2019-01-04, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast tänk skillnaden mellan en ettåring och tvååring (extremfall med en född första Januari och ett barn fött sista december).

Som småbarnsförälder kan jag säga att ett år är en enorm skillnad i utveckling på tal, motorik och utveckling. Och det hänger med ett bra tag.

Självklart suddas skillnaderna ut ju äldre dom blir men i barnåren är det rätt stor skillnad på gruppnivå i utvecklingen.

Visst är det skillnad MEN nog är det väl bäst om barn födda samma år får följas åt? Ofta så är det ju samma barn som går i ettan ihop som varit tillsammans på förskolan och gått i förskoleklass? ....om man nu bor kvar på orten. (jag tror studietakten i ettan är på en nivå som tillåter barn att utvecklas i egen takt)
Citera
2019-01-04, 08:50
Medlem
Ska högskolorna också anpassa sig då med två i tagningar per år? I denna ålder märks det ingen skillnad på de födda i januari och de som är födda i december. Då är en sådana anpassning omotiverad, men samtidigt hamnar en av grupperna i kläm då de måste vänta i 8 månader på att få börja skolan.
Citera
2019-01-04, 08:52
Medlem
dunias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Det berodde nog endast på att du var lite trögare än dem andra barnen och inte på grund av att du föddes några dagar senare...

De som hade det svårt i skolan på grundskolan hade även det på gymnasiet. Men vissa behöver alltid hitta ursäkter.
THIS!
Citera
2019-01-04, 08:59
Medlem
Många Flashbacks begåvningar som inte har barn eller vet nåt om barn. Varför håller ni inte bara käft?

Det är klart att 11 månader är mycket för en 6 åring. Lika självklart som att det är mindre i % om man är 30.

Oj oj. Vad PK bu hu
Citera
2019-01-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Visst är det skillnad MEN nog är det väl bäst om barn födda samma år får följas åt? Ofta så är det ju samma barn som går i ettan ihop som varit tillsammans på förskolan och gått i förskoleklass? ....om man nu bor kvar på orten. (jag tror studietakten i ettan är på en nivå som tillåter barn att utvecklas i egen takt)

Så är det säkerligen. Framförallt iom att förskolemässigt är ju ändå fokus mest på lek.

Mitt perspektiv var nog mer sportsmässigt.
Sen får man ju också titta på skillanden mellan kön högre upp i åldrarna.
Tjejer är ju mer ofta bättre utvecklade i hjärnkontoret och mognad och har där också betydligt bättre resultat i skolan.
Citera
2019-01-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Tittar man i sportvärlden så är det också så att dom som år födda tidigt på året har en betydligt högre chans att bli någonting.
Vilket inte är så konstigt då det i ungdomsåldern händer väldig mycket både talangnässigt men kropppsligt. Då är ett års skillnad (eller 8-12 månaders skillnad) en stor grej.

Jag är född i slutet av oktober. De som var födda ett år senare än mig hade ibland svårt att fylla upp sitt fotbollslag så då fick vi hoppa in ibland på dispens. Jag var en medelmåtta i laget med de som var födda samma år som mig. Kanske till och med bland de sämre. I laget som var ett år yngre var jag nästan bäst. Så det var stor skillnad. Dock var den årskullen svag så det säger inte allt. Men en del. Vi pratar åldern 13-15 år här ungefär.
Citera
2019-01-04, 09:02
Medlem
Du har aldrig varit i närheten av högskola och ändå håller du inte käft?

Beskriv vilka förändringar det blir. Man måsta ha ansökningar på våren och sluta med årskullar säger du? Stoppa pressarna

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Ska högskolorna också anpassa sig då med två i tagningar per år? I denna ålder märks det ingen skillnad på de födda i januari och de som är födda i december. Då är en sådana anpassning omotiverad, men samtidigt hamnar en av grupperna i kläm då de måste vänta i 8 månader på att få börja skolan.
Citera
2019-01-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag är född i slutet av oktober. De som var födda ett år senare än mig hade ibland svårt att fylla upp sitt fotbollslag så då fick vi hoppa in ibland på dispens. Jag var en medelmåtta i laget med de som var födda samma år som mig. Kanske till och med bland de sämre. I laget som var ett år yngre var jag nästan bäst. Så det var stor skillnad. Dock var den årskullen svag så det säger inte allt. Men en del. Vi pratar åldern 13-15 år här ungefär.

Majoriteten av alla i en skolklass spelar väl INTE fotboll ÖHT?
Citera
2019-01-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Majoriteten av alla i en skolklass spelar väl INTE fotboll ÖHT?

Jag kommenterade ett inlägg om sportvärlden och att det är stor skillnad där. Säkert stor skillnad i mognad och intellektuell kapacitet också. Som tur är så var jag, trots mitt sena födelsedatum, alltid bäst i klassen på det mesta förutom slöjd och bild.
Citera
2019-01-04, 09:26
Medlem
Om man tänker efter så kan man ju absolut se en nackdel.

TEX i sport . Finns ju många sporter där ett år kan göra stor skillnad. LÄngdskidor är ett bra exempel. Även om det är så att man får åka vissa stora tävlingar det år man fyller 18 så kan ju skillnaden i att vara 1 år äldre rent kroppsligt vara stor.

ta jvm som exempel. Är du född 1 januari eller 30 december gör det ignen skillnad i att du får åka eller ej eftersom det är det år du fyller som räknas. Säg att jvm går den 29 december , då kommer den som är född 1 januari vara ett helt år äldre vid tillfället.

Körkortstider borde ändras. Det borde inte va då man fyller 18 utan det år man fyller 18. Samma sak med att gå in på olika krogar osv. Vissa tycker det är skitkul första gångerna och nån månad fram men sen när kompisen som fyller 18 i december kanske man inte är lika sugen.

Ser det som mycket möjligt också att det har skillnader i skolan speciellt i yngre ålder.
Citera
2019-01-04, 09:31
Medlem
"orättvist"
haha välkommen till verkligheten
Citera
2019-01-04, 10:14
Medlem
Uzors avatar
Decemberbarn kan skatta sig lyckliga att de får större utmaningar när de är yngre då man lär sig som bäst medan januaribarn får ta stryk för att skolan anpassar sig efter de svagaste. Å andra sidan kan man tycka att det är fel att man förväntar sig att ett decemberbarn ska kunna prestera lika bra som ett januaribarn och det är något jag håller med om. Det finns både fördelar och nackdelar med att vara född sent på året och ett av dem är att de börjar universitet som tidigast vid 18 års ålder medan januaribarn har hunnit fylla 19 när de börjar universitetet. Januaribarnen tar ut sin kandidat som tidigast vid 22 års ålder. Vid denna ålder har studenter i anglosfären förmodligen påbörjat sin Ph.D alternativt doktorerat om de har varit duktiga. Det förklaras med att många barn i Anglosfären börjar skolan ett år tidigare dessutom hoppar man en klass om man är begåvad. En normal student i anglosfären börjar universitetet som tidigast vid 17 års ålder jämfört med ett normalt begåvad svensk januaribarn som börjar universitetet som tidigast vid 19 års ålder. Däremot är det mer vanligt med att man börjar universitetet vid 16 års ålder i anglosfären och då har de redan tagit analyskurserna om något medan svenska ingenjörsstudenter har minst två kurser i analys första året av sin utbildning på universitetet. En fördel med att vara född tidigt på året är att som barn får man bättre självförtroende när man har det lättare för vissa ämnen än andra och det blir som en liten dominoeffekt där självförtroendet bara byggs på och man erhåller en studiemotivation som tar barnet genom studierna.

Jag tycker att Sverige borde införa halvårskullar precis som Storbrittannien och Österrike. Man ska utnyttja barnens unga mentalitet då de suger in sig kunskaper som mest. Sedan kan man fundera på ifall vi ska börja grundskolan vid 6 år ålder istället för den nuvarande svenska 7 år ålder. Kanske svenska barn tar sig till högstadiet och faktiskt kan gångertabellen och kan dividera till skillnad från nu där vi ser oerhört negativa siffror där ett antal barn tar sig till högstadiet utan att ens kunna gångertabellen.(Jag vet att det är svenska skolsystemet och brist på resurser vi egentligen ska skylla på här.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in