2018-12-28, 21:46
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I norra Europa har folk i årtusenden dödat och styckat djur. Både män och kvinnor. Och varje år dödar och styckar många över hela vårt land älgar och andra bytesdjur.

Det är liksom inget nytt fenomen. Det tillhör livet i den här delen av världen. Så att jobba inom fiskeindustrin i Norge med att filea fisk eller slakta djur på ett slakteri i Värmland kräver inga mordlystna seriemördare för att bli utfört. De flesta etniska svenskar härstammar ju från århundraden, kanske årtusenden, av människor som dödat och styckat djur.

Jag äter kött och lägger inga moraliska aspekter på avlivandet av djur, dock tror jag att man måste vara tämligen okänslig för att slakta djur på daglig basis. Som jägare har jag tvingats ta ur och stycka vilt och det är ingen favoritsysselsättning. Yrkesslaktare är nog oftast rätt okänsliga personer, särskilt själva avlivningen är inget för kräsmagade. Slakterier är inga muntra miljöer...
Citera
2018-12-28, 22:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag äter kött och lägger inga moraliska aspekter på avlivandet av djur, dock tror jag att man måste vara tämligen okänslig för att slakta djur på daglig basis. Som jägare har jag tvingats ta ur och stycka vilt och det är ingen favoritsysselsättning. Yrkesslaktare är nog oftast rätt okänsliga personer, särskilt själva avlivningen är inget för kräsmagade. Slakterier är inga muntra miljöer...

Jag var på studiebesök en gång i gymnasiet på ett slakteri och kanske vi i norr är av ett annat släkte, men ingen mådde illa eller blev upprörda. Vi var i stället väldigt fascinerade.

Jag tror det är som att torka bajs/spyor dagligen på sjukhus och sjukhem. Man vänjer sig efterhand och det blir vardag. Men oavsett sjukvård eller slakteri - alla fixar så klart inte att arbeta med det.
Citera
2018-12-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonsnak
Är det verkligen normalfuntade människor som skjuter djur i huvudet för en sådan tråkig lön? Kanske är jag som är fjollig men vad fasen, bättre yrken måste väl ändå finnas än att skjuta ihjäl levande saker? Jag inser att det fyller en viktig samhällsfunktion och är nödvändigt, men en vettig människa skulle väl låta någon annan göra det?

Du låter som en latent vegetarian. Vad blir nästa tråd? "Vem blir skadedjursutrotare?"
Citera
2018-12-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det finns undersökningar på att slaktare i större utsträckning begått styckmord. Det är inget skämt utan bygger på delvis förmåga att stå och stycka döda kadaver dagarna i ända, samtidigt med kunskapen om hur kadaver just skärs i bitar, styckas med andra ord.

Sen går det så klart undra om det är yrkesvalet i sig som gör att slaktare styckar personer dom mördar eller om det enbart är så att hårdbarkade individer söker sig till slaktaryrket. Jag personligen tror på det senaste om jag skulle välja sida i frågan.
Över hälften av alla dömda styckmördare är slaktare, läkare och/eller har jakt som fritidsintresse
Citera
2018-12-29, 12:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Över hälften av alla dömda styckmördare är slaktare, läkare och/eller har jakt som fritidsintresse

Förstår inte riktigt vad det har med det här att göra. Menar du att läkare innerst inne vill mörda personer, att det är därför de blir läkare, och att alla jägare är potentiella mördare och att de egentligen vill skära upp buken på en människa istället? Någon märklig veganlogik som bara förstås av grönsaksfrälsta.

Det är väl självklart att om man vill frakta bort ett lik från en lägenhet, så är det lättare att skära det i bitar och stoppa i väskor än att ta det över axeln och bära nedför trappan med risk för upptäckt. Så har du specialkunskaper i den konsten utnyttjar ju du dessa i ett sånt här fall precis som att de som har ett skjutvapen har lättare för att skjuta någon vid mord än de som inte har det. Poliser som mördar använder säkert mer skjutvapen än vanligt folk och farmaceuter använder gifter/medicin istället.

Så bara för att man i sitt jobb styckar djur betyder det inte att man vill mörda och lemlästa människor. De fattar och förstår de flesta.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-12-29 kl. 12:26.
Citera
2018-12-29, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pythonsnak
Något jag tänkte på häromdan, vilken slags människa är det som jobbar som slaktare? Måste väl antingen vara någon svinfattig som enbart har detta som alternativ, eller någon riktig psykopat.

Varför annars skulle man döda och orsaka lidande när man kan jobba med något mer harmoniskt och tillfredsställande? Vad tror ni, känner ni några slaktare, vad för person är de?

(nej jag är inte vegetarian).

Hej hur ska du få kött om ingen slaktar? Svinfattig nej får ut 23 till 25 k efterskatt

Tack för att du läste
Citera
2018-12-29, 12:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacknimo
Hej hur ska du få kött om ingen slaktar? Svinfattig nej får ut 23 till 25 k efterskatt

Tack för att du läste

Hur kom det sig att du blev slaktare?
Citera
2018-12-29, 12:38
Bannlyst
Citat:
Hur kom det sig att du blev slaktare?

Hej nej nej nej jag är egenföretagare men blev provocerande ang kött, nån måste ju ta död på kossan fåret fisken.

Jag uttryckte mig klumpigt sorry.

Tack för att du läste
Citera
2018-12-29, 13:44
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad det har med det här att göra. Menar du att läkare innerst inne vill mörda personer, att det är därför de blir läkare, och att alla jägare är potentiella mördare och att de egentligen vill skära upp buken på en människa istället? Någon märklig veganlogik som bara förstås av grönsaksfrälsta.

Det är väl självklart att om man vill frakta bort ett lik från en lägenhet, så är det lättare att skära det i bitar och stoppa i väskor än att ta det över axeln och bära nedför trappan med risk för upptäckt. Så har du specialkunskaper i den konsten utnyttjar ju du dessa i ett sånt här fall precis som att de som har ett skjutvapen har lättare för att skjuta någon vid mord än de som inte har det. Poliser som mördar använder säkert mer skjutvapen än vanligt folk och farmaceuter använder gifter/medicin istället.

Så bara för att man i sitt jobb styckar djur betyder det inte att man vill mörda och lemlästa människor. De fattar och förstår de flesta.
Nu förstår jag ingenting? Det var bara ett konstanterande, jag spann vidare på Hegamons inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in