2018-12-28, 19:25
Medlem
Något jag tänkte på häromdan, vilken slags människa är det som jobbar som slaktare? Måste väl antingen vara någon svinfattig som enbart har detta som alternativ, eller någon riktig psykopat.

Varför annars skulle man döda och orsaka lidande när man kan jobba med något mer harmoniskt och tillfredsställande? Vad tror ni, känner ni några slaktare, vad för person är de?

(nej jag är inte vegetarian).
Citera
2018-12-28, 19:27
Medlem
Hegamons avatar
Det finns undersökningar på att slaktare i större utsträckning begått styckmord. Det är inget skämt utan bygger på delvis förmåga att stå och stycka döda kadaver dagarna i ända, samtidigt med kunskapen om hur kadaver just skärs i bitar, styckas med andra ord.

Sen går det så klart undra om det är yrkesvalet i sig som gör att slaktare styckar personer dom mördar eller om det enbart är så att hårdbarkade individer söker sig till slaktaryrket. Jag personligen tror på det senaste om jag skulle välja sida i frågan.
Citera
2018-12-28, 19:28
Medlem
Ett kneg som vilket annat, men ett hederligt och i mitt tycke ganska bra uppgift att förse folket med högkvalitativt svenskt kött.

Det finns säkert rötägg men jag tror de allra flesta slaktare ser till att avliva djuret snabbt och effektivt och följa lagen.

Annat är det väl med invandrarnas kött de ska väl pinas ihjäl eller så...
Citera
2018-12-28, 19:32
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det finns undersökningar på att slaktare i större utsträckning begått styckmord. Det är inget skämt utan bygger på delvis förmåga att stå och stycka döda kadaver dagarna i ända, samtidigt med kunskapen om hur kadaver just skärs i bitar, styckas med andra ord.

Sen går det så klart undra om det är yrkesvalet i sig som gör att slaktare styckar personer dom mördar eller om det enbart är så att hårdbarkade individer söker sig till slaktaryrket. Jag personligen tror på det senaste om jag skulle välja sida i frågan.
Finns det någon statistik på om slaktare mördar mer överlag? Annars är det väl ganska logiskt att slaktare som dödar i större utsträckning slaktar kroppen, för att de brukar slakta döda kroppar till vardags. Som du sa i första stycket alltså.
Citera
2018-12-28, 19:38
Medlem
fittslems avatar
Var väl lite inne för hipsters att bli slaktare för nått år sedan när hamburgertrenden drog igång. Hipsters har alltid varit varma för klassiska enkla mansjobb.
Citera
2018-12-28, 19:40
Avslutad
Det är en fysiskt och psykiskt stark person, man eller kvinna. Som arbete betraktat är det hedervärt och viktigt för både det ekologiska jordbruket, för klimatfrågan och för mänsklighetens överlevnad. Dödandet i sig orsakar inget lidande, och din slutsats om psykopatbeteende verkar vara mest grundad i din egen okunnighet om psykiatriska diagnoser. Om du besöker ett svenskt slakteri någon gång så kommer du upptäcka en mycket harmonisk arbetsplats, det är ganska tyst, mycket fokuserat arbete och respekterande av de liv som släcks.

Det låter också som du aldrig sett en slakt i verkligheten. Jag tror du fått din uppfattning genom dina egna fantasier och/eller så har du sett riktigt dåliga slakteriexempel på nätet, och så låter du det bilda grund för den okunnighet som vi andra nu tvingas ta del av.
Citera
2018-12-28, 19:47
Medlem
Vilket trams. Men OK så här går det till på låtsas
1. Den lille pojken börjar med att rycka vingar av flugor han fångat med flugpapper
2. Den lite större pojken skjuter på katter med luftgevär och stryper hönor
3. Ynglingen mobbar och plågar sina klasskamrater
4. I tonåren begår han sitt första random mord och känner att detta är livet
5. Han utbildar sig till slaktare, betydligt lättare än drömjobbet obducent
6. På fritiden seriemördar den vuxna slaktaren random uteliggare
I verkligheten är de helt vanligt folk, det är ett bra betalt yrke och man har lätt att få jobb var som helst i världen.

Kötthantering är ett av de äldsta hantverken i människans historia och behovet av arbetskraft kommer alltid att finnas.
I dagens yrke arbetar du inom livsmedelsindustrin med olika djurslag som ska styckas.

På utbildningen lär du dig hur du hanterar kött på bästa sätt, vass skärteknik och livsmedelskunskap. Du får också kunskap om djurens anatomi, köttkvalité och styckningsdetaljernas olika användningsområden. När du är färdigutbildad får du enkelt jobb som styckare, *finstyckare eller detaljstyckare eftersom det är ett bristyrke i en ständigt växande bransch.

https://astar.se/utbildning/slaktarestyckare/
Citera
2018-12-28, 19:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Masokistiska veganer!

Sadister.

Och helt vanliga riktiga män som inte lipar över lite blod.
Citera
2018-12-28, 19:58
Medlem
kordens avatar
Kanske jobbigt första dagen sen blir det en vardag, utan dom inget kött på grillen om du inte styckar skjuter djuret själv.
Citera
2018-12-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vilket trams. Men OK så här går det till på låtsas
1. Den lille pojken börjar med att rycka vingar av flugor han fångat med flugpapper
2. Den lite större pojken skjuter på katter med luftgevär och stryper hönor
3. Ynglingen mobbar och plågar sina klasskamrater
4. I tonåren begår han sitt första random mord och känner att detta är livet
5. Han utbildar sig till slaktare, betydligt lättare än drömjobbet obducent
6. På fritiden seriemördar den vuxna slaktaren random uteliggare
I verkligheten är de helt vanligt folk, det är ett bra betalt yrke och man har lätt att få jobb var som helst i världen.

Kötthantering är ett av de äldsta hantverken i människans historia och behovet av arbetskraft kommer alltid att finnas.
I dagens yrke arbetar du inom livsmedelsindustrin med olika djurslag som ska styckas.

På utbildningen lär du dig hur du hanterar kött på bästa sätt, vass skärteknik och livsmedelskunskap. Du får också kunskap om djurens anatomi, köttkvalité och styckningsdetaljernas olika användningsområden. När du är färdigutbildad får du enkelt jobb som styckare, *finstyckare eller detaljstyckare eftersom det är ett bristyrke i en ständigt växande bransch.

https://astar.se/utbildning/slaktarestyckare/
"Vilka slags personer blir slaktare " var frågeställningen, inte "Vilka slags personer blir styckare". Nu är jag inte så insatt i arbetsuppgifterna, men jag antar att en slaktare kanske håller på med styckning också, och vice versa.

I slaktarens arbetsuppgifter ingår att bedöva djuret och sedan avliva det med pistol, el eller gas.

En slaktare/styckare tjänar i åldern 25-39 i genomsnitt 27000 kr/månad medan en slaktare/styckare i åldern 40-64 tjänar i genomsnitt 27500 kr/månad.
.
http://mittyrke.se/yrkesinformation/tillverkning-reparation/slaktare-styckare/slaktare-styckare.html

Är det verkligen normalfuntade människor som skjuter djur i huvudet för en sådan tråkig lön? Kanske är jag som är fjollig men vad fasen, bättre yrken måste väl ändå finnas än att skjuta ihjäl levande saker? Jag inser att det fyller en viktig samhällsfunktion och är nödvändigt, men en vettig människa skulle väl låta någon annan göra det?
Citera
2018-12-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonsnak
"Vilka slags personer blir slaktare " var frågeställningen, inte "Vilka slags personer blir styckare". Nu är jag inte så insatt i arbetsuppgifterna, men jag antar att en slaktare kanske håller på med styckning också, och vice versa.

I slaktarens arbetsuppgifter ingår att bedöva djuret och sedan avliva det med pistol, el eller gas.

En slaktare/styckare tjänar i åldern 25-39 i genomsnitt 27000 kr/månad medan en slaktare/styckare i åldern 40-64 tjänar i genomsnitt 27500 kr/månad.
.
http://mittyrke.se/yrkesinformation/tillverkning-reparation/slaktare-styckare/slaktare-styckare.html

Är det verkligen normalfuntade människor som skjuter djur i huvudet för en sådan tråkig lön? Kanske är jag som är fjollig men vad fasen, bättre yrken måste väl ändå finnas än att skjuta ihjäl levande saker? Jag inser att det fyller en viktig samhällsfunktion och är nödvändigt, men en vettig människa skulle väl låta någon annan göra det?

Det var en usel lön, det håller jag med om. I huset jag bodde fanns förr i tiden ett litet "styckeri", jag blandade ihop slakteri och styckande. Personalen jobbade ofta bara tidig morron/förmiddag och gick hem till lunch. Men de styckade döda djurkroppar de slaktade inte som du riktigt påpekar. Om jag kunde skulle jag bli vegan.
Citera
2018-12-28, 20:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
I norra Europa har folk i årtusenden dödat och styckat djur. Både män och kvinnor. Och varje år dödar och styckar många över hela vårt land älgar och andra bytesdjur.

Det är liksom inget nytt fenomen. Det tillhör livet i den här delen av världen. Så att jobba inom fiskeindustrin i Norge med att filea fisk eller slakta djur på ett slakteri i Värmland kräver inga mordlystna seriemördare för att bli utfört. De flesta etniska svenskar härstammar ju från århundraden, kanske årtusenden, av människor som dödat och styckat djur.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-12-28 kl. 20:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in