Citat:
Ursprungligen postat av
Charlemange
Vad spelar det för roll att en massa så kallade kocklegender har i saker i en maträtt när det ändock icke ingår i originalreceptet.
Om många begår mord är det då tillåtet eller.
Det är så jag hört med att bla i fjollträsk så är det vanligt med räkröror med både pepparrot och rödlök.
Fick själv det fåniga till mig en gång när jag skulle göra 90 Toast Skagen till ett bröllop.
Av en korkad kökschef som ville ha i rödlök.
Jag påtalade att det var fel att det inte ingår. varvid puckot sa att hon gillade det i sin Toast Skagen.
Det kanske inte bröllopsgästerna gör svarade jag.
Hon frågade mig då vad jag fått mina recept från.
Från Tores kokböcker och kallskänkan som utbildade mig så klart.
Jag ringde bröllopsparet som bodde i Göteborg, självklart skulle det enbart vara handskalade Bohusräkor i dillmajonäs toppade med Kalixlöjrom på en toast melba.
Tack för mig nu.
Ta gärna vad du vill i din räkröra men kalla den för räkröra eller vad du vill , men visa lite respekt mot Tore.
Kollade läget och jag hade förmodligen fel.
Enligt Karin Chädström var Tores ursprungliga skagenröra på Riche gjord på endast räkor, majonnäs, salt och vitpeppar, garnerad med löjrom, dill och citron. Dill i röran var Chädströms eget påhitt. Pepparroten kom till senare.
Så om du ska respektera fjollträsksonen Tore Wretman tar du bort dillen ur röran hädanefter.