2019-01-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
En bra ledare som bestmt det t henne. Frnuftigt och bra fr hennes framtid. En femte plats i VC slr inte ett JVM guld p ngot stt d mjligheterna att ta JVM guld r bara nu vid detta tillflle medans att ta bra placeringar i VC har hon hela sin karrir p sig.

Hur vet du att hon kommer ta en pris-placering kommande r? Det trodde vl Lina Andersson ocks.
Citera
2019-01-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Man kan ha olika uppfattningar om hon redan borde ftt ka vrldscupen denna ssong, men efter JVM (som allts brjar 20 januari) s kommer hon f ka vrldscup och VM. Och redan nu p lrdag s tvlar hon mot Kalla p 10 km klassiskt. S hon behver inte vnta srskilt lnga till att mta sig mot de bsta seniorerna.

Och jag tror att hon sjlv ocks tycker att JVM r ett av hennes stora ml denna ssong. Hon "misslyckades" ju p 5 km klassiskt i JVM frra ssong och jag tror att hon nog vill visa att hon ocks kan ta ett JVM-guld i intervallstart.

Citat:
En bra ledare som bestmt det t henne. Frnuftigt och bra fr hennes framtid. En femte plats i VC slr inte ett JVM guld p ngot stt d mjligheterna att ta JVM guld r bara nu vid detta tillflle medans att ta bra placeringar i VC har hon hela sin karrir p sig.

Dr ser man, det finns fortfarande ngra som tycker det r rtt att stnga ute Frida.

Hon kan naturligtvis ha JVM som det stora mlet och samtidigt ka VC-lopp.Det finns inget antingen eller.
Att sen anvnda ord som "misslyckande" i hennes frra JVM nr hon tar ett guld och tv brons. Jag tror inte ens hon sjlv har s hga frvntningar p sig sjlv.
Citera
2019-01-07, 11:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Dr ser man, det finns fortfarande ngra som tycker det r rtt att stnga ute Frida.

Hon kan naturligtvis ha JVM som det stora mlet och samtidigt ka VC-lopp.Det finns inget antingen eller.
Att sen anvnda ord som "misslyckande" i hennes frra JVM nr hon tar ett guld och tv brons. Jag tror inte ens hon sjlv har s hga frvntningar p sig sjlv.

Det har jag inte sagt eller skrivit. Uppenbarligen klarade du inte av att lsa och frst vad jag skrev.

Och jag skrev misslyckande inom situationstecken ("misslyckande") just fr att visa att det egentligen inte var ett misslyckande men hon var i ledning efter ungefr halva loppet men tappade sedan en hel del. Och jag tror hon har lite revanschlust att visa att hon kan vinna ett JVM-guld ven i intervallstart (s har jag i alla fall tolkat hennes uttalanden).
Citera
2019-01-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Hur vet du att hon kommer ta en pris-placering kommande r? Det trodde vl Lina Andersson ocks.
Sjlvklart kan jag inte veta ngot med skerhet nr det gller framtiden. Om fallet blir som du beskriver att hon bara har chansen till bra placeringar nu i r och aldrig sen s var det inget att hnga i julgranen iallafall. Upplgget har hittills funkat bra med Ebba och tror det kommer funka bra med Frida ocks.
Citera
2019-01-07, 12:40
Medlem
Citat:
Sjlvklart kan jag inte veta ngot med skerhet nr det gller framtiden. Om fallet blir som du beskriver att hon bara har chansen till bra placeringar nu i r och aldrig sen s var det inget att hnga i julgranen iallafall. Upplgget har hittills funkat bra med Ebba och tror det kommer funka bra med Frida ocks.

Det kan ju vara s att man hmmas i sin utveckling s kan det leda till motivationsproblem. Dvs ett beslut av att inte kunna tvla med likasinnade kan ge vldigt negativ effekt lngsiktigt.

Vad gller Ebba s hade hon skert tagit OS-medalj frra ret om hon haft mer erfarenhet av vrldscup och tuffare lopp.
Citera
2019-01-07, 12:56
Medlem
Citat:
Allts hon mste slppas ut i vrldscup och VM omgende med denna niv och form hon visar upp.

Hur fan vgar man avvakta henne och snuva henne p framgngar? Vad som helst kan hnda, skador, vertrning osv, och vips r karriren frstrd. Lika bra att skrda nr frukten ligger precis framfr en.

Citat:
Risk fr motivationsproblem och utvecklingstapp nr man r s verlgsen som hon r.

Citat:
Dessutom, en femteplats i vrldscupen slr ett junior-vm-guld med hstlngder, bde prestige och pengar.

Hur fanken ska hon kunna slppas ut till VM omgende, nr msterskapet arrangeras i slutet av februari? Varfr skulle Frida tas ut omgende till VC, d det r sprint och sprintstafetter i helgen, sjlvklart mycket bttre att hon stlls mot vrldselitkare som Charlotte & Ebba ver 10 km klassiskt i Falun..

Hur kan man se s kortsiktigt? Lter mer som du vill se henne i Vinterstudion s snabbt som mjligt och inte har frmgan att se ett steg lngre eller vad som r bttre sett ur ett strre perspektiv..

Risk fr motivationsproblem? Med JVM, SM, vrldscuplopp och VM som vntar runt hrnet? Kommer ta allt du skriver med en enorm nypa salt framver, nnu mer n tidigare.. Har du glmt att Ebba ocks tvlar fr Sollefte? Eller tycker du Frida r helt verlgsen kontra Andersson ocks? Grym sparring finns redan p hemmaplan, de mttes ju bl.a. i Norrskogssvngen, vilket gynnar bda karna i bde ett kortsiktigt och lngsiktigt perspektiv..

S det r strre att ta en 5:e plats i VC n att bli juniorvrldsmstarinna? Hur kan det vara mer prestige i det? Att vara vrldens bsta junior och vinna ngot stort fr sitt land smller hgt, inte spelar de vl nationalsngen hissar svenska flaggan fr den som slutar 5:a?

Pengar har du dremot rtt i, men det r underordnat hr.. Att f kliva hgst upp p pallen i ett msterskap tvlandes fr sitt land, samtidigt som den svenska nationalsngen spelas just fr dig r ngot alldeles extra.. Det r en barndomsdrm som gr i uppfyllelse, samtidigt som det r bde ett bevis p de uppoffringar och tid du lagt ner lyckats, att du var bst nr det gller och att du r en mstare, en vinnare.. Tnk dig sjlv att ha en enorm vinnarskalle och sedan kunna kalla sig vrldsmstare eller olympisk mstare, ven om det r JVM eller Ungdoms-OS, det r ngot helt annat att g hela vgen och vinna n att inte gra det..

En 5:e plats i VC, det r stor respekt, men inte mer n s.. Du fr blommor p prisutdelningen och fr snegla upp mot pallen, dr det str 3 kare som var bttre fr dagen.. Klart det r en jttefin prestation, men tror du inte karen sjlv fredrar att vinna eller iaf vara p pallen?
Senast redigerad av sportnorden12345 2019-01-07 kl. 13:30.
Citera
2019-01-07, 13:00
Medlem
Citat:
Det kan ju vara s att man hmmas i sin utveckling s kan det leda till motivationsproblem. Dvs ett beslut av att inte kunna tvla med likasinnade kan ge vldigt negativ effekt lngsiktigt.

Vad gller Ebba s hade hon skert tagit OS-medalj frra ret om hon haft mer erfarenhet av vrldscup och tuffare lopp.
Eller s kanske hon blivit sjuk och missat hela OS. Vad vet vi? Enbart spekulationer. Varken du eller jag kan veta ngot om hur det skulle gtt.
Jag tror inte riktiga talanger bara frsvinner eller tappar karriren bara fr att dom under ngra mnader mter ett lgre motstnd. Hon har mtt lgre motstnd i flera r och det verkar ha gtt bra. Sjlvklart s behver hon pressas fr att utvecklas men det kommer ske efter JVM och framfr allt nrmaste ssongerna efter denna.
Citera
2019-01-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Hur fanken ska hon kunna slppas ut till VM omgende, nr msterskapet arrangeras i slutet av februari? Varfr skulle Frida tas ut omgende till VC, d det r sprint och sprintstafetter i helgen, sjlvklart mycket bttre att hon stlls mot vrldselitkare som Charlotte & Ebba ver 10 km klassiskt i Falun..

Hur kan man se s kortsiktigt? Lter mer som du vill se henne i Vinterstudion s snabbt som mjligt och inte har frmgan att se ett steg lngre eller vad som r bttre sett ver ett lngre perspektiv..

Risk fr motivationsproblem? Med JVM, SM, vrldscuplopp och VM som vntar runt hrnet? Kommer ta allt du skriver med en enorm nypa salt framver, nnu mer n tidigare.. Har du glmt att Ebba ocks tvlar fr Sollefte? Eller tycker du Frida r helt verlgsen kontra Andersson ocks? Grym sparring finns redan p hemmaplan, de mttes ju bl.a. i Norrskogssvngen, vilket gynnar bda karna i bde ett kortsiktigt och lngsiktigt perspektiv..

S det r strre att ta en 5:e plats i VC n att bli juniorvrldsmstarinna? Hur kan det vara mer prestige i det? Att vara vrldens bsta junior och vinna ngot stort fr sitt land smller hgt, inte spelar de vl nationalsngen hissar svenska flaggan fr den som slutar 5:a?

Pengar har du dremot rtt i, men det r underordnat hr.. Att f kliva hgst upp p pallen i ett msterskap tvlandes fr sitt land, samtidigt som den svenska nationalsngen spelas just fr dig r ngot alldeles extra.. Det r en barndomsdrm som gr i uppfyllelse, samtidigt som det r bde ett bevis p de uppoffringar och tid du lagt ner lyckats, att du var bst nr det gller och att du r en mstare, en vinnare.. Tnk dig sjlv att ha en enorm vinnarskalle och sedan kunna kalla sig vrldsmstare eller olympisk mstare, ven om det r JVM eller Ungdoms-OS, det r ngot helt annat att g hela vgen och vinna n att inte gra det..

En 5:e plats i VC, det r stor respekt, men inte mer n s.. Du fr blommor p prisutdelningen och fr snegla upp mot pallen, dr det str 3 kare som var bttre fr dagen.. Klart det r en jttefin prestation, men tror du inte karen sjlv fredrar att vinna eller iaf vara p pallen?

Att sparras p trning r en sak och p tvling en helt annan.

Vad r du s rdd fr ska hnda om hon struntar i det fniga junior-vm och tvlar vrldscup istllet? Hon r liksom 19 r och inget menlst barn.

Det kan bara livsviktigt att ta tillvara p en snabbt stigande utveckling i yngre r, se Klbo ex.

Hade Kalla struntat i junior-vm 2007 hade hon skert tagit medalj p senior-vm.
Citera
2019-01-07, 13:32
Medlem
Citat:
Eller s kanske hon blivit sjuk och missat hela OS. Vad vet vi? Enbart spekulationer. Varken du eller jag kan veta ngot om hur det skulle gtt.
Jag tror inte riktiga talanger bara frsvinner eller tappar karriren bara fr att dom under ngra mnader mter ett lgre motstnd. Hon har mtt lgre motstnd i flera r och det verkar ha gtt bra. Sjlvklart s behver hon pressas fr att utvecklas men det kommer ske efter JVM och framfr allt nrmaste ssongerna efter denna.

Det handlar inte om att frsvinna, utan det handlar om att bygga p och ta tillvara p den snabba utvecklingen Frida befinner sig i nu. Se i skolan, r ett barn bra i matematik s sger ju inte lraren t barnet att vnta in de andra med likadan bok, utan de ger barnet svrare uppgifter s att barnet stimuleras utefter sin egen utveckling. Samma ska ske inom idrott, utmana sin egen kapacitet, vara flexibel med ml och anpassa trningen efter utvecklingen.
Citera
2019-01-07, 13:37
Medlem
Tycker det r r magstarkt att pst att en femteplats i VC som junior med hela vrldseliten samlad skulle vga mindre n att vinna JVM. JVM r ju till fr att juniorer vldigt sllan kan hvda sig mot vrldseliten. Johaug vann JVM-guld som sistarsjunior men ngra veckor efter kom hon p en fjrdeplats i holmenkollens tremil, tror nog hon vrderar det mycket hgre, speciellt nr man redan har vunnit JVM tidigare ssong som yngre junior som Frida.
Senast redigerad av James-Stewart 2019-01-07 kl. 13:42.
Citera
2019-01-07, 13:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag ser inte att ka JVM om tv veckor str i motsttning till att ka vrldscup efter JVM (dvs om typ tre veckor och sedan under resten av ssongen).

Och lser man vad Frida har sagt i olika intervjuer s har hon sagt att ssongens ml r JVM s uppenbarligen gr hon en annan vrdering av JVM n en del hrinne.
Citera
2019-01-07, 13:52
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att frsvinna, utan det handlar om att bygga p och ta tillvara p den snabba utvecklingen Frida befinner sig i nu. Se i skolan, r ett barn bra i matematik s sger ju inte lraren t barnet att vnta in de andra med likadan bok, utan de ger barnet svrare uppgifter s att barnet stimuleras utefter sin egen utveckling. Samma ska ske inom idrott, utmana sin egen kapacitet, vara flexibel med ml och anpassa trningen efter utvecklingen.

Om jag frstr dig rtt s menar du att det r ett skede just nu dr hennes utveckling r extra viktig och om man inte tar vara p det fnstret dvs nrmaste veckorna s drabbar det hela hennes karrir? Jag r ingen expert p mnet och kan inte helt klart sga att det r fel men har svrt att se att det r s.

Nu fr hon utmaning i helgen mot Ebba och Kalla d hon r anmld till Falun och sen r det bara dryga veckan kvar till JVM. Efter det s fr hon ladda mot VM alternativt ett till 10k klassiskt WC i Cogne. Tror det kommer ordna sig rtt bra nd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in