2019-01-06, 16:57
Medlem
Hej!

En bekant till mig vars far nyligen gick bort har ett problem.

Hon säljer faderns gamla lägenhet, och på försäljningen så dras en skatt på vinsten, men problemet är det att hon inte har några som helst underlag för anskaffningsvärdet på bostaden.

Dras en schablon eller hur går de tillväga? Bostaden köptes 1976.
Citera
2019-01-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banto
Hej!

En bekant till mig vars far nyligen gick bort har ett problem.

Hon säljer faderns gamla lägenhet, och på försäljningen så dras en skatt på vinsten, men problemet är det att hon inte har några som helst underlag för anskaffningsvärdet på bostaden.

Dras en schablon eller hur går de tillväga? Bostaden köptes 1976.

Är det en bostadsrätt så kan det hända att styrelsen alternativt förvaltaren (HSB, Riksbyggen osv.) sitter på de uppgifterna.
Citera
2019-01-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
Är det en bostadsrätt så kan det hända att styrelsen alternativt förvaltaren (HSB, Riksbyggen osv.) sitter på de uppgifterna.

Hon har varit i kontakt med styrelsen och de har ej uppgifterna.
Citera
2019-01-06, 19:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hon har varit i kontakt med styrelsen och de har ej uppgifterna.

Det förvånar mig mycket. En välskött förening har kopior på gamla överlåtelsehandlingar, men det är inte alltid det finns någon som orkar leta.

Som tidigare frågats i tråden, är det en HSB eller Riksbyggen förening?
Citera
2019-01-06, 19:11
Medlem
jack.danielss avatar
Är den köpt 1976 så är det troligtvis inte många tiotusenlappar hon kan dra av ändå!
Citera
2019-01-06, 19:53
Medlem
Pudersockers avatar
Näe men hon måste väl skriva nån summa så de har nåt att räkna vinstskatten på, eller kan hon hoppa över och så får skatteverket uppskatta nåt, allt ovan noll de hittar på är ju bättre än noll och de kan inte anklaga henne för nåt.
Förresten har inte skatteverket såna här uppgifter ifall han tog lån och fick avdrag?
Citera
2019-01-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det förvånar mig mycket. En välskött förening har kopior på gamla överlåtelsehandlingar, men det är inte alltid det finns någon som orkar leta.

HSB!

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Är den köpt 1976 så är det troligtvis inte många tiotusenlappar hon kan dra av ändå!

Nej exakt, det är vad vi förmodar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Näe men hon måste väl skriva nån summa så de har nåt att räkna vinstskatten på, eller kan hon hoppa över och så får skatteverket uppskatta nåt, allt ovan noll de hittar på är ju bättre än noll och de kan inte anklaga henne för nåt.
Förresten har inte skatteverket såna här uppgifter ifall han tog lån och fick avdrag?

Lägenheten överläts privat, och utan lån vad vi tror.
Citera
2019-01-06, 20:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Citat:
HSB!

Ring HSB's Riksförbund och fråga, de kan guida dig vidare.

https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/...b-riksforbund/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in