2019-01-05, 09:25
Medlem
Om man hittar ett nyreggat konto som postar nya trådar med bara en länk till nått skräp i varje i många olika forumdelar (i.e. spamkonto), är det hjälpsamt att rapportera ett par- tre tillfällen eller är det enklare om man nöjer sig med en gång? Det lär ju hamna hos olika mods om det är helt olika forumdelar tänker jag.

mvh
vän av ordning, concerned citizen, etc
Citera
2019-01-05, 09:36
Medlem
Det är bra att rapportera varje tråd eftersom det hamnar hos olika mods.
Citera
2019-01-05, 10:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Från min synvinkel så är det bara positivt om varje tråd rapporteras speciellt om trådarna ligger i olika forum, rapporteras en tråd i övriga fordon så ser jag inte om en likadan tråd finns i trafik & körkortsfrågor...
Citera
2019-01-05, 11:03
Medlem
Tack för svar. Rapporterade rubbet som jag hittade i en profil som spammar på friskt. Tröttsamt med skräptrådar.
Citera
2019-01-05, 11:41
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Tack för svar. Rapporterade rubbet som jag hittade i en profil som spammar på friskt. Tröttsamt med skräptrådar.
Jag kan bara instämma i att det är bättre att rapportera varje enskilt inlägg så ser vi det direkt och behöver inte leta upp det.
Citera
2019-01-05, 12:53
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Om man hittar ett nyreggat konto som postar nya trådar med bara en länk till nått skräp i varje i många olika forumdelar (i.e. spamkonto), är det hjälpsamt att rapportera ett par- tre tillfällen eller är det enklare om man nöjer sig med en gång? Det lär ju hamna hos olika mods om det är helt olika forumdelar tänker jag.

mvh
vän av ordning, concerned citizen, etc
Även jag uppskattar om så många som möjligt rapporteras av ovan angivna skäl.

Vill även tillägga att när det rör sig om rapporter för 0.04 (korspostning) så underlättar det mycket om ni kan länka till det andra inlägget det rör sig om i rapporten. Dessutom en liten kommentar när det inte framkommer solklart vilket regelbrott det är sitter inte heller fel.

Tack på förhand till alla seriösa rapportörer.
Citera
2019-01-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Även jag uppskattar om så många som möjligt rapporteras av ovan angivna skäl.

Vill även tillägga att när det rör sig om rapporter för 0.04 (korspostning) så underlättar det mycket om ni kan länka till det andra inlägget det rör sig om i rapporten. Dessutom en liten kommentar när det inte framkommer solklart vilket regelbrott det är sitter inte heller fel.

Tack på förhand till alla seriösa rapportörer.
Detta går faktiskt åt båda hållen måste jag påpeka.
Jag själv brukar, i de fall regelbrotten inte är solklara, ofta skriva i kommentarsrutan vad vad jag anser vara regelbrott.
Ofta brukar jag fylla i ifall det är långa OT-diskussioner i samma tråd istället för att rapportera varje enskilt inlägg.
även så länkar jag adress till aktuell tråd ifall det handlar om korspostning.

Men det är svårt att veta ifall ens rapporteringar gett resultat, jag lurkar inte i en och samma tråd särskilt länge och jag kollar nästan aldrig ifall inlägg blivit borttagna, men även om jag hade det så vet jag ju inte ifall det blivit åtgärd i form av varning eller bara raderat så det är rätt svårt att veta hur ni tolkar regelverket och kanske framförallt svårt att veta om man själv tolkat regelverket rätt.

Förut var det en period där jag ofta fick feedback på rapporter, men det är ändå kanske max 5-10% av alla rapporter som får feedback.
Ni mods hävdar ofta att ni gör detta gratis, på eran fritid, att ni drivs av ideologiska skäl osv.
Om ni vill få ut samma sak av användarna, och öka rapporteringen så skulle det hjälpa om ni blev bättre på att ge feedback. Eller kanske inte bättre men oftare, det krävs egentligen inte mer än ett standardmeddelande för att man ska känna att ens rapporter faktiskt har gjort skillnad.
Citera
2019-01-07, 12:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Om ni vill få ut samma sak av användarna, och öka rapporteringen så skulle det hjälpa om ni blev bättre på att ge feedback. Eller kanske inte bättre men oftare, det krävs egentligen inte mer än ett standardmeddelande för att man ska känna att ens rapporter faktiskt har gjort skillnad.
Det vore tacknämligt. Det är möjligt att man rapporterar en typ inlägg som av moderatorerna inte anses vara exempelvis offt, gång på gång för att man aldrig får vetskap om att inläggen är okej.

Återkoppling skulle då minska arbetsbördan för moderatorerna, och även för de som anmäler.
Citera
2019-01-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det vore tacknämligt. Det är möjligt att man rapporterar en typ inlägg som av moderatorerna inte anses vara exempelvis offt, gång på gång för att man aldrig får vetskap om att inläggen är okej.

Återkoppling skulle då minska arbetsbördan för moderatorerna, och även för de som anmäler.
ja exakt, den biten glömde jag.

Har hänt flera gånger att jag fått feedback där moderatorn frågat hur jag tänkte, varefter det visat sig att det inte var regelbrott.
Precis som du säger så har ju felaktiga rapporter minskat en smula redan där eftersom jag inte kommer rapportera den grejen i fortsättningen.
Citera
2019-01-07, 13:00
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Detta går faktiskt åt båda hållen måste jag påpeka.
Jag själv brukar, i de fall regelbrotten inte är solklara, ofta skriva i kommentarsrutan vad vad jag anser vara regelbrott.
Ofta brukar jag fylla i ifall det är långa OT-diskussioner i samma tråd istället för att rapportera varje enskilt inlägg.
även så länkar jag adress till aktuell tråd ifall det handlar om korspostning.

Men det är svårt att veta ifall ens rapporteringar gett resultat, jag lurkar inte i en och samma tråd särskilt länge och jag kollar nästan aldrig ifall inlägg blivit borttagna, men även om jag hade det så vet jag ju inte ifall det blivit åtgärd i form av varning eller bara raderat så det är rätt svårt att veta hur ni tolkar regelverket och kanske framförallt svårt att veta om man själv tolkat regelverket rätt.

Förut var det en period där jag ofta fick feedback på rapporter, men det är ändå kanske max 5-10% av alla rapporter som får feedback.
Ni mods hävdar ofta att ni gör detta gratis, på eran fritid, att ni drivs av ideologiska skäl osv.
Att du/ni rapporterar ett inlägg med kommentaren att "här och x antal inlägg framåt rör det sig om en OT-diskussion" är givetvis helt OK.
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Personligen försöker jag ge feedback till rapportörerna - speciellt om det rör sig om missförstånd varför ett inlägg inte anses bryta mot den regel som det blir rapporterat för - men visst kan vi bli bättre på det. Ha dock i åtanke att vi hanterar enormt många rapporter och det skulle vara omöjligt att ge feedback till alla.

Angående det fetade så svarar vi aldrig på vilka (om några) åtgärder som tas mot andra användare. Det är alltså något som är mellan dem det berör och oss.
Citera
2019-01-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Angående det fetade så svarar vi aldrig på vilka (om några) åtgärder som tas mot andra användare. Det är alltså något som är mellan dem det berör och oss.
jo, det kan jag köpa iofs.

Sen är det självklart att ni inte kan ge feedback till alla, men vad jag minns så har jag nog fått feedback kanske 10-15ggr max. vet inte hur många rapporter jag gjort, men jag tvivlar på att jag fått feedback på ens en procent.

Sen verkar det vara vissa mods som är bättre på att ge feedback än andra...

Nåja, det är väl en avvägningsfråga ni mods får ställa till er själva.
Är det värt att bli bättre på att ge feedback, trots att det blir mer arbete initialt, enbart för att det i slutändan gynnar forumet.
Citera
2019-01-07, 14:25
Medlem
jag ser att de senaste två åren har jag fått feedback från blomvattnare 3 ggr, zbr9 2 ggr och några (4-5) andra endast 1 gång.
Så det verkar som att vissa redan är duktiga på att ge feedback medans andra inte gör det alls.

Finns det överhuvudtaget någon policy kring feedback eller är det lite som man själv tycker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in