Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-31, 16:45
  #1
Medlem
https://imgur.com/Ym07D8j

Från en riktigt bra dokumentär. Det här var den största versionen jag kunnat hitta online. Jag ska försöka se om jag kan få tag på vem det nu är som gjort den och köpa/be om en större version i tiff-format, men om detta är det bästa jag kan hitta, hur stor canvastavla kan jag göra utan att det ser för pixligt ut?

danke.
Citera
2018-12-31, 16:54
  #2
Medlem
Oj. Svårt att veta. Beror bland annat på vilken upplösning originalbilden har. Och betraktningsavstånd till den färdiga tavlan. Men även förstås fotografisk kvalitet, inställningar och bildinformation. Men kan ju tänka sig en totalsvart natthimmel med 8k upplösning. Fantastiskt många bildpunkter, men de innehåller ingen information, därav kanske 40 kb data. Sedan tillkommer prestanda vid print, vilka egenskaper har skrivare och duk.
Citera
2018-12-31, 17:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Oj. Svårt att veta. Beror bland annat på vilken upplösning originalbilden har. Och betraktningsavstånd till den färdiga tavlan. Men även förstås fotografisk kvalitet, inställningar och bildinformation. Men kan ju tänka sig en totalsvart natthimmel med 8k upplösning. Fantastiskt många bildpunkter, men de innehåller ingen information, därav kanske 40 kb data. Sedan tillkommer prestanda vid print, vilka egenskaper har skrivare och duk.

Ah okej, sidorna jag har varit inne på säger att 120x90cm ska vara ok. Kan det funka?
__________________
Senast redigerad av Etnoeliminativist 2018-12-31 kl. 17:08.
Citera
2018-12-31, 19:17
  #4
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnoeliminativist
Ah okej, sidorna jag har varit inne på säger att 120x90cm ska vara ok. Kan det funka?
Problemet med din bild är inte främst låg upplösning. Bilden är sönderkomprimerad med jpeg-artefakter som får mina ögon att blöda innan jag ens tänker på upplösningen.
Citera
2018-12-31, 19:19
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnoeliminativist
Ah okej, sidorna jag har varit inne på säger att 120x90cm ska vara ok. Kan det funka?
Bilden är på 2953 x 3898 pixlar. Jag har fått lära mig att det optimala är minst 300 pixlar per tum. Alltså skulle man göra kortsidan ungefär 25 centimeter (cirka 10 tum).

Och som föregående skriver, så verkar bilden vara för hårt komprimerad. Och dessutom antagligen förstorad.
Citera
2018-12-31, 21:32
  #6
Medlem
Utskrift på canvas kräver väl inte alls samma pixeltäthet som t ex fotopapper.

TS; NASA har en massa högupplösta bilder att ladda ner, med lite redigering kan du göra en egen bild i högre upplösning genom att sätta ihop nedre delen på din bil, den svarta silhuetten, och en NASA-astrobild, då kan du skriva ut större.
Citera
2019-01-01, 18:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Problemet med din bild är inte främst låg upplösning. Bilden är sönderkomprimerad med jpeg-artefakter som får mina ögon att blöda innan jag ens tänker på upplösningen.
Äsh - dra i lite oskarpt brus med gausisk fördelning och kör lagereffekt "mjukt ljus" så kommer man runt det rätt bra.
Utskriven i 150 dpi så räcker det till 50x60 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Bilden är på 2953 x 3898 pixlar. Jag har fått lära mig att det optimala är minst 300 pixlar per tum. Alltså skulle man göra kortsidan ungefär 25 centimeter (cirka 10 tum).

Och som föregående skriver, så verkar bilden vara för hårt komprimerad. Och dessutom antagligen förstorad.

Offset ja - men detta är bläckstråle och då kan du lätt halvera den siffran eftersom det är en helt annan teknik.
Citera
2019-01-01, 21:29
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Utskrift på canvas kräver väl inte alls samma pixeltäthet som t ex fotopapper.

TS; NASA har en massa högupplösta bilder att ladda ner, med lite redigering kan du göra en egen bild i högre upplösning genom att sätta ihop nedre delen på din bil, den svarta silhuetten, och en NASA-astrobild, då kan du skriva ut större.

Nä, en canvas är oavsett inte tänkt att betraktas på särskilt nära håll. Har gjort canvas hos Crimson på riktigt högupplösta bilder där man ändå vill ha minst 50-100 cm betraktningsavstånd för att det ska se riktigt bra ut skulle jag säga.
Citera
2019-01-02, 13:00
  #9
Medlem
Ok tackar för alla svar. Har lärt mig följande:

1. Att använda denna bild kommer inte alls bli bra
2. Jag kan få till en hyfsat bra emulering mha denna bilds bottendel + NASA + Photoshop (jag suger på bildredigering men kan nog få en vän att göra det mot att jag bjuder på några middagar eller så).

Hoppas dock på att jag kan få tag på en mer högupplöst tif-version av denna bild då jag ju helst vill ha kvar referensen till dokumentären. Har dock ingen aning om hur jag ska gå tillväga för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback