• 1
  • 2
2018-12-23, 23:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Skulle tillaga några olika rätter med kycklingfärs, blandat med nötfärs. Efter att jag stekt kycklingfärsen, vägde jag den för att fördela upp det på tre rätter. Det var precis så att det räckte till två rätter. Det fattades 250 gram! Förpackningen skulle innehålla 800 gram.

Tyvärr vägde jag inte den innan tillagning men eftersom kycklingen inte innehåller fett så har jag svårt att tänka mig att så mycket som 250 gram kan försvinna vid tillagning. Även om den skulle innehålla vatten så kan väl inte vara nästan 1/3 av förpackningens vikt?

Jo, kycklingfärs görs på fryst kycklingkött eftersom det är svårt att hålla nere temperaturen i kvarnen med färskt kött. Fryst kycklingkött innehåller i regel 15% tillsatt vatten för att köttet skall bli mörat och tillräckligt snabbt nedfruset. Då kött normalt innehåller 75% vatten och det dessutom är tillsatt extra vatten så blir förlusten rätt stor när man steker det.
Citera
2018-12-23, 23:50
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Detta är förmodligen fallet för TS. Vissa gånger när man steker kycklingfilé eller färs så blir det mer vatten i pannan. Vid större volymer blir det en vinst såklart för distributören.

För varje 100 paket sålda så kan distributören dessutom sälja 15 paket rent vatten för samma pris. Win-Loose. Ju mer vatten man kan trycka in i filén/färsen, desto större vinst.

Jag tänker inte förneka att tillverkarna givetvis tjänar pengar på att "marinera" produkten men prisbilden är ju lite olika mellan en naturlig detalj och en vattenbehandlad dito så de tjänar inte direkt 15% mer bara för att de injicerar 15% vatten.

Sen är en ren gissning från min sida att lagstiftningen kring halvfabrikat (som en "marinerad" detalj är) ser annorlunda ut gentemot en ren råvara vilket också kan gynna en tillverkare i deras processer. Men det är en gissning från min sida, är man nyfiken kan man ju alltid kontakta SLV.
Citera
2018-12-24, 19:38
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag tänker inte förneka att tillverkarna givetvis tjänar pengar på att "marinera" produkten men prisbilden är ju lite olika mellan en naturlig detalj och en vattenbehandlad dito så de tjänar inte direkt 15% mer bara för att de injicerar 15% vatten.

Sen är en ren gissning från min sida att lagstiftningen kring halvfabrikat (som en "marinerad" detalj är) ser annorlunda ut gentemot en ren råvara vilket också kan gynna en tillverkare i deras processer. Men det är en gissning från min sida, är man nyfiken kan man ju alltid kontakta SLV.

Ja 15% var taget som en grov gissning, men det finns naturligtvis en stor vinst i att få i maximalt vatten i produkten. Det säljs nästan alltid i viktpris.
Citera
2018-12-24, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow

Din gissning är en sanning.
Genom att tillsätta exempelvis koksalt eller ”marinad” i fryst kyckling slipper producenten salmonellakontroll, då kycklingprodukten blir en beredd produkt, vad definitionen av ”marinad” är är fritt för tolkning. Detta är ett väl utnyttjat kryphål i lagen. Den vätska som släpps är oftast ren koksaltlösning.
Citera
2018-12-24, 22:10
Medlem
Oj, då har jag lärt mig något. Steker man frystköpt kycklingfilé badar den ofta i vattnet men hade ingen aning om att kycklingfärs är full av vatten, det syns inte i stekpannan.

Nästa gång får jag alltså köpa en liten paket också.

Lite off topic kanske men kollar ändå om någon av er vet om någon fysisk butik (Ica, Willys, Coop) säljer fryst kycklingfärs. Har sett att det funnits tillverkare av det tidigare men ingen av ovanstående butiker har produkten i sina nätbutiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in