2018-12-24, 15:31
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Om du vill gå maskininlärningsmaster varför inte göra det från en kandidat i elektro / teknisk fysik / teknisk matematik / data?

Vad är det med INDEK som lockar? Har svårt att förstå det resonemanget.

Jadu, det finns ju en anledning till varför det går att välja master maskininlärning från indek, eller hur? Jag frågar ju vilken utbildning som är bra om man vill arbeta inom AI och jag såg att indek, som är en bra utbildning i sig, har en maskininlärningsmaster. Det är ju inte för tomma intet de har det. Anledningen till att jag sa indek är för att både kurserna inom indek, och ämnet maskininlärning intresserar mig.
Citera
2018-12-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Jadu, det finns ju en anledning till varför det går att välja master maskininlärning från indek, eller hur? Jag frågar ju vilken utbildning som är bra om man vill arbeta inom AI och jag såg att indek, som är en bra utbildning i sig, har en maskininlärningsmaster. Det är ju inte för tomma intet de har det. Anledningen till att jag sa indek är för att både kurserna inom indek, och ämnet maskininlärning intresserar mig.
Vilken högskola är det du kollar på? KTHs indek erbjuder inte maskininlärningsmaster.

Men vill du läsa maskininlärning/programmering är ju datateknik det uppenbara valet. Är du 100% på att det är maskininlärning du vill hålla på med så kan teknisk fysik vara något också.
Citera
2018-12-24, 16:13
Medlem
nordicwraths avatar
Datateknik på KTH eller mjukvaruteknik på LIU. Båda är inriktade på mjukvara och har master i artificiell intelligens och maskininlärning. AI är mjukvara och matematik, så något åt det hållet ska du gå.
Citera
2018-12-24, 17:14
Medlem
Indek?
Du kunde inte komma längre från maskinlärning med en civing.
Citera
2018-12-24, 18:02
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonsnak
Vilken högskola är det du kollar på? KTHs indek erbjuder inte maskininlärningsmaster.

Men vill du läsa maskininlärning/programmering är ju datateknik det uppenbara valet. Är du 100% på att det är maskininlärning du vill hålla på med så kan teknisk fysik vara något också.
Chalmers har en master i data science och AI: https://www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/Pages/Data-Science.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Indek?
Du kunde inte komma längre från maskinlärning med en civing.

Om du bara hade sökt vad som erbjuds på Indek så hade du insett att du inte kunde komma längre från att ha rätt. På Chalmers erbjuds ordagrant master i data science och AI på inom indek-programmet. https://www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/Pages/Data-Science.aspx
Senast redigerad av Scalibur 2018-12-24 kl. 18:04.
Citera
2018-12-24, 18:09
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
AI är ju ett ganska brett begrepp. Vilken delgren av det är det som du är intresserad av?

Den delgren som behandlar självkörande bilar, bokföringsprogram och liknande. Egentligen är jag inte så värst intresserad att hårdkoda programmen, utan vill hellre vara projektledare inom AI eller liknande.
Citera
2018-12-24, 22:22
Medlem
Citat:

Ingenting av det som skiljer indek från övriga linjer kommer hjälpa dig att bli bättre på AI. Men, ok jag märker att du inte gillar detta resonemang så läs du ekonomi och projektledning istället för fler datakurser.
Citera
2018-12-24, 22:23
Medlem
Citat:
Den delgren som behandlar självkörande bilar, bokföringsprogram och liknande. Egentligen är jag inte så värst intresserad att hårdkoda programmen, utan vill hellre vara projektledare inom AI eller liknande.

Okej, då tänker du på AI som beslutsunderstöd tror jag. En bra grund i algoritmik, inklusive villkorsprogrammering, olika varianter av optimeringar och solvers kan vara bra att ha i bagaget om du vill ha en bra förståelse för hur systemen fungerar. I självkörande bilar kommer det ju även ofta in en hel del bearbetning av sensordata i realtid vilket kräver en god förståelse för datarepresentation och -bearbetning.

Jag skulle nog säg att du bör söka dig åt datahållet snarare än indek om du vill få en bra förståelse. Sen kan du ju alltid bredda med kurser inom projektledning och ekonomi.
Citera
2018-12-25, 12:57
Medlem
Citat:
Citat:
Ind ek är nog mer lämplig om du tänker dig en framtid som säljare av AI-produkter.

För att fungera som projektledare så behöver du begripa vad som skall göras. För det behöver du jobba några år innan du får förtroende att driva något på lägsta nivå.

Givet vad du skriver är det nog datateknik som är den lämpligaste utbildningen. Men det lär fungera med F, E och Y också.

Ang självkörande bilar handlar det mycket om att förstå komponenterna och hur dessa fungerar och programmeras. Det är realtidsnära programmering. Sedan är det mycket integration. Man köper HW och SW komponenter och integrerar dessa.

Verkligheten är något gråare än fantasierna.
Citera
2018-12-25, 15:58
Medlem
Citat:
Nu hänger jag med, jag tänkte på automatisering i form av mjukvara, som finns i självstyrande bilar, bokföringsprogram och liknande. Industriautomation är ju också en viss form av automation, men den är mer inriktad på att lätta på fysiska sysslor, jag funderade mer på den typen av arbete som är mer administrativt Men elektroteknik kanske överlappar med den sorters automatisering med AI som jag tänker på?

Japp funderade något åt det hållet, master i maskininlärning via indek. Skulle det vara passande tycker du?

Förstår det nu, jag tänkte mest artificiell intelligens och machine learning. Vilka utbildningar kan erbjuda det du nämner?

Chalmers kan, KTH säkerligen sedan är LTH stora inom datavetenskap men vet inte om den är mer praktisk och traditionell snarare än vad som är i ropet (AI och machine learning).
Citera
2018-12-25, 17:55
Medlem
Som jag ser det så kommer du med största sannolikhet inte att få en tillräcklig teoretisk grund genom ind. ek. Vill du jobba som managementkonsult och hjälpa organisationer med automatisering och ha ML tillgängligt som ett verktyg räcker det säkert, men om du är intresserad av själva tekniken borde du nog gå t.ex. data eller teknisk fysik.

Dock är AI/machine learning fortfarande så pass ungt som ämne att mycket av kunskapen ligger över master-nivå. Vill man jobba med de riktigt intressanta tillämpningarna där man behöver pressa så mycket som möjligt ur nuvarande algoritmer eller uppfinna nya förväntas man i princip ha en doktorsexamen. Kan vara värt att ha i baktanke om det är något sådant du vill göra.
Citera
2019-07-20, 00:34
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Som jag ser det så kommer du med största sannolikhet inte att få en tillräcklig teoretisk grund genom ind. ek. Vill du jobba som managementkonsult och hjälpa organisationer med automatisering och ha ML tillgängligt som ett verktyg räcker det säkert, men om du är intresserad av själva tekniken borde du nog gå t.ex. data eller teknisk fysik.

Dock är AI/machine learning fortfarande så pass ungt som ämne att mycket av kunskapen ligger över master-nivå. Vill man jobba med de riktigt intressanta tillämpningarna där man behöver pressa så mycket som möjligt ur nuvarande algoritmer eller uppfinna nya förväntas man i princip ha en doktorsexamen. Kan vara värt att ha i baktanke om det är något sådant du vill göra.

Påbörjar i höst civilingenjör inom IT, och jag kommer kunna välja masterprogram inom Data science och maskininlärning. Men måste jag verkligen doktorera i 4 år till efter det för att få arbeta inom AI? Känns nästan som lite lång tid för min del, och som du säger så är det ett rätt ungt ämne och man vill ju hänga med från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in