• 1
  • 2
2019-01-02, 07:24
Moderator
Unitys avatar
Terrorism --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2019-01-02, 11:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Från utländsk media:

Citat:
4 injured in German car attack
A 50-year-old German man clearly intended to kill foreigners when he rammed his car into a crowd of people in the northwestern German town of Bottrop in the early hours of New Year's Day, a senior government official said.

Police said the man, who was not named, made racist comments when he was stopped and arrested in the nearby city of Essen after fleeing the scene of the attack which injured four.

"A German man deliberately drove into crowds of people ... that were largely made up of foreigners. There was a clear intention by this man to kill foreigners," said Herbert Reul, interior minister of the state of North Rhine-Westphalia, where Bottrop is located.

Earlier, police and prosecutors said they suspected the attack, which took place at a crowded plaza, was deliberate and "linked to the xenophobic views of the driver."

https://www.thenational.ae/world/eur...ttack-1.808563
Citera
2019-01-02, 12:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Efter att ha sett videon gör jag bedömningen: Han tänkte inte alls på att skada dom överhuvudtaget. Han krypkörde och ville bara förbi. De flyttade ju inte på sig. Det är ju en form av hot i sig att bara stå kvar och hindra hans framkomlighet samtidigt som det råder kaos och krigsstämning med alla smällare och fyrverkerier runt om, lägg till att det är respektlösa ghettoungdomar också.

Anar att han blev rädd helt enkelt och ville bara slå sig fri och fly situationen, jag ser det om en olycka efter att han fick panik.

Jag delar din bedömning helt och hållet. Jag tror till och med att han varit rädd i den situationen, och den främsta påkörningen är en påbackning där han förmodligen inte haft tid att titta sig i backspegeln.

Men å andra sidan så är han ju vit och tysk och därmed står han inte lika inför lagen, så risken är att han blir straffad för detta.
Citera
2019-01-02, 13:21
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Psyksjuk äldre tysk eller en turk som ledsnat på massinvasionen?

Korrekt (tysk, ej turk). Länkar t tysk media plus sammanfattning av mig:
https://www.welt.de/politik/deutschl...kannt-ist.html
http://www.spiegel.de/panorama/gesel...a-1246045.html

Vem?
* 50-årig tysk man
* Lever på Hartz IV sedan många år (dvs sista utposten när a-kassa är uttömt, ca 4000 kronor i månaden i pengar plus ca 4000 kronor per månad till hyra)
* Har legat på psykklinik
* Diagnostiserad med schizofreni

Varför?
* Tycker att invandrare är ett problem för Tyskland
* I förhören ser han detta problem personligt och frågade "Varför har de precis lika mycket som jag?"

Vad?
* Körde på människor medvetet på fyra platser i Bottrop och Essen under nyårsfirandet.
* Nämnda skadade: 46-årig syriska (livshotande), hennes make och två döttrar. 29-årig afghanska och hennes son. 10-årig syriska. 34-åring med turkiska rötter.
Citera
2019-01-02, 14:46
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten

Vem?
* 50-årig tysk man
* Lever på Hartz IV sedan många år (dvs sista utposten när a-kassa är uttömt, ca 4000 kronor i månaden i pengar plus ca 4000 kronor per månad till hyra)

Varför?
* I förhören ser han detta problem personligt och frågade "Varför har de precis lika mycket som jag?"

Vad?
* Körde på människor medvetet på fyra platser i Bottrop och Essen under nyårsfirandet.
* Nämnda skadade: 46-årig syriska (livshotande), hennes make och två döttrar. 29-årig afghanska och hennes son. 10-årig syriska. 34-åring med turkiska rötter.

Nu lär han få gratis hyra på ett hospital i några år framöver. Verkar han behöva.
Citera
2019-01-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Spelar väl ingen roll om han är psyksjuk eller inte? Terror är det ju eftersom det var specifikt invandrare han mejade ner. Annars får väl mod flytta tråden.

Nä så definieras inte terrorbrott.
Citera
2019-01-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten

Vem?
* 50-årig tysk man

Varför?

Vad?

Intressant sammanfattning. Mannen tycks vara psykiskt sjuk. Det hindrar dock inte att attacken tycks ha varit avsiktlig.

Mannen tycks ha velat skada invandrare (muslimer?) just därför att de var invandrare. Detta är givetvis ett rasistiskt motiv.

Själv blir jag illa berörd av att de flesta av offren tycks ha varit kvinnor.

Varför är detta ett gemensamt motiv för så många terrorister, att de först och främst verkar vilja döda kvinnor?
Citera
2019-01-02, 19:42
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Själv blir jag illa berörd av att de flesta av offren tycks ha varit kvinnor.

Varför är detta ett gemensamt motiv för så många terrorister, att de först och främst verkar vilja döda kvinnor?

Vet jag verkligen inte om det stämmer, skulle jag vilja se siffror på ...

I detta fall troligen en övertolkning, 5-3 till kvinnorna, bara en ifrån jämn fördelning.

Kanske har kvinnor höga klackar, är gravida, har klädsel som hindrar snabba undanmanövrar? Medan män har sneakers och jeans och rörlighet. Om det nu finns någon överrepresentation. När man kör in ett par flygplan i WTC 9/11 är det nog inte kvinnorna man är ute efter.
Citera
2019-01-02, 20:48
Medlem
Frågan är om han var psykotisk när han gjorde det. Det verkar inte så eftersom en psykos är ganska svår att förena med bilkörning. Han kan ha en flera år gammal diagnos, liksom många andra våldsverkare men det betyder inte att han var psykiskt sjuk vid attacken. Få se vad tyska åklagaren kommer fram till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in