Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vad säger ni om det här?
https://www.di.se/nyheter/goteborg-soker-losningar-for-bostadslan-i-utsatta-omradet/
Mellan raderna tycker jag det låter som att Göteborgs stad vill sälja av sitt gamla murkna bestånd i problemområden till de som bor där. Problemet som uppstår då är att de boende föga överraskande inte är kreditvärdiga.
"Ofta finns det kapital för att klara kontantinsatsen, men den finns kanske inte alltid på bankkonton. Den finns i släkter, i familjer. Där tror jag vi kan hjälpas åt att göra storbankerna mer varse vilka förutsättningarna är i de olika områdena",
Hur lirar det med penningtvättlagen som tillkommit just för att stävja svarta pengar och finansiering av olika terrororganisationer?
Troligen saknas också deklarerade vita inkomster i tillräcklig omfattning för att de boende ska anses kreditvärdiga. Jag tycker det låter som att man i Göteborg vill driva igenom subprime 2.0 men i svensk version. Kraschar det hela åker väl skattebetalarna som vanligt på notan får man förmoda?
Precis som du ser jag det som ett implicit erkännande att det är svarta pengar det handlar om.
Dessutom är det ett steg bort från den västerländska individualismen och en liten kapitulation för klantänkandet. Ska klanen Muhammed stå som ägare på bostadsrätten om det är klanen som har finansierat? Blir det klanöverhuvudet som står som innehavare och kommer på städdagen eller ska hela klanen komma?
Unken smak i munnen är bara förnamnet. I slutändan blir det andra som får stå för fiolerna ändå.