• 2
  • 3
2019-01-06, 16:58
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Ja men då kan man bara svara det.

"Jag jobbade samtidigt och det var inga problem, men jag har också väldigt lätt för att plugga"

eller

"Jag jobbade första terminen men var tvungen att sluta för att tempot på skolan är väldigt hårt. Det var nästan inga i vår klass som klarade av att jobba samtidigt."

eller

"De flesta som går där jobbar samtidigt och även gott om tid för det sociala livet, så det kommer nog gå bra"

Min poäng är att det absolut går bra att fråga på flashback och få vettiga svar. Alla fattar väl att det också delvis beror på individens egen förmåga. Men olika skolor är olika krävande.

Jag jobbade under min tid på handels. Hur mycket det blev varierade, men under vissa perioder jobbade jag 50% av en heltidstjänst. Själva tiden var inte så problematiskt, även efter att du jobbat 20h så har du fortfarande kvar 150h av varje vecka. Det som var knepigare var att få ihop grupparbeten, man vill ju vara idioten i gruppen som aldrig kan ses på normala tider så det krävde lite planering och flängande fram och tillbaka för att få ihop på ett bra sätt.

Men på det stora hela förväntas det att du har något form av extrajob och de flesta någorlunda ambitiösa jobbar med något.
Citera
2019-01-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jag jobbade under min tid på handels. Hur mycket det blev varierade, men under vissa perioder jobbade jag 50% av en heltidstjänst. Själva tiden var inte så problematiskt, även efter att du jobbat 20h så har du fortfarande kvar 150h av varje vecka. Det som var knepigare var att få ihop grupparbeten, man vill ju vara idioten i gruppen som aldrig kan ses på normala tider så det krävde lite planering och flängande fram och tillbaka för att få ihop på ett bra sätt.

Men på det stora hela förväntas det att du har något form av extrajob och de flesta någorlunda ambitiösa jobbar med något.

Låter ju bra! Tack för ett bra svar.

Jag har ett företag som jag sköter hemifrån, vilket periodvis kan vara tidskrävande, men jag kan själv välja när i veckan jag lägger den tiden. Så det är flexibelt, men timmarna måste in nånstans. Utöver det är också mina tisdagar oftast helt låsta.

Så jag hoppas kunna plugga Handels. Pussla med mina arbetstimmar och helt enkelt bara skita i Handels alla tisdagar.
Citera
2019-01-08, 21:04
Medlem
Har två polare som dubblar HHS med Indek på KTH. Båda har bra betyg på KTH och Handels. Har frågat dem, och enligt dem så är handels mer krävande tidsmässigt. Vissa gruppuppgifter kan i början av kandidaten vara rätt så brutala. Samt ligger pass-rate på vissa kurser på endast 27 och respektive 64 % (Corporate Finance och Ekon Analys bland annat). De nya Global Challenges kurserna ger endast 4 HP, men är mer tidskrävande vissa 7.5 HP kurser.

Dessutom kommer Handels ta bort alla sommartentor, utan man har endast två försök per kurs.

Rektorn hävdade även några månader tillbaka att man ska göra Handels så svårt att ingen ska kunna jobba eller dubbla, eftersom det blir en "sidoutbildning" för många KTHare/KIare etc.

Så jag skulle nog instämma med personer tidigare i tråden om att Handels var väldigt lätt trettio-tjugo år tillbaka, men under senaste två år har dramatiska ändringar gjort och således har utbildningen blivit betydligt svårare.
Senast redigerad av Axelshouf 2019-01-08 kl. 21:07.
Citera
2019-01-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Har två polare som dubblar HHS med Indek på KTH. Båda har bra betyg på KTH och Handels. Har frågat dem, och enligt dem så är handels mer krävande tidsmässigt. Vissa gruppuppgifter kan i början av kandidaten vara rätt så brutala. Samt ligger pass-rate på vissa kurser på endast 27 och respektive 64 % (Corporate Finance och Ekon Analys bland annat). De nya Global Challenges kurserna ger endast 4 HP, men är mer tidskrävande vissa 7.5 HP kurser.

Dessutom kommer Handels ta bort alla sommartentor, utan man har endast två försök per kurs.

Rektorn hävdade även några månader tillbaka att man ska göra Handels så svårt att ingen ska kunna jobba eller dubbla, eftersom det blir en "sidoutbildning" för många KTHare/KIare etc.

Så jag skulle nog instämma med personer tidigare i tråden om att Handels var väldigt lätt trettio-tjugo år tillbaka, men under senaste två år har dramatiska ändringar gjort och således har utbildningen blivit betydligt svårare.

Vad menas med "bra betyg" i detta fall? betygssnitt?

Vad har du för källa på att HHS har det som uttalat mål?
Citera
2019-01-09, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTBFFH
Vad menas med "bra betyg" i detta fall? betygssnitt?

Vad har du för källa på att HHS har det som uttalat mål?

Ena fick jobb på BCG, och han har lite över 4.3/5 i GPA vilket är väldigt bra med tanke på att han dubblar. Dessutom ligger snittbetyg på Handels på 3.9 enligt senaste uppdateringen. Kan inte uttala mig om vad som är bra på KTH, men han har ännu bättre betyg där vet jag.

Källan är att jag bokstavligen satt två meter ifrån rektorn när han höll det talet samt senaste uppdateringarna i studiehandboken för B&E intagna 2016 beträffande reducering av antal tentatillfällen.
Citera
2019-01-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Ena fick jobb på BCG, och han har lite över 4.3/5 i GPA vilket är väldigt bra med tanke på att han dubblar. Dessutom ligger snittbetyg på Handels på 3.9 enligt senaste uppdateringen. Kan inte uttala mig om vad som är bra på KTH, men han har ännu bättre betyg där vet jag.

Källan är att jag bokstavligen satt två meter ifrån rektorn när han höll det talet samt senaste uppdateringarna i studiehandboken för B&E intagna 2016 beträffande reducering av antal tentatillfällen.

Intressant. Skulle säga ett snitt över 4.0 är bra på KTH. Och vad betyder det i praktiken? att om man kuggar tenta och omtenta så blir man utslängd?
Citera
2019-01-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KTBFFH
Intressant. Skulle säga ett snitt över 4.0 är bra på KTH. Och vad betyder det i praktiken? att om man kuggar tenta och omtenta så blir man utslängd?

Har för mig att man får registrera sig om på hela kursen i så fall.
Citera
2025-05-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Eftersom vissa läser det parallellt med Teknisk Fysik på KTH är det givetvis möjligt, men det kräver mer av dig.

Vissa? Ja, det kan inte röra sig om speciellt många. Vilket idiotsvar. Men du är i gott sällskap i tråden.
Hur svårt är handels egentligen? Fram med det!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in