt att se vad som är total bullshit, vilket New Age är till största del. Det består av två typer av människor; "förövarna" som försöker hjärntvätta folk, och "offren"; de hjärntvättade och som hoppas in i det sista. Mycket svårt att få dem att släppa sin rosa snuttefilt, precis som med religiösa. Sedan finns det givetvis kombinationer av dessa två.

Definiera "New Age", vilka teorier hör dit? Allt som innebär intelligent design?
Citera
2019-01-10, 18:48
Medlem
Citat:
Definiera "New Age", vilka teorier hör dit? Allt som innebär intelligent design?

Jag må ha en bred definition av det, men det är i princip allt som talar om kvantfysik i kombination med ett "globalt medvetande" och "globalt uppvaknande" osv. Jag har faktiskt inte så mycket emot folk som förespråkar intelligent design och dylikt. De får väl hålla på så bäst de vill, men det som retar mig mest är just dessa som försöker blanda in naturvetenskap i det hela för att framstå som mer trovärdiga.
Citera
2019-01-10, 18:59
Medlem
Beror ju på vad ingenting är. Tex 50 tusen kr är ju ingenting tills jag tycker det är någonting.
Vägen kan ju vara hundra meter sen asfalterar man 50 m till . Då är samma väg 150 meter.
Då finns ingen väg som är hundra meter längre.
Så man tog bort den vägen och gjorde en väg som är mera.

Då kan man ju ta bort vägen helt så vart ju vägen inget. Men den omvandlas till en grushög iaf

Inget kan inte bli någonting. Spelar ingen roll hur mycke inget gångras blir noll iaf.

Lika kul varje gång jag programmerat nånting och jag kommer på att jag gångrar tex 577×645x0
Citera
2019-01-10, 19:09
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Jag må ha en bred definition av det, men det är i princip allt som talar om kvantfysik i kombination med ett "globalt medvetande" och "globalt uppvaknande" osv. Jag har faktiskt inte så mycket emot folk som förespråkar intelligent design och dylikt. De får väl hålla på så bäst de vill, men det som retar mig mest är just dessa som försöker blanda in naturvetenskap i det hela för att framstå som mer trovärdiga.
https://youtu.be/SzAQ36b9dzs Delayed choice quantum eraser
Från 9:33, men underlättar att se hela.
Citera
2019-01-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
https://youtu.be/SzAQ36b9dzs Delayed choice quantum eraser
Från 9:33, men underlättar att se hela.
Tack för länken, ska se på den när jag är vid mina sinnesfulla bruk, dvs inte trött. Men i sak förändras ingenting. Jag VET att kvantmekaniken är mycket märklig och är ett mysterium. Dock betyder det inte att "gud" eller ett "globalt medvetande" ligger bakom, även om många väldigt gärna vill tro det. Det som retar mig mest är hur dessa fåntrattar pratar som att de VET att de har rätt. Med lite ödmjukhet kan de även få personer som mig att lyssna, men å andra sidan behöver de låta självsäkra för att lura stackare som behöver någon som säger till dem hur saker och ting ligger till.
Citera
2019-01-10, 23:11
Medlem
Citat:
Tack för länken, ska se på den när jag är vid mina sinnesfulla bruk, dvs inte trött. Men i sak förändras ingenting. Jag VET att kvantmekaniken är mycket märklig och är ett mysterium. Dock betyder det inte att "gud" eller ett "globalt medvetande" ligger bakom, även om många väldigt gärna vill tro det. Det som retar mig mest är hur dessa fåntrattar pratar som att de VET att de har rätt. Med lite ödmjukhet kan de även få personer som mig att lyssna, men å andra sidan behöver de låta självsäkra för att lura stackare som behöver någon som säger till dem hur saker och ting ligger till.

Anledningen till att "folk pratar som att de vet" (som jag lagt märke till att även du faller offer för) är på grund av, i alla fall för min egen del, att dels skapa diskussion och dels för att ge mig själv möjligheten att få mina teorier söndersmulade. Jag har ingenting emot att bli motbevisad, på det sättet är jag för vetenskapen.

Jag är osäker på om du förstår vad jag menar med ett "globalt medvetande". Om medvetande har skapat materia i universums begynnelse, och inte tvärtom, innebär det per definition att allting i grund och botten är medvetande (kalla det energi om du så vill) som saknar fysisk massa. Den teorin har ingenting med "New Age" att göra överhuvudtaget, och det finns oräkneliga seriösa vetenskapsmän som är inne på samma spår.

Definitionen av "Gud" menar jag är någonting som vet allt och kan skapa allt. Jag gillar inte att använda begreppet "Gud" eftersom alltför många genast börjar associera det med religion eller en gubbe med vitt skägg i fysisk form. "Gud" för mig är inte fysisk.

"Gud" har begränsningar i sig själv och rättar sig efter sin egna interna logik. Bara det som är möjligt manifesteras i vad vi upplever som verkligheten. Man skulle kunna byta ut ordet "Gud" och ersätta ordet med "Matematik".

Vidare tror jag att vi alla är "små bitar" av helheten inom den matematiken, samt att vi tillsammans är skaparna/skaparen av det vi kallar verklighet. När vi dör återgår vi till vårt ursprungsläge, dvs till kunskapen om hela existensen/alltet.

Universum leker kurragömma med sig själv.

Edit: Och jag är öppen för möjligheten att ha åt helvete fel. Än så länge är jag inte fullt övertygad om någonting egentligen. Den som dör får veta, eller nåt...
Senast redigerad av All. 2019-01-10 kl. 23:36.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in