2018-12-24, 02:38
Medlem
Scaliburs avatar
Hej! Jag undrar vilken utbildning som skulle vara passande om man vill arbeta med automatisering och AI? Jag har funderat på Indek med maskininlärning som master, skulle det kunna vara något?
Citera
2018-12-24, 02:49
Medlem
Datateknik/IT och en algoritm-master, teknisk matematik med antingen en algoritmmaster eller complex adaptive systems. Automatisering != AI, dock så jag är lite osäker på vad du menar med det.
Citera
2018-12-24, 02:49
Medlem
Elektroteknik högskole eller civilingenjör
Citera
2018-12-24, 02:54
Medlem
Elektroteknik -> Systemteknik och robotik master, om du menar den mekaniska delen av automering. Pratar du allmänt om att automatisera processer är det ett generic programmeringsprogram du letar efter, datateknik exempelvis.
Citera
2018-12-24, 03:02
Medlem
Scaliburs avatar
Elektroteknik har ju inte med AI och göra.. Det handlar ju om hårdvara?
Citera
2018-12-24, 03:04
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Datateknik/IT och en algoritm-master, teknisk matematik med antingen en algoritmmaster eller complex adaptive systems. Automatisering != AI, dock så jag är lite osäker på vad du menar med det.

Tänkte automatisering som i att använda AI för att automatisera arbetssysslor
Citera
2018-12-24, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Elektroteknik har ju inte med AI och göra.. Det handlar ju om hårdvara?

Du nämnde automatisering också i trådstarten, jag gick Elektroteknik för 20 år sedan och har programmerat styrsystem sedan dess, dom flesta större företag har olika avdelningar för styr och el och som styrare håller du sällan/aldrig på med hårdvara, det är mest funktionsprogrammering, reglerteknik och diverse nätverkslänkar mellan styrsystem/mätutrustning. Min uppfattning är att dom flesta som håller på med industriautomation har gått Elektroteknik.
Citera
2018-12-24, 11:31
Medlem
AWVAs avatar
Chalmers har en mastern "Data Science" som utöver data science även innehåller mycket machine learning. Denna kan du komma åt genom att gå E/D/IT vet jag säkert.
Även KTH har en master i machine learning för dem som läst D.

Edit: Även Indek på Chalmers kan komma åt Data Science mastern.
Citera
2018-12-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Tänkte automatisering som i att använda AI för att automatisera arbetssysslor

Okej, skulle undvikit att slänga med begrepp som automatisering eftersom det är ett rätt brett ämne varav majoriteten av det är ointressant för dig.
För AI så skulle jag säga teknisk matematik och complex adaptive systems. Om du mer vill sitta med implementationen av det så skulle jag säga IT och algoritmmaster.
Citera
2018-12-24, 13:15
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Du nämnde automatisering också i trådstarten, jag gick Elektroteknik för 20 år sedan och har programmerat styrsystem sedan dess, dom flesta större företag har olika avdelningar för styr och el och som styrare håller du sällan/aldrig på med hårdvara, det är mest funktionsprogrammering, reglerteknik och diverse nätverkslänkar mellan styrsystem/mätutrustning. Min uppfattning är att dom flesta som håller på med industriautomation har gått Elektroteknik.
Nu hänger jag med, jag tänkte på automatisering i form av mjukvara, som finns i självstyrande bilar, bokföringsprogram och liknande. Industriautomation är ju också en viss form av automation, men den är mer inriktad på att lätta på fysiska sysslor, jag funderade mer på den typen av arbete som är mer administrativt Men elektroteknik kanske överlappar med den sorters automatisering med AI som jag tänker på?
Citat:
Ursprungligen postat av AWVA
Chalmers har en mastern "Data Science" som utöver data science även innehåller mycket machine learning. Denna kan du komma åt genom att gå E/D/IT vet jag säkert.
Även KTH har en master i machine learning för dem som läst D.

Edit: Även Indek på Chalmers kan komma åt Data Science mastern.

Japp funderade något åt det hållet, master i maskininlärning via indek. Skulle det vara passande tycker du?

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Okej, skulle undvikit att slänga med begrepp som automatisering eftersom det är ett rätt brett ämne varav majoriteten av det är ointressant för dig.
För AI så skulle jag säga teknisk matematik och complex adaptive systems. Om du mer vill sitta med implementationen av det så skulle jag säga IT och algoritmmaster.

Förstår det nu, jag tänkte mest artificiell intelligens och machine learning. Vilka utbildningar kan erbjuda det du nämner?
Citera
2018-12-24, 13:43
Medlem
Om du vill gå maskininlärningsmaster varför inte göra det från en kandidat i elektro / teknisk fysik / teknisk matematik / data?

Vad är det med INDEK som lockar? Har svårt att förstå det resonemanget.
Citera
2018-12-24, 15:24
Medlem
AI är ju ett ganska brett begrepp. Vilken delgren av det är det som du är intresserad av?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in