2018-12-28, 16:51
Medlem
Användarnamn som anses vara förväxlingsbara med någon annan medlem är förbjudet.

Hur ska en medlem (i synnerhet nyreggade sådana) veta vilka användarnamn som redan existerar och riskerar att bli förväxlingsbara?

Stängs dessa av oavsett om de är medvetna om förväxlingen eller ej?
Citera
2018-12-28, 16:54
Medlem
najass avatar
Det är väl rätt snabbt kollat i medlemslistan innan man reggar sig https://www.flashback.org/memberlist.php
Citera
2018-12-28, 16:59
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Användarnamn som anses vara förväxlingsbara med någon annan medlem är förbjudet.

Hur ska en medlem (i synnerhet nyreggade sådana) veta vilka användarnamn som redan existerar och riskerar att bli förväxlingsbara?

Stängs dessa av oavsett om de är medvetna om förväxlingen eller ej?
Det måste vara något som ligger nära.
Tex:
LuminousChrome
LuminousChome
LuninmousChrome
Citera
2018-12-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det är väl rätt snabbt kollat i medlemslistan innan man reggar sig https://www.flashback.org/memberlist.php

Rätt snabbt? 1 208 205 medlemmar. Gränsdragningen känns också inte helt klar. Det går inte att skapa identiska kontonamn, så risk för förväxling är utesluten såvida medlemmen inte aktivt strävar efter det.
Citera
2018-12-28, 17:02
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Rätt snabbt? 1 208 205 medlemmar. Gränsdragningen känns också inte helt klar. Det går inte att skapa identiska kontonamn, så risk för förväxling är utesluten såvida medlemmen inte aktivt strävar efter det.
Det får väl vara en bedömningsfråga från fall till fall. Det är inte konstigare än hur de flesta andra regler upprätthålls

Jag tycker att det känns rimligt att man stänger av en sådan medlem
Citera
2018-12-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det får väl vara en bedömningsfråga från fall till fall. Det är inte konstigare än hur de flesta andra regler upprätthålls

Ja, min frågade kretsade främst kring hur den nyreggade medlemmen ska kunna veta. Men då menar alltså najas att man ska behöva granska igenom tidigare medlemmar innan användarnamn väljs, vilket jag ärligt talat inte tror någon gör.
Citera
2018-12-28, 17:06
Avslutad
Tycker det är märkligt och otympligt att medlemmarna inte är sorterade i bokstavsordning, tar ju en evighet att leta upp. Går ju att sortera på första bokstaven i namnet men sedan är allt sorterat efter antal inlägg i forumet med 400+ sidor.
Citera
2018-12-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigly
Tycker det är märkligt och otympligt att medlemmarna inte är sorterade i bokstavsordning, tar ju en evighet att leta upp.

Som sagt, ingen gör det. Regeln är efterbliven.
Citera
2018-12-28, 17:11
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ja, min frågade kretsade främst kring hur den nyreggade medlemmen ska kunna veta. Men då menar alltså najas att man ska behöva granska igenom tidigare medlemmar innan användarnamn väljs, vilket jag ärligt talat inte tror någon gör.
Det får helt enkelt vara upp till användaren. Som du säger så lär ingen göra det, men jag tycker att det är ett pris värt att betala för att diskussioner ska kunna föras på ett hyfsat normalt sätt
Citera
2018-12-28, 17:19
Medlem
Tror att det är rätt sällan någon har fällts för 2.04 av misstag, utan det har helt enkelt handlat om folk som uppenbarligen skapat ett konto bara för att jävlas med en annan användare.

Exempel där folk har bannats är micro116 vs micro113, JeffAhl vs Jeff-Ahl, Arne.Anka vs Arnes.Anka, Gordon_Blixt vs GordonBlixt, CyrusKNetWork vs CyrusGNetwork

Sedan har du en hel rad där folk har ordet "admin" eller "moderator" i sitt hamn
Citera
2018-12-28, 17:20
Medlem
Oldberrys avatar
Poängen med reglen är väl att det inte ska vara tillåtet att imitera någon annan användare. Men då borde det i och för sig snarare vara ett regelbrott att ha samma visningsbild...
Citera
2018-12-28, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pigly
Tycker det är märkligt och otympligt att medlemmarna inte är sorterade i bokstavsordning, tar ju en evighet att leta upp. Går ju att sortera på första bokstaven i namnet men sedan är allt sorterat efter antal inlägg i forumet med 400+ sidor.
Faktiskt var det lite klurigt, testa på beaver och det kom upp en del, men inte mitt då jag har ett Underscore tecken, och även beaver_ gav noll, så jag var tvungen att söka på hela namnet för att hitta mig själv.

Ett alternativ är att de ordna bokstavsordning när man just söker på bara en bokstav, ty b.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in