2019-01-03, 22:40
Medlem
Jag har under ganska långt tid känt att jag har pengar över som jag skulle kunna nyttja bättre men det har bara inte blivit av. Jag hade gärna velat ha någon annans åsikt om hur dessa skulle kunna användas/investeras.

Har haft en ekonomisk/utbildningsmässigt fattig bakgrund så pengarna är för mig en stor säkerhet.

Det handlar om 400k på ett sparkonto med <1% ränta.
Har även 50k i Aktier/fonder
Huslån på 100k 1.5% ränta
Inga billån eller andra lån.

Börssjälvförtroendet är lite dåligt efter hösten/vintern och har inte alls så mycket erfarenhet att jag vågar chansa för mycket med pengarna.

Vad jag förstått det som så är det ingen nackdel att betala av huslånet? Finns ju tex inte förmögenhetsskatt längre, något annat liknande att tänka på om man skulle göra det?

Då har vi 300k kvar.

100k i buffert för huset/renoveringar

Då har vi 200k kvar.

Så vad skulle ni gjort för vettigt med pengarna?
Citera
2019-01-03, 23:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oanonym88
Jag har under ganska långt tid känt att jag har pengar över som jag skulle kunna nyttja bättre men det har bara inte blivit av. Jag hade gärna velat ha någon annans åsikt om hur dessa skulle kunna användas/investeras.

Har haft en ekonomisk/utbildningsmässigt fattig bakgrund så pengarna är för mig en stor säkerhet.

Det handlar om 400k på ett sparkonto med <1% ränta.
Har även 50k i Aktier/fonder
Huslån på 100k 1.5% ränta
Inga billån eller andra lån.

Börssjälvförtroendet är lite dåligt efter hösten/vintern och har inte alls så mycket erfarenhet att jag vågar chansa för mycket med pengarna.

Vad jag förstått det som så är det ingen nackdel att betala av huslånet? Finns ju tex inte förmögenhetsskatt längre, något annat liknande att tänka på om man skulle göra det?

Då har vi 300k kvar.

100k i buffert för huset/renoveringar

Då har vi 200k kvar.

Så vad skulle ni gjort för vettigt med pengarna?
400 kr?
Citera
2019-01-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
400 kr?

400 k = 400 000
Citera
2019-01-04, 00:20
Medlem
Pudersockers avatar
Du är ju hemma redan, inga lån att prata om*, ordning på torpet, köp lite aktier eller fonder utspritt under kommande året för 50 000, verkar som lågkonjunktur är på intågande då kan man köpa.

* är det bundna lån får man betala ersättning för utebliven ränteintäkt vid extra-amortering så det är ingen idé då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in