2026-09-25, 01:34
Medlem
Geomeisters avatar
Tydligen var skivan Prisoners in Paradise klar långt före sin release och hade kanske fått något större räckvidd om släppt när det först var menat. Skivor som den floppade mestadels när grungen kom intågandes. Otur med timingen.

Lagom till löning. Idag smäller det. Come This Madness kommer ut

Undrar hur långt en skiva som denna kan nå idag? Utbudet är konstant av musik och media fokuserar inte direkt på fyrtio år gamla band. Tycker Europe gjort ett värdigt försök med påkostade videor, olika intervjuer och På Spåret-spelningarna. Undra om de har ännu mer i åtanke?
Citera
2026-09-25, 11:33
Medlem
Lyssnade på nya albumet i morse! Har gillat singarna, framför allt "The Cult of Ignorance" och "Scandinavian Eyes". Jag tycker att hela skivan höll måttet, men jag behöver fler genomkörare för att säga om den är bättre än förra albumet Walk the Earth, som jag gillar förvånansvärt mycket då jag egentligen tycker att comeback-Europe (efter 2004) är för mycket hårdrock för min smak! Uppskattar att klaviatur använts så pass flitigt denna gång. Många sköna Norum-solon och bra produktion för en modern rockskiva. Den onödigt komprimerade ljudbilden är ett fenomen som vi helt enkelt måste leva med år 2026... Då jag har samtliga deras tidigare album på cd, får det nog bli ett köp av detta inom kort, antagligen från Ginza.

Dock håller jag inte med dem som säger att Joey Tempest låter som han alltid har gjort. Nej, hans röst har förändrats med åldern. Jag har tyvärr lite svårt för det kraftiga vibrato som han har lagt sig till med under senare år, men det är bara att acceptera. Såg dem live, för första gången, för ett par år sedan och jag tyckte att de var riktigt bra! Skulle gärna se dem igen.
Senast redigerad av Klinoik 2026-09-25 kl. 11:57.
Citera
2026-09-26, 21:32
Medlem
Geomeisters avatar
Det blev "People Get Ready" och "Highway Star" (med Erik Grönwall) via På Spåret igår. Vad tycker ni?
Citera
2026-09-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det blev "People Get Ready" och "Highway Star" (med Erik Grönwall) via På Spåret igår. Vad tycker ni?

Skitkul att höra en så klassisk låt spelas på SVT. Joey och Erik gjorde det bra. Men den slår inte joey och jays duett.
Citera
2026-09-27, 17:35
Medlem
Han sjunger orimligt bra, både på nya skivan och i På spåret.
Gillar nya skivan skarpt men hade gärna sett någon låt som påminde mer om 80-talet
Citera
2026-09-29, 11:04
Medlem
Chinatowns avatar
Älska skivomslagen för war of kings och walk the earth...

Vad hände med nya skivomslaget? Bandets värsta. Gillar inte!
Citera
2026-09-30, 12:16
Medlem
Geomeisters avatar
Titelspåret, Come This Madness, lämnar mig i två olika läger. Första halvan av låten innehåller halvdana refrängen alldeles för mycket och låten känns alldeles för standard. När låten skiftar fokus med Joeys sång och sedan drar igång bättre drag höjs ribban rejält. Önskar att de lagt in lite mer energi i låtens första del. Tanken är väl att överraska och det gör det, men bandet kunde lagt ner mer där i starten.
Citera
2026-09-30, 20:52
Medlem
Kul att två av låtarna är skrivna av norum. ”the angels must have flown” och ”the devils back” riktigt bra låtar
Citera
2026-09-30, 22:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vilka låtar från "Come This Madness" hoppas, eller tror, ni att Europe kommer spela live framöver?
Citera
Igår, 23:26
Medlem
Geomeisters avatar
Det är många interjuver från bandet om nya skivan ute nu. Främst med Joey Tempest, men även Ian Haugland och Mic Michaeli. Joey Tempests intervjuer är till 95 % identiska. Han kör säkra intervjuer vilket många musiker gör dessa dagar.

En intervju som står åt är med Mic Michaeli. Titeln är "Europe" och själva kanalen heter Talk Louder Podcast på Youtube. Det är mer snack från de två värdarna än Mic Michaeli, men en roligare och lite mer udda intervju. Kan vara värd att lyssna på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in