2018-12-28, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Vad lever folk i för bubbla här? Om man med enbart gymnasieutbildning fixar ett heltidsjobb ska man vara oerhört nöjd. Många som går utan jobb eller knegar på några timmar i veckan. Om man dessutom får cirka 23-25k innan skatt så är man lyckligt lottad. Sluta ge TS en skev bild av verkligheten

Frågan är vad du lever i för bubbla egentligen? Har endast gått gymnasiet här, jobbar bara heltid med flex och plockar ut 26 efter skatt.
Citera
2018-12-28, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Frågan är vad du lever i för bubbla egentligen? Har endast gått gymnasiet här, jobbar bara heltid med flex och plockar ut 26 efter skatt.

Betyder detta att alla som gått enbart gymnasiet plockar ut 26k efter skatt....eller att det kanske är några enstaka därute som har haft tur? Din resonemang bevisar ju hur farligt det är att stanna vid gymnasiestudier
Citera
2018-12-28, 08:36
Medlem
ComedyBalls avatar
Jobbar som lastbilschaufför. Runt 26-28k efter skatt, kör bara natt
Citera
2018-12-28, 09:51
Citat:
Ursprungligen postat av NSS
Om du har samma jobb, men förflyttar dig till företagets verksamhet i Finspång från Kalmar så påstår du att du får en löneförhöjning och tycker detta är lämpligt för statistik över löneutvecklingen gällandes yrket, när det i själva verket beror på att du skattar mindre?
Du vill alltså vilseleda andra, ok.

Visst är netto relevant när det kommer till ens egna utgifter, men inte när man ska jämföra löner mellan yrken.

Flytta jag till Finnspång från Kalmar så vill jag veta vad jag får i handen i Kalmar.
Citera
2018-12-28, 10:26
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Finns i praktiken inga högavlönade jobb i Sverige med tanke på skattetrycket och världens mest progressiva beskattning. Lönar sig knappast att skaffa sig högre bruttolön. Alla skall tryckas ner till samma nivå. Ingen solros skall få växa högre än nån annan, då måste den klippas av. Välkommen till Jante.

Dess utom har vi ett stort antal Eu-arbetare från Polen och olika länder som drar ner priserna. Att jobba sig rik på ett så kallat vanligt jobb går ej.
Citera
2018-12-28, 11:13
Medlem
Tjoflos avatar
Något hantverk kanske. Elektriker är grymt betalt, men kan vara jobbig väg att bli fullständig där du inte behöver en övervakare. Plattsättare, tungt, men bra betalt. Snickare är också kul och bra betalt.

Det som är viktigt att tänka på med alla hantverksyrken är att du har en vit sida och en svart. Den svarta sidan kan vara precis hur stor du vill att den ska vara.

Jag jobbar inom ett specifikt hantverk med egen firma. Man skattar bort 60% av lönen så det är inte lätt att tjäna bra pengar. Under 2018 arbetade jag bara nio månader, så min lön måste även täcka dagar då jag inte har arbete, men samtidigt drog jag in runt 120.000 på svarta jobb så jag har nog en inkomst på ungefär 35000 efter skatt under 12 månader, men har bara arbetat nio. Så potentialen att tjäna mer finns, men det är skönt att vila också.

Men att starta eget och bli känd bland andra så du får jobb kan ta ett tag och du måste veta vad du gör.
Citera
2018-12-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ok bla bla bla. Men oberende av var man bor och betaler skatt är det väl det man får i handen som är relevant?! Det är väl det enda korrekta och justerade resultatet man kan anända sig av? Eller blir man särbehandlad i Finnspång för att man kommer ifrån Kalmar?
Jobbar du i Finspång men är skriven i Linköping betalar du 30,90% kommunalskatt.

Jobbar du i Finspång och även bor i Finspång så betalar du 32,85% i inkomstskatt och betalar således nästan 2% mer i skatt än din kollega. (Och har således lägre nettolön)

Därför jämför man aldrig nettolön.
Citera
2018-12-28, 12:42
Medlem
Sprinklermontör alt något inom bygg finns många snabbspår till det. Inom sprinkler kan det vara mycket svårt att få jobb utan att känna någon men efter 3 år lärling har man ca 42000kr i månaden. Iaf över 500k per år
Citera
2018-12-28, 13:04
Medlem
pingvinhelvetes avatar
http://www.lokforarutbildning.se/
Ingångslön ca 30, slutlön efter något år några tusenlappar under 40
Citera
2018-12-28, 14:51
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Jobbar du i Finspång men är skriven i Linköping betalar du 30,90% kommunalskatt.

Jobbar du i Finspång och även bor i Finspång så betalar du 32,85% i inkomstskatt och betalar således nästan 2% mer i skatt än din kollega. (Och har således lägre nettolön)

Därför jämför man aldrig nettolön.

Nej, därför är det bra att veta exakt vad man får i handen var man än befinner sig.

Alla sossevariabler är då avklarade.
Citera
2018-12-28, 14:59
Medlem
VWazzs avatar
På ica lager tjänar man väldigt bra med pengar har jag hört från väldigt många olika folk. Tyvärr tar dom inte in någon om man har narkotika eller våldsbrott på registret dock. Men folk får ut minst 25 laxish och de som bor på jobbet (de som skapat sitt "liv" på jobbet) ännu mer. Ja det är ett jobb för efterblivna men vad har folk för möjligheter utan vidareutbildning egentligen?!
Citera
2018-12-28, 15:03
Medlem
Hög lön får de endast om du har något oproduktivt och meningslöst jobb där snacka skit och vara festlig väger tyngre än om de verkligen har kompetens eller tillför kakan något.

Bara titta dig omkring fråga di hur många av dessa som har det gött har ett jobb som är viktigt eller tillför kakan något så skall du upptäcka att kompetens och produktivitet är saker majoriteten snor sitt leverbröd från.

Syssla med något som direkt eller indirekt betalas av staten, någon meningslös konsultverksamhet lär göra dig till mångmiljpnär i tidig ålder i synnerhet med en borgerlig budget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in