2018-12-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jaså hur är det istället då?
För mycket fett hämnar beviserligen testot i kroppen och för lite är ju inte alls bra för kroppen.
Vad är då det optimala generellt?
Ja någonstans i mitten mellan ytterligheterna.
Problemet är att vi väger mer än för men samtidigt har mindre muskler vilket ger en missvisande normalitet.
Men det sitter ju fortfarande kvar i huvudet vad vi uppfattar som mest attraktivt och antagligen det mest vitala som nedärvts i väldigt många generationer eftersom den kroppen har varit mest framgångsrik bland män.
Vilket är runt +-12% fett på män som redan har nämnts.

Har du inte källor på det så är det inte mer än fantasier, sorry.
Citera
2018-12-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Har du inte källor på det så är det inte mer än fantasier, sorry.
Ok tråkigt för dig
Citera
2018-12-29, 09:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok tråkigt för dig
Eller för dig. Eftersom det är den som kommer med påståendet som har bevisbördan, och eftersom du i detta fall inte hade det kan man ta det du skrev med en nypa salt, eller ignorera det för den delen.
Citera
2018-12-29, 10:28
Medlem
Citat:
I dagens läge så räknar man det som lågt men för i ”tiden” så kan jag nog tänka mig att unga män låg någonstans där.

12% är väl förövrigt runt den optimala nivån för hormonbalansen för män.

Nope, det gjorde dom inte. ”Förr i tiden” var en lägre andel överviktiga ja, däremot existerade inte gymideal och kroppshets.
Vi går mer mot extremer, vi har aldrig varit fetare eller mer vältränade än idag.
Gymmar du någorlunda seriöst idag så är du muskulösare än minst 99% var ”då”.
Average skogshuggare år 1900 var varken muskulös eller rippad, dom hade inte förutsättningar för det, sen fanns naturligtvis genetiska freaks..som idag.
Citera
2018-12-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Nope, det gjorde dom inte. ”Förr i tiden” var en lägre andel överviktiga ja, däremot existerade inte gymideal och kroppshets.
Vi går mer mot extremer, vi har aldrig varit fetare eller mer vältränade än idag.
Gymmar du någorlunda seriöst idag så är du muskulösare än minst 99% var ”då”.
Average skogshuggare år 1900 var varken muskulös eller rippad, dom hade inte förutsättningar för det, sen fanns naturligtvis genetiska freaks..som idag.
Fortfarande så hade folk ett lägre genomsnitt än vad de har idag trotts ytterligheterna om vi snackar andel fet sett till muskler.
Jag har inte påstått att en vanlig arbetare såg ut som någon typiskt vältränad kille som tränat på gym?
Jobbet stimulerade snarare uthållighet än stora explosiva muskler.
Sen får du skilja på brad pitt i fight club och Arnold i hans glansdagar.
Tar du bort sterioder så kan jag lova dig att en gruvarbetare, skogshuggare stod sig bra emot dagens genomsnittsliga gymmedlem.
Citera
2018-12-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Eller för dig. Eftersom det är den som kommer med påståendet som har bevisbördan, och eftersom du i detta fall inte hade det kan man ta det du skrev med en nypa salt, eller ignorera det för den delen.
Därav tråkigt för honom att jag inte hittade någon vetenskaplig källa.
Har personligen testat mina testo nivåer från när jag hade 25% efter en grisbulk och låg på en hög andel kalorier med efter att jag deffat till 10% och börjat äta igen men inte i närheten av det jag åt under grisbulken.
Gissa vad?
Mitt testoteron hade gått upp märkbart!
Jag började även utvecklas igen efter att det hade stannat upp vid slutet av grisbulken.
Visst jag tappade styrka under deffen men jag kom igen och gick förbi där jag hade pekat innan deffen på 2 månader samtidigt som jag ökade i fett ytterst lite.
En vän slog vad om att mina nivåer skulle höjas eftersom han skälv hade gjort samma grej.
Jag förlorade 1000 kr men fick insikten hur förbannat dåligt det är att grisbulka om målet är att utvecklas långsiktigt och samtidigt ha en fin fysik.
Förövrigt min största misstag under mina 8 års styrketränade.
Om du sitter i en sits nu med drygt 20% testa att göra samma sak som jag gjorde så kommer du få en ögonöppnare!
Jag kanske går iväg som en förlorare i diskussionen för att jag saknar en bra vetenskaplig källa men personligen är jag en vinnare då detta förändrade allt för mig i träning och kostväg.
Citera
2018-12-29, 11:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Därav tråkigt för honom att jag inte hittade någon vetenskaplig källa.
Har personligen testat mina testo nivåer från när jag hade 25% efter en grisbulk och låg på en hög andel kalorier med efter att jag deffat till 10% och börjat äta igen men inte i närheten av det jag åt under grisbulken.
Gissa vad?
Mitt testoteron hade gått upp märkbart!
Jag började även utvecklas igen efter att det hade stannat upp vid slutet av grisbulken.
Visst jag tappade styrka under deffen men jag kom igen och gick förbi där jag hade pekat innan deffen på 2 månader samtidigt som jag ökade i fett ytterst lite.
En vän slog vad om att mina nivåer skulle höjas eftersom han skälv hade gjort samma grej.
Jag förlorade 1000 kr men fick insikten hur förbannat dåligt det är att grisbulka om målet är att utvecklas långsiktigt och samtidigt ha en fin fysik.
Förövrigt min största misstag under mina 8 års styrketränade.
Om du sitter i en sits nu med drygt 20% testa att göra samma sak som jag gjorde så kommer du få en ögonöppnare!
Jag kanske går iväg som en förlorare i diskussionen för att jag saknar en bra vetenskaplig källa men personligen är jag en vinnare då detta förändrade allt för mig i träning och kostväg.
Att en större mängd fettmassa på kroppen är negativt för mängden testosteron är ingenting nytt, om man har någorlunda kunskap inom ämnet behöver man inte gissa sig till det, och har förövrigt inget med ditt påstående om att 12 % kroppsfett är optimalt att göra. Och att mängden testosteron ökade när du gick ned från 25+ %kroppsfett ned mot 10 % är inget märkvärdigt. Kul att du kom till insikt angående en så kallad grisbulk dock.
Citera
2018-12-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att en större mängd fettmassa på kroppen är negativt för mängden testosteron är ingenting nytt, om man har någorlunda kunskap inom ämnet behöver man inte gissa sig till det, och har förövrigt inget med ditt påstående om att 12 % kroppsfett är optimalt att göra. Och att mängden testosteron ökade när du gick ned från 25+ %kroppsfett ned mot 10 % är inget märkvärdigt. Kul att du kom till insikt angående en så kallad grisbulk dock.
Skrev -+12% dvs inget exakt utan runt där.
Kollar man runt så ligger rekommendationen 8-20% beroende på ålder.
Är man 20-25 så är 12% ett bra riktmärke skulle jag vilja påstå.
Citera
2018-12-29, 12:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Skrev -+12% dvs inget exakt utan runt där.
Kollar man runt så ligger rekommendationen 8-20% beroende på ålder.
Är man 20-25 så är 12% ett bra riktmärke skulle jag vilja påstå.
Bra riktmärke, ja. Men siffran vad gäller optimalt är individuellt.
Citera
2018-12-29, 14:11
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Driver du med mig? Brad P är ungefär 180 och vägde ungefär 72-73 kg i fight club. Det är inte mycket muskler det..

https://goo.gl/images/MnXR9u

Är du på riktigt? Brad Pitt hade tvärt om extremt vältränad kropp, extremt hård träning och deff ligger bakom de där extremt trimmade svällande musklerna.
Citera
2018-12-29, 14:38
Medlem
Gullegubbens avatar
Min skattning från denna plottade graph är att runt 2 procent av alla vuxna män har bf under 12 procent.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Body_mass_index#/media/File%3ACorrelation_between_BMI_and_Percent_Body_Fa t_for_Men_in_NCHS'_NHANES_1994_Data.PNG
Citera
2018-12-29, 14:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Amerikanska OS-simmare ligger runt 12.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/6650717/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem