Flashback bygger pepparkakshus!
2018-12-31, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad säger ni om det här?

https://www.di.se/nyheter/goteborg-soker-losningar-for-bostadslan-i-utsatta-omradet/

Mellan raderna tycker jag det låter som att Göteborgs stad vill sälja av sitt gamla murkna bestånd i problemområden till de som bor där. Problemet som uppstår då är att de boende föga överraskande inte är kreditvärdiga.

"Ofta finns det kapital för att klara kontantinsatsen, men den finns kanske inte alltid på bankkonton. Den finns i släkter, i familjer. Där tror jag vi kan hjälpas åt att göra storbankerna mer varse vilka förutsättningarna är i de olika områdena",

Hur lirar det med penningtvättlagen som tillkommit just för att stävja svarta pengar och finansiering av olika terrororganisationer?

Troligen saknas också deklarerade vita inkomster i tillräcklig omfattning för att de boende ska anses kreditvärdiga. Jag tycker det låter som att man i Göteborg vill driva igenom subprime 2.0 men i svensk version. Kraschar det hela åker väl skattebetalarna som vanligt på notan får man förmoda?
Citera
2018-12-31, 11:43
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad säger ni om det här?

https://www.di.se/nyheter/goteborg-soker-losningar-for-bostadslan-i-utsatta-omradet/

Mellan raderna tycker jag det låter som att Göteborgs stad vill sälja av sitt gamla murkna bestånd i problemområden till de som bor där. Problemet som uppstår då är att de boende föga överraskande inte är kreditvärdiga.

"Ofta finns det kapital för att klara kontantinsatsen, men den finns kanske inte alltid på bankkonton. Den finns i släkter, i familjer. Där tror jag vi kan hjälpas åt att göra storbankerna mer varse vilka förutsättningarna är i de olika områdena",

Hur lirar det med penningtvättlagen som tillkommit just för att stävja svarta pengar och finansiering av olika terrororganisationer?

Troligen saknas också deklarerade vita inkomster i tillräcklig omfattning för att de boende ska anses kreditvärdiga. Jag tycker det låter som att man i Göteborg vill driva igenom subprime 2.0 men i svensk version. Kraschar det hela åker väl skattebetalarna som vanligt på notan får man förmoda?
Skurkaktiga Thatcher-metoder. De lägenheter med bra förutsättningar blir köpta till lågt pris. Kvar blir "skräpet" på skattebetalarnas nota.

Ge hellre frikostiga lån till icke vinstdrivande bostadsorganisationer för att bygga bostäder. 0% ränta i 30 år och slopat krav om tillstånd om lägenheterna går till låginkomstfamiljer skulle nog fungera fint.
Citera
2018-12-31, 12:01
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad säger ni om det här?

Precis som du ser jag det som ett implicit erkännande att det är svarta pengar det handlar om.

Dessutom är det ett steg bort från den västerländska individualismen och en liten kapitulation för klantänkandet. Ska klanen Muhammed stå som ägare på bostadsrätten om det är klanen som har finansierat? Blir det klanöverhuvudet som står som innehavare och kommer på städdagen eller ska hela klanen komma?

Unken smak i munnen är bara förnamnet. I slutändan blir det andra som får stå för fiolerna ändå.
Citera
2018-12-31, 16:02
Medlem
Bunsofsteels avatar
Klart att det finns kapital för att klara kapitalinsatsen. Svart kapital.
De kan ju inte lägga dom pengarna på bankkontot för då ryker ju bidragen...

Nu vill Göteborgs stad således att förenkla för skurkar och bedragare att köpa bostad och samtidigt lyfta bidrag...

Trodde jag hade hört allt.

Göteborg förtjänar att förtvina och dö fortare än kvickt.
Citera
2018-12-31, 20:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Precis som du ser jag det som ett implicit erkännande att det är svarta pengar det handlar om.

Dessutom är det ett steg bort från den västerländska individualismen och en liten kapitulation för klantänkandet. Ska klanen Muhammed stå som ägare på bostadsrätten om det är klanen som har finansierat? Blir det klanöverhuvudet som står som innehavare och kommer på städdagen eller ska hela klanen komma?

Unken smak i munnen är bara förnamnet. I slutändan blir det andra som får stå för fiolerna ändå.

Ytterligare en dimension som jag inte tänkte på. Konflikter inom brf är ju rätt vanliga redan innan. Vissa människor är nog inte ämnade att bo i br eller småhus. Indirekt en uppmaning till svarta pengar ja.
Citera
2019-01-02, 18:16
Medlem
"Okonventionella" nya ersättningsordet för penningtvätt.

Helt sjuk historia. Hade det varit 1 april hade man skrattat åt den.

Vi pratar inte om små summor om det ska vara insats till en bostad.

Dock tror jag inte Finansinspektionen kommer tillåta det. Så det lär bli ett slag i luften förslag. Det är inte bankerna själva som bestämmer om de kan införa det.

Detta borde tjänstemän och politiker inse redan när de kläckte idén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in