2019-01-03, 16:53
Medlem
Vad räknas som gymnasial utbildning?

Har hoppat av gymnasiet men har nu bestämt mig för att fortsätta, på komvux. De flesta jobb som man söker kräver en gymnasial utbildning. Jag har nu skyndat mig och prioriterat följande kurser: Svenska 1, 2 och 3. Matematik 1c, 2c, och 3c. Engelska 5 och 6. Räknas dessa kurser som en 'gymnasial utbildning'? Eller menas det att man har genomgått en hel gymnasieprogram, exempelvis samhällsprogrammet?

Vill arbeta medans jag pluggar de gymnasiekurser jag behöver för att studera vidare på en högre nivå.
Citera
2019-01-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flowingwale
Vad räknas som gymnasial utbildning?

Har hoppat av gymnasiet men har nu bestämt mig för att fortsätta, på komvux. De flesta jobb som man söker kräver en gymnasial utbildning. Jag har nu skyndat mig och prioriterat följande kurser: Svenska 1, 2 och 3. Matematik 1c, 2c, och 3c. Engelska 5 och 6. Räknas dessa kurser som en 'gymnasial utbildning'? Eller menas det att man har genomgått en hel gymnasieprogram, exempelvis samhällsprogrammet?

Vill arbeta medans jag pluggar de gymnasiekurser jag behöver för att studera vidare på en högre nivå.

Det betyder att du har ett slutbetyg. Vilket innebär att du har grundämnen samt kurser som ger tillräckligt med poäng.

Du får i övrigt inga jobb på gymnasieutbildning om det inte är yrkeslinje. Ska du ha jobb ska du vara utbildad till ett yrke.
Citera
2019-01-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det betyder att du har ett slutbetyg. Vilket innebär att du har grundämnen samt kurser som ger tillräckligt med poäng.

Du får i övrigt inga jobb på gymnasieutbildning om det inte är yrkeslinje. Ska du ha jobb ska du vara utbildad till ett yrke.

Kan jag få ett slutbetyg med de kurser jag angett och genomfört?

Jobba som vanlig försäljare på en matbutik, ICA t.e.x. eller lagerarbetare behöver man väl inte vara direkt utbildat till. Står att det räcker med en gymnasial utbildning bara utöver meriter.
Citera
2019-01-03, 17:18
Avslutad
Grundläggande behörighet = det du måste ha

Du som har slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har lägst betyget Godkänt i:

• minst 2 250 gymnasiepoäng

• Engelska A/Engelska 5 (eller högre nivå)

• Matematik A/Matematik 1 (eller högre nivå)

• Svenska A/Svenska 1 och Svenska B/Svenska 2. Svenska 3 kan ersätta någon av kurserna i svenska. Samma regler gäller för Svenska som andraspråk.

Om du saknar något av det här kan du komplettera för att uppfylla kraven för grundläggande behörighet.

https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/
Citera
2019-01-03, 17:19
Medlem
Citat:
Kan jag få ett slutbetyg med de kurser jag angett och genomfört?

Jobba som vanlig försäljare på en matbutik, ICA t.e.x. eller lagerarbetare behöver man väl inte vara direkt utbildat till. Står att det räcker med en gymnasial utbildning bara utöver meriter.

Det du nämnt är grundämnen. Du behöver lite fler kurser än så.

Kommer inte ihåg exakt hur många poäng som krävs. Borde vara lätt att googla. Men i stort betyder det att du gått igenom ett program.

På rak arm, Slutbetyg där jag jobbar kräver: Engelska 5,6,7. Svenska 1,2,3. Matte 1,2. Psykologi 1, Filosofi 1, Samhällskunskap 1,2. Historia, Religion 1,2. Spanska, Franska, eller tyska. Två tillvalsämnen (elevens val). Samt gymnasiearbete.

Så typ så många poäng behöver du.

Gymnasiearbete är obligatorisk tror jag.

ICA å andra butiksjobb får du i stort sett på utseende, söta ansikten utåt.

Lagerjobb får man ofta genom kontakter, genom tex arbetsförmedlingen är det rätt hård konkurrens om sådana jobb. Vi går dessutom emot en tid när man kommer yrkesutbilda sig även till dessa jobb, även om den inte är här än.

Tumme upp för att du siktar på att plugga vidare. Blev det stora lyftet i mitt liv.
Citera
2019-01-03, 17:39
Medlem
Tack för svaren!

Får då hoppas att mina grundläggande gymnasiala kurser som jag har avslutat räcker för ströjobb.

Hoppade av pga arbete som försäljare. Nu helt plötsligt kräver alla dessa jobb gymnasial utbildning...
Citera
2019-01-03, 21:27
Medlem
Det finns en deadline för slutbetyg, tror det är 2020, sen blir garanterat många kurser du läst ogiltiga.

Gör klart skiten medan du kan, om du hinner.
Citera
2019-01-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det finns en deadline för slutbetyg, tror det är 2020, sen blir garanterat många kurser du läst ogiltiga.

Gör klart skiten medan du kan, om du hinner.

Vet inte var du fick information angående många ogiltiga kurser. Sägs inte mycket utöver att slutbetyg kommer ändras till gymnasieexamen och man kommer få läsa fler kurser än vad man annars skulle.

Annars känns det nu hopplöst då jag definitivt inte kommer hinna blir klar till Juni 2020... Varför informerar inte SYV angående detta?
Citera
2019-01-03, 23:57
Medlem
Citat:
Vet inte var du fick information angående många ogiltiga kurser. Sägs inte mycket utöver att slutbetyg kommer ändras till gymnasieexamen och man kommer få läsa fler kurser än vad man annars skulle.

Annars känns det nu hopplöst då jag definitivt inte kommer hinna blir klar till Juni 2020... Varför informerar inte SYV angående detta?

Problemet är ju typ att gymnasieexamen har jättestrikta krav på vad du får läsa, medan slutbetyg är mer chill, så det är risk att du läser kurser när du går mot slutbetyg, som sedan inte får ingå i din gymnasieexamen, skulle du inte hinna klart.
Citera
2019-01-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Problemet är ju typ att gymnasieexamen har jättestrikta krav på vad du får läsa, medan slutbetyg är mer chill, så det är risk att du läser kurser när du går mot slutbetyg, som sedan inte får ingå i din gymnasieexamen, skulle du inte hinna klart.

Så du menar vissa av de kurser jag kommer att läsa nu (tänker göra klart hela naturvetenskapliga kursplanen) ej kommer behövas efter juni 2020 för ett gymnasieexamen då dem kanske ej ingår i en sådan?
Citera
2019-01-04, 00:06
Medlem
Citat:
Så du menar vissa av de kurser jag kommer att läsa nu (tänker göra klart hela naturvetenskapliga kursplanen) ej kommer behövas efter juni 2020 för ett gymnasieexamen då dem kanske ej ingår i en sådan?

Det jag säger är att du kan välja en uppsjö av kurser nu, som inte kan ingå i en examen efter 2020.
Du kan kringgå detta problem genom att endast välja kurser som måste ingå i en gymnasieexamen, men var medveten om att det finns ett bäst-före-datum på många av dom kurser som är valbara nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in