2019-05-14, 00:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är det bara jag som anser att ingen friidrottare har synliga tatueringar?

De Olympiska ringarna är väl en populär tatuering bland de som har deltagit i OS?
Citera
2019-05-14, 18:12
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Andrea Claeson, vem? Så tänkte jag när jag läste att hon kvalat in till U23-EM på 1500 meter. I för sig har jag sett hennes namn på friidrott.se's resultatsida nu under våren men annars är hon ett helt okänt namn för mig. Jag tycker nog att jag har ganska bra koll på svensk junior- och ungdomsfriidrott men kan inte minnas att jag sett hennes namn tidigare. Och googlar man Andrea Claeson så är de första träffarna man få fram på innebandyspelare med samma namn.

Kanske kan det vara en "svenskamerikan", barn till svenska friidrottare som flyttat till USA (oftast för att plugga på något amerikanskt universitet) och som sedan blivit kvar. Skulle ju kunna stämma då Claeson tävlar för ett universitet i Bosten. Men nej, det är innebandyspelaren (spelat för IBK Dalen och varit med i det svenska juniorlandslaget i innebandy) som satsar på löpning sedan något år. Och hon har tydligen talang för löpning då hon vann Lilla Lidingöloppet 2011. Då vann hon F13-klassen (3 km) på 11.04 före sådana namn som Martine Engebretsen, Emma Larsson, Maja Majbäck och Alicia Persson (alla kända som skidåkare). Året efter vanns för övrigt F13-klassen av Frida Karlsson på 11.24.

Visar sig att när Claeson började satsa på löpning förra året så gjorde hon 2:13.99 på 800m och 4:35.27 på friidrott och nu alltså gjort 4:26.89 på 1500m och 4:52.18 på milen.

Lite intressant när det kommer fram helt nya namn i vuxen ålder.
Aktiva från andra sporter som upptäcker medel- och långdistans i USA är ju inte ovanligt. Lisa Havell fotboll, Midde Hamrin basket, Hanna Hermansson fotboll är tre namn jag kommer på finns säkert fler. Jag tror att svensk friidrott är för dåliga på att ta tillvara ungdomar som inte har talang eller intresse för sprint eller hopp går säkert miste om en hel del talanger som slutar eller aldrig börjar.
Citera
2019-05-16, 15:07
Avstängd
https://www.svt.se/sport/friidrott/stockholms-dl-gala-forsoker-fa-loss-duplantis-vi-har-en-forhoppning

"Den 30 maj kommer Diamond League-cirkusen till Europa och Stockholms Stadion. Arrangörerna jobbar på att försöka få loss den kanske mest lysande stjärnan på friidrottshimlen, Armand Duplantis.
– Vi har en förhoppning och önskan om att få honom på plats, säger tävlingschefen Jan Kowalski.

"Med tanke på hur hårt idrotten är kopplad till amerikanska universitet är möjligheten liten att få loss Duplantis."

Tråkiga besked. Hade varit kul att se honom där.
Citera
2019-05-16, 18:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.svt.se/sport/friidrott/stockholms-dl-gala-forsoker-fa-loss-duplantis-vi-har-en-forhoppning

"Den 30 maj kommer Diamond League-cirkusen till Europa och Stockholms Stadion. Arrangörerna jobbar på att försöka få loss den kanske mest lysande stjärnan på friidrottshimlen, Armand Duplantis.
– Vi har en förhoppning och önskan om att få honom på plats, säger tävlingschefen Jan Kowalski.

"Med tanke på hur hårt idrotten är kopplad till amerikanska universitet är möjligheten liten att få loss Duplantis."

Tråkiga besked. Hade varit kul att se honom där.

Förvisso hade det varit intressant att se honom på Bauhausgalan men det har stått klart ända sedan tidigt i höstas (september) att han inte skulle komma till Bauhausgalan i år. Blir så trött på SVT Sport som inte alls hänger med och nu försöker göra en grej av detta.
Citera
2019-05-16, 21:12
Medlem
Ser inte direkt DL i Stockholm som viktigare än övriga DL, det är bättre att han håller sin säsongsplan om han ska ha lite krafter kvar i oktober. NCAA, alla DL-tävlingar, U23-EM, Lag-EM, SM(Lag-SM?), Finnkampen och vad mer som finns på programmet före VM vore bara alldeles för mycket. Hälften räcker och blir över.
Citera
2019-05-16, 21:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ser inte direkt DL i Stockholm som viktigare än övriga DL, det är bättre att han håller sin säsongsplan om han ska ha lite krafter kvar i oktober. NCAA, alla DL-tävlingar, U23-EM, Lag-EM, SM(Lag-SM?), Finnkampen och vad mer som finns på programmet före VM vore bara alldeles för mycket. Hälften räcker och blir över.

Är det Mondo du menar så skall han inte vara med på U23-EM då det krockar med DL. Osis för arrangören som har honom på sina affischer. Och vad gäller lag-SM så gäller det ju i så fall för Upsala att kvalificera sig (kör man med åtta lag redan i år?).

Inte för att detta ändrar på din poäng som jag håller med om.
Citera
2019-05-16, 21:32
Medlem
Alkibiadess avatar
En av många saker som blir intressanta med svenskögon under säsongen är om Lovisa Lindh kommer komma tillbaka till sin bästanivå och om hennes träning i Schweiz med bla Büchel kommer betala sig (hon har väl tränat i Schweiz åtminstone i en månad nu).
Citera
2019-05-17, 05:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Kalle Berglund 3:37.84 och Hanna Hermansson 2:03.21 på USATF Distance Classic.
Citera
2019-05-17, 13:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att Duplantis bränner ut sig på att tävla i Sverige.
Citera
2019-05-18, 11:33
Medlem
Shane21s avatar
SM i halvmarathon sänds idag 13.00 https://www.gp.se/sport/göteborgsvarvet/se-göteborgsvarvet-2019-gp-sänder-hela-löparfesten-1.15132751
Liveresultat http://results.goteborgsvarvet.se/resultat/2019/?pid=leaderboard
Lite tunna startfält, på herrsidan var Musse och Ekvall med i startlistan för en vecka sedan men inte nu.
Dessa fyra lär göra upp om medaljerna på herrsidan:
201 Robel Fsiha Spårvägens FK 1996
204 Ebba Tula Chala Huddinge AIS 1996
205 Olle Walleräng Spårvägens FK 1985
206 Jonas Leandersson IF Göta Karlstad 1990
Fsiha lär vara stor favorit.

På damsidan står det nog mellan dessa:
301 Charlotta Fougberg Ullevi FK 1985
302 Hanna Lindholm Huddinge AIS 1979
303 Cecilia Norrbom Spårvägens FK 1988
304 Johanna Bäcklund Runacadamy IF 1985
305 Malin Strand Sävedalens AIK 1993
306 Lena Eliasson Hässelby SK Friidrott 1981
Borde bli en enkel seger för Fougberg, Lindholm sprang marathon för 2 veckor sedan och är väl knappast i sin bästa form. Ska bli kul att se vilken status det är på Eliasson som gör sin första friidrottstävling sedan Stockholm marathon 2015 (IAAFs statistik småtävlingar saknas där).
Citera
2019-05-18, 15:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Bra förstadag av Lovisa Karlsson i Ljungby mångkamp: 13.79 - 1.74 - 11.65 - 25.30 och 3408 poäng. Pers i alla grenar (utomhuspers i höjd, hoppade 1.81 inomhus i vintras). Skulle hon göra samma andradag som i Multistars för tre veckor sedan (med 6.09 - 33.63 - 2:30.67) skulle hon sluta på 5516 poäng.

Några andra bra resultat idag: Sara Lennman (96) 16.18 och Axelina Johansson (00) 14.75 i kula på Bilmetrospelen samt Victoria Quainoo (02) 66.29 i slägga i F17-klassen på Pannkaksspelen. Johansson går in som nia genom alla tider bland juniorer (1 cm bättre än Agnes Larsson och 3 cm bakom Lennman). Lennman klättrar en plats på genom-alla-tiderna-listan för seniorer (tar sig förbi Caroline Isgren). Ganska bra utveckling i damernas kula just nu. Quainoo har en kamp med Hillevi Carlsson som kastat över 64 meter denna säsong om en plats på EYOF där kvalgränsen ligger på 63.00.

Ivar Moisander (00) 66.26 i P19 slägga på Stora Turebergskastet vilket är över kvalgränsen på 66.00 till JEM i Borås.
Senast redigerad av Alkibiades 2019-05-18 kl. 16:03.
Citera
2019-05-18, 16:46
Medlem
Håller Finland på få fram en sjukampare?

Maria Huntington 13.28 - 182 - 12.72 - 25.05 = 3677 poäng efter första dagen i en tävling i Tammerfors. -0.8 i vind på 200m kostade några poäng, men annars bra på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in