Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-07, 22:44
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Jo, livet kan sannerligen vara flyktigt ibland. Att ta sig upp kan vara tungt när man bär på sorg. Och visst kan depression och övervikt ha ett tydligt samband som du säger. Ibland kan det ta år att vända på steken..

Ja tyvärr.
Och din observation av de "ledsna överviktiga" stämmer ju då det alltid finns orsaker bakom ohälsa.

Då de har gått ner i vikt och ser gladare ut beror antagligen på att sorgen / bekymren har blivit lättare att leva med.

Slutsats:

En tung kropp = Ett tungt sinne.

Sedan påstår jag inte att de som är smala inte lider av depression då alla är olika.

Men just i fallen med de som går upp i vikt från att ha varit vältränade och smala så ligger det annat bakom.
Citera
2019-01-07, 23:13
Medlem
Paris24s avatar
Jag är själv smal.

Det konstiga är ju att runda människor ofta är lustigkurrar, så utåt verkar de glada.

1) Det är inte accepterat att vara fet. Ett runt utseende skulle göra mig deppad, det är inte ett skönhetsideal och det är svårare att vara snyggt klädd.

2) Folk som redan mår dåligt kan finna tröst i att äta. Så de mådde dåligt först, blev feta sedan.

3) Hos mig finns en deprimerande känsla när jag ätit för mycket. Och motsatsen, när jag ätit för lite och är hungrig känner jag mig mer glad och mindre melankolisk. Måste ha något att göra med hur hjärna och (full) mage samarbetar.

Är det bara jag som tycker att unga kvinnor 15-25 år har fettat till rejält i Sverige de sista 10 åren? De står alltid i godishyllan i butiken.
Senast redigerad av Paris24 2019-01-07 kl. 23:16.
Citera
2019-01-09, 11:15
Medlem
Känner igen mig...Förlorade min äldre son bara 18 år gammal i mars förra året. Slutade träna och även om jag tvingade mig att fortsätta resa och göra en del andra aktiviteter så har jag gått fr att vara vältränad och i utmärkt form till 112 kg ...dålig sömn och kondis. Kass kosthållning, kassa alkoholvanor osv...Det är en svår sits.

En sak ... testovärden kan vid depression sjunka dramatiskt. Övervikten påverkae det också. Ist för 12 låg jag på 5 nmol/L...Nebido injektioner hjälper.

Har svårare med allt och ska jag fortsätta med t ex grottdykning så måste jag komma i form
igen. Flåsa efter några meter i trappor, flåsa när man knytit skor eller kör några min snowboard...Snarkar som fan, så flickvännen sover i soffan...Det går utför när man blir fet.
Senast redigerad av Pawel1966 2019-01-09 kl. 11:18.
Citera
2019-01-10, 08:08
Medlem
Tankefrids avatar
Övervikt är ett tecken på dålig psykisk hälsa.
Citera
2019-01-12, 12:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Så det finns alltså ingen sanningshalt i deras uttryck, även om bilderna är privata ? Hur förklarar du att på vissa bilder då så ler dom både före och efter ?

Jag sa ju också att jag pratar ur egen erfarenhet, jag har både vart vältränad och fet, och jag mår som bäst när jag är vältränad/normalviktig.. dessutom betydligt mycket bättre då allt känns lättare. Så att jämföra med tvättmedel vet jag inte om man kan göra riktigt.

Några exempel där man på förebilderna ser uppgivenhet, och på efterbilderna hoppfullhet: https://mymodernmet.com/before-and-a...fter-feat-big/

https://www.google.se/amp/s/www.dail...unning-app/amp

https://www.google.se/amp/s/www.elit...ormations/amp/
Att de ler på just de fotona spelar väl ingen roll? Antagligen kände de över tid alla möjliga sorts känslor och upplevde alla möjliga sorts saker både då och nu. Man plockar ju ut de bilder som passar just den historia man vill berätta.

Fast alla tre av de där länkarna visar ju exakt det jag sa till dig. I alla tre har bilder valts ut som visar (och alltså för att visa) hur stolta och glada dessa människor är över att ha gått ned i vikt. Det kan vi vara säkra på att de känner. Hur deras liv i övrigt ser ut har vi ju ingen aning om. Alltså kan vi inte säga något om varken psykisk hälsa eller livsglädje, förutom just då att de har en prestation att vara rätt stolta/glada över (vilket ju i sig är bra).

Att du går på det hela visar ju att det fungerar, vilket i sin tur är anledningen till att bilder väljs ut för att berätta en historia. Men människors liv är betydligt mer komplexa än vad som får plats på två foton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in