• 2
  • 3
2019-01-05, 21:55
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komigengrabben

Egentligen vet jag att mina också bara vill att jag ska ha en bra utbildning och kunna vara självständig på riktigt. Det hajar jag. Det är dock något som gärna säger ifrån och vill få mig tro att jag kommer bli utdömd om jag tar det här beslutet. Spöktankar!

Trivs du med ditt jobb?

Trivs som fisken i vattnet, skitroliga kollegor och bra arbetsplata!

Jag träffade en snubbe som jobbat på ett kärnkraftverk, när jag var i england under studieuppehållet. Han pratade i flera timmar oavbrutet om sitt jobb. Jag bara gapade och lyssnade. Kännde direkt på morgonen efter: sånt vill jag jobba med.

Och har nu gjort i många år.

Mina föräldrar hade alltså inget med mitt yrkesval att göra då jag gjorde valen på information jag fått när jag var på semester

Känns mer genuint än att följa pappa i spåren, så att säga... kanske råkar du ut för en liknande situation om du hittar på något annat en stund
Citera
2019-01-06, 05:09
Medlem
asdfarns avatar
Men vadå "jobba lite"? Det spelar ingen roll vilken typ av jobb du söker du behöver ha flera års erfarenhet och definitivt inte hål i CVt för att ens få jobba. Lagerjobb som städare liksom...

Hittar du ett jobb innan du avbryter studierna så varför inte?
Citera
2019-01-06, 05:18
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Men vadå "jobba lite"? Det spelar ingen roll vilken typ av jobb du söker du behöver ha flera års erfarenhet och definitivt inte hål i CVt för att ens få jobba. Lagerjobb som städare liksom...

Hittar du ett jobb innan du avbryter studierna så varför inte?
Detta stämmer absolut inte på alla arbetsplatser, speciellt inte som städare, min arbetsplats har många i 18-25 som håller på med industristäd eller kör lastmaskin, dessa har garanterat inte flera år av erfarenhet.
Citera
2019-01-06, 10:24
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Jag tänkte på IT-branschen, exempelvis utvecklare.

Självklart beror det på arbetsgivare, det är nog en svår fråga att svara på trots att jag nu berättat vilken bransch det rör sig om. Utvecklare kan ju innebära allt från en som sitter på Google och en som dammar och fixar i ordning gammal kod på ett mindre företag.

Nu vet jag inte heller om du har erfarenhet av IT-branschen, men där kan jag tänka mig att det finns många "lägstanivåer" som är helt beroende av vilken övergripande nivå man söker sig till... om du förstår hur jag menar.

IT är inga problem alls, ett av de stora bristområdena när de kommer till kompetens. Även självlärda får lätt jobb där, och med en examen + viss social kompetens är det inget att oroa sig över.
Citera
2019-01-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Trivs som fisken i vattnet, skitroliga kollegor och bra arbetsplata!

Jag träffade en snubbe som jobbat på ett kärnkraftverk, när jag var i england under studieuppehållet. Han pratade i flera timmar oavbrutet om sitt jobb. Jag bara gapade och lyssnade. Kännde direkt på morgonen efter: sånt vill jag jobba med.

Och har nu gjort i många år.

Mina föräldrar hade alltså inget med mitt yrkesval att göra då jag gjorde valen på information jag fått när jag var på semester

Känns mer genuint än att följa pappa i spåren, så att säga... kanske råkar du ut för en liknande situation om du hittar på något annat en stund

Härlig berättelse! Skönt att höra att det ändå löser sig, och att det var du själv som valde.

Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
IT är inga problem alls, ett av de stora bristområdena när de kommer till kompetens. Även självlärda får lätt jobb där, och med en examen + viss social kompetens är det inget att oroa sig över.

Är det säkert att snacket kring hur bra och lätt det är att komma in i IT-branschen inte är lite överdrivet, dock? Som t.ex. att innebörden av 'utvecklare' möjligen är alldeles för brett definierat, och att det egentligen inte borde tillhöra den yrkeskategorin?
Citera
2019-01-06, 15:15
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
För att sammanfatta tråden vill jag ta ett studieuppehåll från skolan men vågar inte berätta för familj och vänner. Jag vill tjäna pengar ett tag och köpa schyssta prylar. Jag vill göra allt sådant som jag alltid velat göra men inte gjort, nu, när jag inte längre är gravt deprimerad och har återfått mitt liv.

Andra frågor som plågar mig är t.ex. vad framtida arbetsgivare kan tycka om man har något av ett hål i CV:et, eller att man tagit 7 år istället för 5 att avsluta en utbildning.

Rekommenderar inte att plugga och jobba samtidigt, låter bara som extra stress. Ta hellre ett riktigt sabbatsår och bara jobba, eller vad du nu vill göra istället. Har du inte motivationen och mår dåligt blir det antagligen inte bättre på halvtid.

Om du har en utbildning som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden skiter arbetsgivaren antagligen helt i om det tog dig 5 eller 7 år. Är konkurrensen större så kanske det spelar en liten roll, men mindre än du tror. Är väl bara att vara ärlig och säga att du tappade sugen ett tag och gjorde vad du nu gjorde och hur enormt utvecklande det var och hur den erfarenheten gjort dig till en ännu bättre kandidat för det här jobbet.

Edit: Ah, såg ovan att det verkar vara IT som är ditt område. Där vet jag många som fått jobb utan att ens ta examen, som andra också beskrivit.
Citera
2019-01-07, 11:53
Medlem
Det är nu det är som svårast... jag vågar inte ta beslutet att på riktigt ta uppehåll och jobba. Jag vet inte vad jag ska göra och jag känner mig så jävla svag. Samtidigt känns det som nu eller aldrig... är som en riktig jävla storm inombords.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in