2019-09-04, 21:31
Medlem
Från och med inomhussäsongen nästa säsong kommer man ändra lite vad som är ett övertramp. Hädanefter kommer man bara gå efter om foten är över linjen och inte efter avtryck på plastelinan. Plastelina kan användes som hjälpmedel för domare men i största mån ska man gå efter video istället, är tåspetsen över är det övertamp även om den är i luften.
Citera
2019-09-04, 22:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Från och med inomhussäsongen nästa säsong kommer man ändra lite vad som är ett övertramp. Hädanefter kommer man bara gå efter om foten är över linjen och inte efter avtryck på plastelinan. Plastelina kan användes som hjälpmedel för domare men i största mån ska man gå efter video istället, är tåspetsen över är det övertamp även om den är i luften.

Hur gör man på tävlingar där man inte videofilmar plankan och plastelinan? - är den frågan jag ställer mig.
Citera
2019-09-04, 23:26
Medlem
Sam Kendricks sägs ha gjort sig lite illa i ryggen och drog sig ur en mindre tävling i Tyskland ikväll.

Spanovic missar VM efter en skada igår.
Citera
2019-09-05, 02:01
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur gör man på tävlingar där man inte videofilmar plankan och plastelinan? - är den frågan jag ställer mig.

Det betyder väl att video alltid trumfar plastelina, men att plastelinan kan granskas på mindre tävlingar där video saknas. Det skulle innebära en minimal fördel för de aktiva iom att hopp med några mm övertramp kan bli godkända utan videogranskning.

Sannolikt lär det väl dock bara förekomma på nationella 'kategori F' tävlingar, som genererar de lägsta rankingpoängen. 'Kategori E' tävlingar är ju "subject to IAAF approval" och då lär nog videogranskning vara ett krav med den nya regeln - fast det är såklart bara en gissning från min sida.
Citera
2019-09-05, 10:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Melker Svärd Jacobsson vann en stavgala (igår?) i Achen i dåligt väder. Melkers vinnarhöjd var 5.61 vilket han tog i första försöket och han slog bla Lisek (5.36), Wojciechowski (5.36) och Lavillenie (NM). Melker försökte sedan tre gånger på 5.80.
Citera
2019-09-05, 14:22
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Möjligt. Själv lade jag märke till honom när han i fjol sprang på 30.16 på milen trots en väldigt långsam öppning. Både Nuur och Millan skall bli spännande att följa, närmast i SM men sen nästa år, när jag tror att båda kan gå under gällande juniorrekord på 5000 (14.01) och 10000 (29.32).
Millán tog båda svenska junior rekord på 5000m och 10000m första året som junior!!
Tidigare rekord innehavare, Svedbrant och Mustafa Mohammed, satte dessa rekord som 19 åringar!.
Det gör honom till förste svensk junior under 14 minuter och Millán har ett år kvar som junior, imponerande!!
Citera
2019-09-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Melker Svärd Jacobsson vann en stavgala (igår?) i Achen i dåligt väder. Melkers vinnarhöjd var 5.61 vilket han tog i första försöket och han slog bla Lisek (5.36), Wojciechowski (5.36) och Lavillenie (NM). Melker försökte sedan tre gånger på 5.80.

MSJ får väl hoppas på regnoväder i Doha.
Det är osannolikt, men de hade ett regnoväder i oktober i fjol. https://www.aljazeera.com/news/2018/11/raining-qatar-season-181112125930905.html
Citera
2019-09-05, 20:36
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Är Omar Nuur med? Han verkar just nu vara den starkare.
Vem sa du var starkare??
Citera
2019-09-05, 22:11
Medlem
Bianca Salming försökte nå VM-kvalgränsen i höjd på egen liten tävling i Sollentuna ikväll, men det blev bara 1,86. Inget VM för Bianca.
Citera
2019-09-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbebeBikila
Vem sa du var starkare??
Omar hade just slagit Emil på NJM, därav mitt uttalande. Tror att de är likvärdiga löften. Kanske Omar har större chans att nå internationella framgångar eftersom han valt att satsa på hinder där jag bedömer att konkurrensen är svagare än på 5000 och 10000. Jämför bara kvaltiderna till VM. I vilket fall som helst skall det bli väldigt spännande att följa dem i framtiden. Nyckeln till succé ligger dock som alltid att de håller sig skadefria.
Citera
2019-09-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeMacron
Bianca Salming försökte nå VM-kvalgränsen i höjd på egen liten tävling i Sollentuna ikväll, men det blev bara 1,86. Inget VM för Bianca.

Bra säsong för henne ändå i höjdhoppet. Hon kunde hoppa högt redan ifjol men då hade hon ingen stabilitet alls. I år har hon inte varit under 1.80 i en enda tävling och medel nånstans runt 1.85. Blir inte förvånad om hon kvalar in till OS.
Citera
2019-09-05, 23:57
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Bra säsong för henne ändå i höjdhoppet. Hon kunde hoppa högt redan ifjol men då hade hon ingen stabilitet alls. I år har hon inte varit under 1.80 i en enda tävling och medel nånstans runt 1.85. Blir inte förvånad om hon kvalar in till OS.
Tror och hoppas hon kommer satsa allt på höjdhoppet framöver och då känns OS inte alls omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in