• 5
  • 6
2019-01-01, 13:34
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Crostinis med bruschetta?
Vad hade du för smarrigt på crostinin resp. bruschettan?

Bruschettan på crostini.
Citera
2019-01-01, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Bruschettan på crostini.

What?
Crostini är ett litet kex.
Brushetta är en bit stekt bröd med olivolja och vitlök.
La du en brushetta ovanpå en crostini?
Citera
2019-01-01, 14:28
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
What?
Crostini är ett litet kex.
Brushetta är en bit stekt bröd med olivolja och vitlök.
La du en brushetta ovanpå en crostini?

Ja vi lade bruschettamixen/röran på de små kexen. Jag åt en större riktig pjäs till förrätt dock. Men mina körsbärstomater var inte särskilt mogna märkte jag, de smakade inte så mycket.
Citera
2019-01-01, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Ja vi lade bruschettamixen/röran på de små kexen. Jag åt en större riktig pjäs till förrätt dock. Men mina körsbärstomater var inte särskilt mogna märkte jag, de smakade inte så mycket.

Då fattar jag.
Brushetta är namnet på brödskivan man lägger t.ex ”brushettamix” på.

Som du beskrev det lät det som att du hade lagt en skiva stekt bröd ovanpå en crostini.
Citera
2019-01-01, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Vad spelar det för roll att en massa så kallade kocklegender har i saker i en maträtt när det ändock icke ingår i originalreceptet.
Om många begår mord är det då tillåtet eller.
Det är så jag hört med att bla i fjollträsk så är det vanligt med räkröror med både pepparrot och rödlök.
Fick själv det fåniga till mig en gång när jag skulle göra 90 Toast Skagen till ett bröllop.
Av en korkad kökschef som ville ha i rödlök.
Jag påtalade att det var fel att det inte ingår. varvid puckot sa att hon gillade det i sin Toast Skagen.
Det kanske inte bröllopsgästerna gör svarade jag.
Hon frågade mig då vad jag fått mina recept från.
Från Tores kokböcker och kallskänkan som utbildade mig så klart.
Jag ringde bröllopsparet som bodde i Göteborg, självklart skulle det enbart vara handskalade Bohusräkor i dillmajonäs toppade med Kalixlöjrom på en toast melba.
Tack för mig nu.
Ta gärna vad du vill i din räkröra men kalla den för räkröra eller vad du vill , men visa lite respekt mot Tore.

Kollade läget och jag hade förmodligen fel.
Enligt Karin Chädström var Tores ursprungliga skagenröra på Riche gjord på endast räkor, majonnäs, salt och vitpeppar, garnerad med löjrom, dill och citron. Dill i röran var Chädströms eget påhitt. Pepparroten kom till senare.
Så om du ska respektera fjollträsksonen Tore Wretman tar du bort dillen ur röran hädanefter.
Citera
2019-01-01, 19:47
Medlem
FrankieStubbss avatar
Av sed och gammal vana är nyåret den enda dagen på året då min far står för kokkonsten.

Som alltid bjöds det på helstekt oxe, kramsfågel samt legymer.

Vinet var vått samt ymnigt och det hela fortlöpte i glädjens tecken då det nya året firades in i sus och dus bland släkt och vänner i gemytligt samkväm.
Citera
2019-01-04, 20:53
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Jag gjorde ugnsgratinerad hummer med smak av vitlök och citron. Den smakade ganska gott men blev seg och jävlig. Första gången jag misslyckats med hummer. Vet inte om jag råkade ha den inne lite för länge, missade när timern ringde, eller om det var för att hummern hade varit djupfryst.
Svårt att gratinera redan sönderkokt hummer blir bättre med rå hummer testa det nästa gång.
Mvh Charlemange
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in