2014-06-19, 04:55
Medlem
lehirals avatar
Hittade bara ica basic...................... gärna mer tips på vad man kan göra med dom, har läst tråden men mer är välkommet.
Citera
2018-06-24, 11:00
Medlem
4yoonlys avatar
Nu i färskpotatis tider så undrar jag om någon testat att göra mos av dessa potatisar.
Kanske skall testa idag. Koka dem en kort stund. Det jag använder dom till annars är som vanlig potatis till en frusen lunchlåda. Men är lite sugen på potatis mos och om det fungerar bra på glasburks potatisen spår nog det billigaste bästa alternativet kanske.
Citera
2018-06-24, 21:40
Medlem
TraXzmans avatar
Innehåll typ : Potatis, vatten, salt, antioxidationsmedel (E 300), surhetsreglerande medel (E 330)

Nåt händer ju med potatisen när det får ligga i detta ett tag, sen om det är gott vet jag inte för jag tror jag knappt köpt en sån burk men kanske stärkelse försvinner ?
Senast redigerad av TraXzman 2018-06-24 kl. 21:43.
Citera
2018-06-26, 22:12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Innehåll typ : Potatis, vatten, salt, antioxidationsmedel (E 300), surhetsreglerande medel (E 330)

Nåt händer ju med potatisen när det får ligga i detta ett tag, sen om det är gott vet jag inte för jag tror jag knappt köpt en sån burk men kanske stärkelse försvinner ?

Som potatismos (som jag precis testade) var det fullständigt värdelöst (klistermos). Exakt som färskpotatis. Så det enda jag kan anta är att det är bra konserverad färskpotatis.

Bättre att köpa "bakpotatis" osv för detta ändamål tror.
Citera
2018-07-09, 18:08
Medlem
Readyfreddies avatar
Man får tacka för den här tråden.
Potatis i glasburk har man ju sett i alla år men har aldrig någonsin ens reflekterat över att köpa.

Testade först ett märke från Netto men de var lite för mjöliga och inte riktigt goda. Ica basic smakade däremot neutralt och bra, har inte sett någon dyrare variant men det ska också testas .

Man är ju duktigt trött på att plocka lösviktspotatis, skala och koka om man tänker efter så de här kommer jag fortsätta med.
Citera
2018-07-14, 14:59
Bannlyst
Ica Basic köper jag ibland.

Steker med klick smör och tesked rapsolja

Bäst blir dom kolgrillade, eller i gasolgrill, till kött, kyckling

Ett mellanting som är godare än stekt är att grilla dom i el smörgåsgrill
https://www.husochhemma.se/images/zoom/29-45150-PI.jpg

https://www.netonnet.se/GetFile/Prod...rmal_Large.jpg

självklart föredrar jag vanlig potatis
men har man brottom, eller är ute campar så är det perfekt med glasburkspotatis
aldrig kokt

kolgrillas de så klassar jag de som riktigt goda och fin mat till kött, så blir de absolut bäst
Citera
2018-07-15, 01:51
Har käkat burkpotatis länge. Speciellt på jobbet. Man kan ju äta dom "råa" också. Men man måste ju steka dom så jäkla länge för att få färg på dom.
Man måste ju först koka ur vattnet ur dom innan själva stekningen börjar
Såg att man kan ju rulla dom i ströbröd före stekning för att få fin yta.
Men blir inte den bränd eller urvattnad då om man ska koka ur vattnet?
Vete f. Får nog prova, en burk kostar ju inte mycket
Citera
2018-07-15, 11:04
Bannlyst
Gott kanske.. men ovänligt mot jorden. Fixa dig en liten täppa där du kan odla dina egna potäter.

Då blir vi båda glad! Och det finns en egen poäng att kunna skörda sina egna potatisar.
Senast redigerad av Kick88 2018-07-15 kl. 11:09.
Citera
2018-07-19, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Gott kanske.. men ovänligt mot jorden. Fixa dig en liten täppa där du kan odla dina egna potäter.

Då blir vi båda glad! Och det finns en egen poäng att kunna skörda sina egna potatisar.

Och vi som inte har tid (eller intresse) att ta hand om "vår egen lilla täppa" fast ändå missbrukar potatis på burk kan ju alltid be Ica att de börjar sälja potätera (jordapplena) i Tetrapak istället.
Senast redigerad av P944 2018-07-19 kl. 21:38.
Citera
2018-07-20, 14:07
Bannlyst
Jag tycket kanske du borde bli lite mer vänlig mot jorden vi föddes på.

Det är inte okej, med en sådan sunkig attityd!

Själv har mina föräldrar odlat potatis under hela mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av P944
Och vi som inte har tid (eller intresse) att ta hand om "vår egen lilla täppa" fast ändå missbrukar potatis på burk kan ju alltid be Ica att de börjar sälja potätera (jordapplena) i Tetrapak istället.
Citera
2018-07-21, 04:00
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Dom är kanongoda. Mycket praktiskt att de håller så länge också. Extra bonus att man slipper skala

När då? Varför?
Skojar du?

Artificiella potatisar.
Någonstans går gränsen.

Citera
2018-07-22, 11:23
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Jag tycket kanske du borde bli lite mer vänlig mot jorden vi föddes på.

Det är inte okej, med en sådan sunkig attityd!

Själv har mina föräldrar odlat potatis under hela mitt liv.

Sunkig attityd? Ville bara ge ett tips på hur ica och andra matvarukedjor kan bli lite mer miljövänliga.
Du är nog heller inte den enda som har föräldrar som odlar potatis.
Att jag själv inte gör det beror mest på ointresse för trädgårdsarbete. Klipper gräset och häcken.
Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in